Jag har ett rum som ska renoveras och där jag vill flytta runt ett par vägguttag. För att slippa se en lösning med utanpålligande kabel så tänkte jag dra flexslang till dom nya uttagen och undrar då om det finns något bättre/smidigare sätt att göra än att öppna upp dom väggar där flex ska dras, tex dra flex längs golv bakom sockel, fräsa spar i befintlig vägg etc?
Huset är från -64 med någon sorts 13mm masonit(?) som vägg, utan isolering.
 
Jag gissar att det är tretex. Den är väldigt porös och lätt att spåra i isåfall. Jag brukar använda multiverktyget när jag spårar i tretex.
 
Stämmer att det är tretex nu när jag fick veta namnet på skivan;). Hur blir efterarbetet om man spårar i dessa skivor? Blir det inte svårt att laga spåret efter att man lagt dit flexslangen? Det går ju inte att spackla direkt på för det kommer ju spricka eftersom det är tomrum i väggarna inanför tretexskivorna? Finns det någon sorts lagningsremsa man kan sätta dit som man sedan spacklar över?
 
Du gipsar över det, enklaste lösningen.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Instämmer med ovanstående. Såg ur där du vill dra slangen och sätta dosor och sen ett lager gips på det.
 
Ok, tack för svar.
Troligen en enkel fråga att svara på men inte för mig.....hur får man till ett snyggt avslut med den nya gipsskivan vid fönsterfodret? Min tanke va att plocka bort fodret, dra ut gips till fönsterkanten sen på med fodret igen men då har man ju en porös gipskant mellan gamla väggen och fodret? Drar man i mjukfog över gipskanten eller?

Edit. Hittade svaret själv. Man kan använda sig av vanliga 8mm foglister som man kapar på längden och sätter dit med snittytan utåt mellan fönstersmyg och fönsterfoder och sen monterar man gipsskivans kant mot denna nya smyg istället och sen på med fönsterfodret.
 
Redigerat:
Corpes skrev:
Ok, tack för svar.
Troligen en enkel fråga att svara på men inte för mig.....hur får man till ett snyggt avslut med den nya gipsskivan vid fönsterfodret? Min tanke va att plocka bort fodret, dra ut gips till fönsterkanten sen på med fodret igen men då har man ju en porös gipskant mellan gamla väggen och fodret? Drar man i mjukfog över gipskanten eller?
Inte helt enkel för mig heller då jag aldrig har gjort det.
Jag gipsade med 6mm renoveringsgips och lät fodrena sitta.

Men om du ska ta bort fodrena så måste du även ta bort den invändiga salningen och sätta dit en salning som livar med gipset.

Hittade en film som beskriver det ganska bra
[video]https://youtu.be/TIm0bE4Dof4[/video]
 
Renoveringsgips borde duga bra. Om inte foder och övrigt listverk är för tunna behöver du inte ta bort något!
 
Nästa problem, hur gör jag med gipsning bakom element? Vattenburet system där jag helst inte vill plocka bort det.
 
Man kan sluta med gipset vid elementen men se till att det är papperskant då. Sen målar du den rektangeln en annan nyans för att bryta av det mot övrig vägg.
 
Beroende på vilken stil rummet skall ha så går det ju även att dölja spåren med en rejäl golvsockel, så gjorde jag i senaste rummet:

Renoveringsrum med ommålad vägg, trägolv, radiator och golvsocklar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kommer nog till slut att öppna väggen ca 20cm från golv och upp på den sidan där jag har fönster och element och drar flexrör åt motsatta hållet, bort från fönster och element och sedan återmontera dom 20cm bitarna med stödkottlingar vid snittet. Dom resterande väggarna fräser jag upp ett spår och sedan monterar renoveringsgips på. Blir några extrameter med rör+kabel med tanke på att elen får ta "fel" håll men i det stora hela tror jag detta blir bästa lösningen för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.