Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker att det låter farligt, tänk om du har en livsviktig medicin och så tappar du bort nyckeln?
Ja all medicin ska för säkerhets skull förvaras utanför det låsbara skåpet! 😛

Jag hade varken låsbarn medicinskåp, hällskydd eller säkrad knivlåda när vi byggde för snart 6 år sedan.
 
Jonatan79 skrev:
Då får man ta eget ansvar att gömma undan "farliga" saker om det nu är så. Vi måste lära oss tänka själva, inte bara låta farbror Staten leda vägen jämt å ständigt :(
Jag håller egentligen med.
Samtidigt ser vi ju att den samma politiken har reducerat antal döda på våra vägar med flera hundra om året.
 
  • Gilla
Bikacapa
  • Laddar…
Intressant diskussion. Vad ska vi lagstifta om härnäst och låsa ut folk från sina hus om de inte lyder?

Jag föreslår låsbara barskåp och låsbara kylskåp (man kan både sätta i halsen och bli tjock).
 
Intressant. Vårt hus stod klart 2015 och vi har varken låsbart medicinskåp eller barnsäkraste lådor. Visste inte ens att det var ett krav.
 
Det beror på hur nitisk KA/besiktningsman/kommunen är
 
Jonatan79 skrev:
Det beror på hur nitisk KA/besiktningsman/kommunen är
Jo det förstår jag. Men vi fick inte ens info om detta innan.
 
Jag satte upp ett medecinskåp från ikea med dubbelhäftande tejp och lämnade tillbaka det efter besiktning.... Samma med barnspärren på knivlådan, den åkte ner efter besiktning. Har ändå knivarna på magnetlist på väggen.

Hällskydd var det ingen som frågade efter.
 
För något år sedan hade inte ens IKEA något skydd för häll i sitt sortiment. Vet inte om de har det nu.

Finns kravet på barnspärr på skåp för tvätt och diskmedel kvar?
 
Robert-san01 skrev:
För något år sedan hade inte ens IKEA något skydd för häll i sitt sortiment. Vet inte om de har det nu.

Finns kravet på barnspärr på skåp för tvätt och diskmedel kvar?
Ja det är krav på det också
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
För något år sedan hade inte ens IKEA något skydd för häll i sitt sortiment. Vet inte om de har det nu.
De har det inte, men de håller på med frågan.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Oj jag måste genast förbjuda familjen att nyttja nya nya fritidshuset! Jag har varken hällvakt, medicinskåp eller knivlåda. Däremot hade jag en KA som jag träffade en gång vid första mötet med kommunen och sen va
r osynlig. På tal om kommunen så var det mycket trams och skitsnack vid första mötet om ditten och datten. En massa förmynderi och kontrollbehov. Skall du verkligen vara byggherre vad har du för erfarenhet bla, bla. Job protection kallar jag det. Samma kommun hade inte riktigt tid med ett slutsamråd utan bad min KA att skicka in kontrollplanen och en massa bilder på bygget.Jag gav dom länken till bloggen nedan. Det ironiska var att dom enligt min KA var helt galet rabiata i att avloppslovet skulle vara klart. Typ det enda dom brydde sig om. Nu hör det till historien att samma kommun redan hade godkänt avloppslovet!! Så resten av allt trams i kontrollplanen var helt plötsligt ointressant!!??

Se hela bygget här:
http://eaglesbay-mountain.blogspot.se
 
G
Helt enkelt skit bara för att kommunen ska slippa att betala för tillgänglighetsanpassning tex i dusch och vc om något skulle hända den boende
om inte jag har fel så får man ett bygglov på en ritning som man presenterar byggnadsnämnden om man inte följer denna så är man på hal is borde inte behöva kosta en kontrollansvarig som inte jagar byggaren har inget ansvar för slutprodukten utan bara för att normerna följs för att få stil på dessa byggherrar
så borde den finansiella marknaden ta ett större ansvar om man inte vore nöjd så skulle man likt USA bara kunna gå till banken lämna in nyckeln och så vore man av med problemen då skulle vi få se ett annat kontrollsystem under byggnationen
med en mycke högre kvalite
 
haavard skrev:
Jag håller egentligen med.
Samtidigt ser vi ju att den samma politiken har reducerat antal döda på våra vägar med flera hundra om året.
Frågan är när samhället blir så kvävande att man hellre dör?
 
  • Gilla
1000konst och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.