Mikael_L
Jag har mest erfarenheter som gör att jag kan varna för diverse bilmärken. :cool:

Jag är en sådan som typ alltid köper en ca 15 år gammal bil för 5-15' så jag tror jag har lite att tillföra här.
Många märken har passerat under årens lopp, men Ford och Renault är märken jag inte kommer prova något mer. BMW har jag haft några, kan väl inte säga att de är ekonomiska, de har ett annat värde. Nu är det några år sedan sista BMW'n och jag skulle väl kunna tänka mig en, men då är jag beredd på att det kan bli kostnader.

Men ett europeiskt märke jag blev överraskad av var Opel. Jag tipsar gärna om en Opel astra med 1,4 eller 1,6 eller 1,8 liters motor. Köp en äldre lågmilare som verkar välskött. Bör kunna ge dig många billiga problemfria mil. De motoralternativen drar ganska lite. En äldre kadett kan också vara något att kika efter, men fina sådana är ovanliga nu. Var uppmärksam på rost, särskilt på kadett, Opel har blivit mycket bättre än de var på 70-talet, men framförallt bakre skärmkanter rostar på både sena kadett och astra. Iofs så tolererar bilprovningen ganska mycket rost på skärmkanter.
ps. Passa dig för Opels 2.2 liters motor med kamkedja, en dålig konstruktion av kedjespännaren ser till att många många motorer rasar. :(

Men annars går mitt tips framförallt till japanska märken. Toyota och Mazda först och främst. Ligger alltid i topp vad gäller modellrelaterade i bilprovningens statistik, och billiga och prisvärda bilar.
Men de andra japanska märkena är nog inte dumma heller, och säkert inte KIA heller.
Jag har inte haft så många japanare än, de är lite tråkiga och identitetslösa men samtidigt har jag haft minimalt med problem med de.
Kolla bara (om bilen har kamrem) att kamremsbyte är ganska nygjort, eller så kollar du vad det kostar och räknar in det i köpekostnaden.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Mercedes från slutet på 70-talet till mitten på 90-talet tycks också vara hållbara då man ser hur många som ännu rullar som bruksbilar trots att de var dyra bilar som få hade råd att köpa. Tyvärr tycks någon årsmodell ha dåligt rostskydd men jag minns inte vilken.
Mercedes testade/började använda miljölack från -96 och fram till någon gång på början av 2000-talet, och det var då de rostade som mest.
Efter att min gamla E-klass skrotades letade jag efter en "ny" i årsmodellerna kring 93-95, men de var inte lätta att hitta.
 
Ingen på detta forum, ens i världen, har haft tillräckligt många bilar för att kunna dra några slutsatser om vilken bil som håller bäst.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Noseone skrev:
Ingen på detta forum, ens i världen, har haft tillräckligt många bilar för att kunna dra några slutsatser om vilken bil som håller bäst.
Stämmer mycket bra, och när man haft nån nog länge så man vet att det är en bra, hållbar bil så är den 20år gammal och ingen är intresserad av resultatet. Har för övrigt även en 740 från 87 där växellådan rasade efter bara 24000 mil så det är ju då en dålig bil, men eftersom det bara kostade 1000kr att fixa så är den väl OK ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.