trattalask
Ja, den funkar. Nej, du får inte den precision du normalt vill ha på en kexmaskin. Anslagen håller inte toppklass för att uttrycka det diplomatiskt. Gör säkert jobbet ifall du inte är för kräsen. Ifall det finns något mindre dåligt för 400kr? Skulle inte tro det.
 
Det som oftast är dåligt på dom billigare modellerna är att klingan wobblar lite beroende på olika faktorer. Vilket gör att kexen inte sitter tight. Det som händer med dåliga anhåll är att det inte är paralelt mot det frästa spåret och det är inte så lyckat.
Har haft en jula maskin en ferm tror jag det var. Den funkade men hade ovanstående fel.
 
Köpte själv julas maskin för några dagar sen när jag såg att dom sänkt priset på den. Har läst om den tidigare men tänkte lite att hur illa kan det vara egentligen och 400kr kunde det vara värt för o leka lite med. Klämde lite på demoexet i butiken först och klingan verkade i alla fall sitta stadigt utan något nämnvärt glapp eller så vilket var det jag var mest orolig för då det kan vara svårt att åtgärda själv. I övrigt håller den väl samma standard som övriga Meec-maskiner. Känner mig inte redo att slänga ut 4500kr för Bosch motsvarighet i dagsläget då det är andra blå maskiner som står högre på inköpslistan.

Efter lite pillande kom jag fram till följande:

- Vinkelinställningen till anhållet är rapplig. Inte ens besvärat mig med att kolla hur exakt det är i ändlägena än.Bara testat att referera mot bottenplattan vilket brukar rekommenderas även för mer påkostade maskiner. Ska kika närmare på det och kolla hur vinklarna ser ut. Är det bara parallellt med klingan går det ju alltid låsa anhållet till rätt vinkel m.h.a andra instrument än den inbyggda skalan. Möjligen göra egna ändlägen om behovet finns genom att t ex. fila upp gropar med en rundfil som man kan låsa mot.

- Höjdjusteringen till anhållet kärvade som f*n så fick smörja upp den med powerlube för att det ens skulle gå att flytta på det. O andra sidan är det ju noll glapp i det... nu går det i alla fall justera det med skruven även om den går aningen trögt. Kanske lättar upp över tid. Återstår att se om det ens är värt att använda sig av anhållet.

- Den glappade 1-2mm i glidskenorna som den glider på när man skjuter maskinen framåt för att fräsa spåret. För att motverka detta finns det en justerskruv under bottenplattan som man kan dra åt för att få bort glappet. Lite pill att få det bra då skillnaden mellan "lite glapp" och "går-inte-röra-på-den-alls" inte är stor. Men fick det bra till slut så nu glappar den inget men går förtfarande att skjuta framåt. Smörjde även här med lite powerlube.

- Foten eller bottenplattan som man oftast refererar mot är kortare än andra maskiner då sista biten där klingan går ut är i något gummimaterial. Passar man sig inte för så kan man råka vinkla fräsen framåt och referera på bottenplattans framkant + gummit. Ser man bara till att trycka rakt ner på det övre handtaget så är det inte ett problem.

- Bottenplattan är i plast istället för metall. Gissningsvis inte lika plan som på dyrare maskiner. Enkelt att åtgärda om det skulle vara ett problem. Inget som jag märkte av dock.

- Väldigt aggresiv start så maskinen flyttar gärna lite på sig när man startar den. Vet inte om det är någon skillnad på dyrare maskiner. Inget jag ser som något större problem heller. Bara man ser till att hålla den stadigt och ser till att den inte flyttar för mycket på sig om man passat in den innan man startar den.

Så slutligen efter lite justerande och smörjande så gav den ett mycket bra resultat. Kex:en går lagom trögt in i spåren och träbitarna hamnar helt kant i kant med varandra. Återstå att se hur ofta maskinen behöver justeras men 400kr för lite hobbykexande om man kan tänka sig finessa lite med den, absolut.

Det viktiga är att det går få ett bra resultat, även om man kanske får finessa lite mer än med en dyrare maskin som troligen är mer "plug n' play".
 
  • Gilla
Fwilhelmsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.