Jag ska sätta klinkers och har köpt sådant kakel/klinkers snöre. Men hur använder man det egentligen? Ska man lägga i mellan snöret både horisontalt och diagonalt? eller bara på ena?

Och en fråga till: vilken storlek på tandningen ska man ha när man sätter klinkers? underlaget är gips.

MVH Anders
 
Tandning beror på storlek på klinkers, större klinkers grövre tandning.

Snöre ska användas logrätt och vågrätt.
Använd vattenpass för att se att du lägger rätt hela tiden.

För klinkers kan du använda flytfix som torkar på 5 timmar.
 
jag har en 6mm tand spade och 30x30 klinkers, funkar det?
Och till snöret, klipper man små bitar och lägger imellan?
Ska man lägga dit snöret före eller efter plattan?

MVH Anders
 
Jag låter snöret vara i sin hela längd och börjar arbeta från ena änden. När det blivit grisigt klipper jag av och slänger. Man återanvänder liksom samma metrar flera gånger och drar det där det behövs, och flyttar med snöret allteftersom du lägger plattor.

Jag sätter först plattan och därefter finjusterar jag mot snöret.
 
Till 30x30 skulle jag rekommendera 8 mm
Snöret, ska du ha så långa bitar som det är möjligt. Det är för att ha raderna raka. Det hjälper dig att se att du lägger klinkers korrekt.

När du har gjort några plattor lägger du snören och trycker till mot tidigare rad.

Jag brukar egentligen använda stående kryss, det är lättare att lägga och hålla avstånd. Plattläggare använder snöre, men de är inte amatörer ;D

Lycka till!
 
tack för alla svar.
Ska ta och inhandla en 8mm tandspade då.
Kom på att tänka på att snöret jag köpt är bara 5mm, det kanske är lite smalt? Eller hur brett brukar man använda till 30x30 plattor?
Jag ska alltså lägga en rad, sen en till och sedan pressa ner snöret? har jag förstått rätt då?

MVH Anders
 
Anders,
För att ge dig en idé ska jag berätta hur vi gjorde:

Vi har använt 3mm till plattorna 30x30 i sovrummet
Köket och hallen 4 mm till plattorna 40x40
Badrummen 3 mm till plattorna 30x30
I vardagsrummet är plattorna 40x40 och där är ville vi ha väldigt lite fog för att plattorna är väldigt glansiga så det blev 3mm.

Entretrappa ville vi ha en rustik utseende där har vi 5mm till plattor 30x30.

5mm är väldigt stor fog även om det inte ser ut att vara.
Jag skulle använda 3mm istället.
 
abel48 skrev:
Jag ska alltså lägga en rad, sen en till och sedan pressa ner snöret? har jag förstått rätt då?

MVH Anders
Jag tror jag använt 5mm snöre till 30plattor - det ser bra ut. Men det är ju förstås en smaksak!

Beroende på hur lång raden är - om du lägger 10 plattor kommer du inte kunna rubba den första när du ska trycka dit snöret - lägg ut det vartefter.

Om du känner dig osäker på detta med att lägga plattor (vem gör inte det!) så föreslår jag att du ritar hjälplinjer i golvet. Senast jag la plattor, i hallen, la vi diagonalt i mitten + dubbel fris runtom. Då ritade jag ett helt rutmönster, dvs det fanns streck på alla håll att justera plattorna efter. Det tar tid men det blir bra - även en glad amatör kan då lägga plattorna rakt, utan snöre eller kryss.....
 
Om man ritar streck på golvet, hur ser man dem då när man lagt på fixen? Eller sätter ni fixen direkt på plattan istället för golvet?
 
Man sätter fix på ytan (golv eller vägg), ev linjer är ialla fall bra, man ser dem utanför den yta man lagt fix på. och kan måtta med linjal eller liknande. Lägg inte fix på för stora ytor, inte mer än vad du kan sätta på typ 5 minuter (har för mig att man har 15 minuter på sig, men det är bra med god marginal). Det stod i en tråd här för någon månad sedan att proffesen "dubbellimmar" stora plattor, plattor på 40-50 cm. Det innebär att dom sätter fix på både ytan och plattan. Jag antar att det är för att ta upp ev. ojämnheter i underaget.

Jag har använt snöre som jag använder i hel längd i ena riktningen, och sedan små stumpar som jag lägger in i andra riktningen. Det är bra att ha 4 till 5 stumpar som man sedan flyttar med. Om man ex bara har snöre i en skarv "bakom sig" så är det risk att man flyttar nästa platta när man justerar in den nya.

Vad gäller tandningen så handlar det även om vilken baksida du har på plattan, om den har nabbarr så skall man ha större tandning. Jag har aldrig lyckats få något bra svar på vilken tandning man skall ha till resp. platta när jag frågat, utan fått chansa. En test man kan (skall?) göra är att man då och då skall ta bort en platta man just lagt, och kontrollera att fixet är heltäckande på baksidan. Det skall alltså inte vara ränder av fix när plattan sitter på plats. En miss som är lätt att göra är att man efter ett tag börjar vinkla tandspackeln för mycket, då blir det tunnare med fix.
 
Sonander skrev:
Om man ritar streck på golvet, hur ser man dem då när man lagt på fixen? Eller sätter ni fixen direkt på plattan istället för golvet?
När man drar av fixen så drar man ju av ända ner till underlaget - då syns strecken även där du lagt fix.
 
Tack alla för hjälpen!
Det blev 5mm snöre och 6mm kam.

MVH Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.