Jag ska till banken i morgon(FSB) för att se vad jag får för månadskostnad när jag nu vill köpa mitt dröm-torp för 165000 kr.
Jag har mängder med frågor runt detta. Jag knackar ner några och hoppas på all kloka människor här på forumet :)

Kostar det något att få huset värderat av banken?

Vad kan man räkna med för procentdelning mellan botten och topp-lån? 75-25? 85-15? Det är kanske en förhandlingssak?

Jag vill ha en så låg månadskostnad som möjligt.

Hur lång återbetalningstid kan man få? 40 år?

Tanken är att jag skall låna 200000 kr för att ha 35000 kr över till akuta renoveringar.
Någon som har en bättre idè?


 
Hej.

I ditt fall där summan du ska låna är ovanligt lågt (För oss dödliga skånningar) så tror jag banken vill köra 75-25%.

Till 165.000 tillkommer naturligtvis pantbrev om det ej finns tidigare. kostar ca 2.5% av köpeskillningen.
Sen tillkommer stämpelskatten på 2% ca av köpeskillningen för att stämpla att du e ägaren...

Sen ska bankmannen ha lite arvode för pappersjobb (Min tog 900 vackra kulor för 20 min jobb)...

Ja, nu har du lite mer kött på benen vad som kan tänkas tillkomma.

För de 35.000 du vill låna för "värdehöjande" av huset kan man ta Enkla Lånet som f.n. är på 6% ränta. Utslag på 5 år blir nånstans vid 600/månad.

Lycka till.
 
Värderingen kostar ibland pengar ibland står låneinstitutet för besiktningen.

I många sammanhang så bryr dom sig inte om någon riktig värdering, utan litar på att priset är rätt. När vi köpte vårat hus för 7 år sedan så behövde vi inte värdera det. Banken accepterade köpeavtalet som värdering (idag ett 5 millioners hus).

Om dom vill värdera torpet så misstänker jag att du får betala för det eftersom lånebeloppet är så lågt. Den relativa kostnaden för värderingen blir hög.

I princip så kan du få amorteringsfritt lån (beror på vilken bank). Men det finns delade meningar om det vettiga i det (se andra trådar här).
 
Just snyggt!! Mitt första inlägg har en rubrik som är åt skogen. Kostnad FÖR värdering skall det vara! ;)

Banker som slopar topplånen?? Vilka?

Jag är mycket tacksam för tipsen, men som alltid blir jag irriterad över att det skall vara så svårt. Varje fall verkar vara unikt. Några får betala pappersvändaren, några behöver inte värdera o.s.v......

Jag önskar att jag kunde gå till banken och säga att jag vill låna 200000 och betala 1000 kr/månad.

Skall också tillägga att vi är riktigt starka ekonomiskt med tanke på de 165000 det handlar om.
Är bara rädd för att dra på mig en för hög månadskostnad, för det här torpet vill jag aldrig sälja!

Är jag otroligt feg???

Har endast haft ett billån tidigare, under 2 år :)
Jag hatade att betala för en bil!!!





 
pantbrev om det ej finns tidigare. kostar ca 2.5% av köpeskillningen.
Sen tillkommer stämpelskatten på 2% ca av köpeskillningen för att stämpla att du e ägaren...
Lite korrigering: Pantbrev kostar 2% + expeditionsavgift, lagfart 1.5% plus expeditionsavgift.

Banker som slopar topplånen?? Vilka?
SBAB lånar ut till 95% och har inte topplån. Även exempelvis SEB ger ofta lån upp till 100% som inte innehåller något riktigt topplån utan endast marginellt högre ränta på den "högsta" delen av lånet.

Hur lång återbetalningstid kan man få? 40 år?
På bottenlåne-delen erbjuder många banker helt amorteringsfritt om du vill.

Jag hatade att betala för en bil!!!
Hur brukar du göra när du skaffar bil annars? Stjäla dem? ;)
 
Återigen, tack för tipsen. Det gläder mig att det finns personer som er!!!
På tal om bil. Jag köpte en Volvo 740 för 15000 kontant. Mitt bästa bilköp hittills ;) Går som klockan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.