Tja!
Precis köpt ett hus och fått nyckeln för en vecka sen. När jag gick runt och visa upp huset för mamma och pappa la vi märke att fjärrvärmepannan visa 0 bar i tryckmätaren, att mätaren ligger stilla som att allt är avstängt. Farsan sa att det iaf borde ligga mellan 1-1,5? Stämmer de?
Det är en kåk med källare, entré och övervåning. Jag märkte även att ett element i gillestugan var kallt, men det bredvid var det värme i.

Då är min fråga, ska den visa 0 på mätaren? Och varför är ett element kallt? Jag testa att vrida upp en ett vitt handtag som är kopplat till den stora röda grejen, men inget hände med mätaren. Det är äldre utrustning, kanske är från 95-97?

Någon snäll själ som kan något om sånt?

Vad gör trycket? Vad är bar? Hur ordnat man de? // mvh
 
Redigerat:
H
Du ska väl veta högsta höjd från kärl till översta element.
10 m höjd så ska du ha 1 bar.
Mitt hus har 2-3 m från kärl till övervåningen.
Inställt tryck 0,3 bar men de sa att grund kan jag köra på 0,5 bar.

Men finns säkert någon här som kan förklara bättre.
 
Mätaren visar trycket (vattennivån typ) i värmesystemet. Som riktlinje brukar man säga att man ska ha 0,5 bar + 0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och värmesystemets högsta punkt.
Det är också viktigt med rätt förtryck i expansionskärlet.

Visar den 0 så är det för lite vatten och luftfickor som gör att det inte kan cirkulera. Därför är en del radiatorer kalla. Så när du fyller på vatten så behöver du lufta systemet också.

Välkommen till forumet!
 
Redigerat:
useless skrev:
Mätaren visar trycket (vattennivån typ) i värmesystemet. Som riktlinje brukar man säga att man ska ha 0,5 bar + 0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och värmesystemets högsta punkt.
Det är också viktigt med rätt förtryck i expansionskärlet.

Visar den 0 så är det för lite vatten och luftfickor som gör att det inte kan cirkulera. Därför är en del radiatorer kalla. Så när du fyller på vatten så behöver du lufta systemet också.

Välkommen till forumet!
Jasså? Hur fyller man på vatten då? Ska man lufta alla radiatorer eller bara det som är kallt?
Värdesystemets högsta punkt, är det de element som är högst upp, alltså radiatorerna på övervåningen?
Varför är det viktigt med rätt förtryck i expansionskärlet? Är det för att det ska vara jämn värme i alla radiatorer?

Tack så mycket, verkar vara ett trevligt forum 😊
 
Vatten fyller man på med en kran nånstans. Svårt att säga vart den sitter i ditt system, men om du lägger upp några bilder så kanske man kan identifiera den. Annars kanske du har nån manual till fjärrvärmecentralen där det står?
Om det har varit så pass lite vatten så kan man behöva lufta alla radiatorer och även göra det flera gånger. Tänk på att hålla koll på trycket och fylla på då och då under tiden du luftar. Annars är det risk att trycket blir för lågt så att du släpper in luft istället för ut...

Högsta punkten kan vara högre än radiatorerna på övervåningen om t ex rören går under taket över nån dörr eller så. Det gör inget om man har lite högre tryck, särskilt under tiden man luftar, och det måste inte vara så exakt på tiondelen. Det är sämre att ha för lågt tryck.

Har du fel förtryck i expansionskärlet så kan det inte ta upp vattnets expansion när det värms och då kommer det att tryckas ut lite vatten via säkerhetsventilen och trycket försvinner (och även cirkulationen så småning om).
 
Gällande förtrycket i expansionskärlet så är det följande:
- Med för lågt förtryck så finns det "ingen" luft i den som kan ta upp tryckvariationerna, det blir som att köra utan exp.kärl.
- Med för högt tryck så finns det "inget" vatten i exp.kärlet.
Expansionskärlet ska ta upp volymvariationerna som radiatorvattnet har mellan systemets lägsta och högsta temperatur.

Gällande luftning: så måste alla lokala höjdpunkter luftas, med andra ord så behöver man oftast lufta alla element.

Exakt var man fyller på systemet i din fjärrvärmecentral vet vi inte i dagsläget, men om du skriver vilken tillverkare och modell det är och/eller tar kort på innanmätet så kan vi nog skaka fram manual(er) till olika delar av fjärrvärmecentralen. Jag har lagt upp några olika manualer genom åren.
 
Tack för svar. Nu har trycket ökat, en hantverkare vred in en kran så de löste sig, men det droppar från en kran. Det ska eon komma och byta.

Förra ägaren sa inget om det till mig, då det hände strax efter vi skrev på, men fick nycklarna 2 månader efter. Hon har dessutom aldrig servat den på 20 år.
Jag hoppas jag inte kommer få byta den bara för att jag precis flyttat in. Kan man säga åt mäklaren att de hennes ansvar att byta den? Man vill ju ha en fungerande fjärrvärme anläggning när man köper ett hus :s
 
H
Tillhör inte fjärrvärme delen leverantören?
Gjorde det där jag bodde förr.
De kom och serva och laga den enheten gratis
 
Där jag bodde innan var aggregatet husägarens egendom.
Lite intressant uppdelning eftersom plomberade energimätare mm sitter i den... men det är ju samma sak med mätartavlan för el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.