För snart ett år sedan så gjorde jag upp med grannen (ett skogsbolag) om att köpa till ett par tusen kvadratmeter mark till min tomt. Ärendet har legat till sig på lantmäteriet sedan dess, men nu har de äntligen öppnat kuvertet. Jag fick ett erbjudande om fast pris på 43000kr.

Att lantmäteriförrättningar är skitdyrt visste jag om, så jag är i princip inte förvånad, men jag undrar nu om någon gjort något liknande nyligen på löpande räkning och kan säga vad det gick på.

Förutsättningar:
-Marken regleras från en mycket stor fastighet i flera delar, förmodligen nerlusad med servitut och dylikt.
-Endast ett servitut berör marken jag köpt. Det är dessutom endast ca 10 år gammalt, så inget torde vara oklart.
-Min fastighet är från början styckad från fasigheten vi köper mer mark ifrån (om, det nu spelar någon roll).
-Alla gränser i "min" ända av den stora fastigheten är välkända och bra utmärkta då det skett flera styckningar där de senaste 20 åren.
-Det är utanför detaljplanelagt område.
-Den nya gränsen är rak, går rakt över en åker och borde vara lätt att mäta in från befintliga markeringar.
 
Allt under 50k får nog anses som billigt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.