Hejsan...

funderar just nu på om jag ska köpa ett gammalt hus från 1930-talet i Skåne. Huset är i orginalskick dvs dåligt isolerat, en-glasfönster osv... Som uppvärmining finns direktverkande el och kaminer. Ventilation räknar jag med självdrag.

Jag hade främst tänkt mig att isolera på vinden och byta till treglasfönster, och sedan göra någon förändring av ventilationen.

Skulle vilja vilja ha tips på dels vad mer jag borde göra för att förbättre miljön/ekonomin, samt hur jag måste förändra/installera något ventialtionsystem...

Tack på förhand...
 
ur energi synpunkt är att byta fönster till 3 glas bra.. ur ekonomisk mycket tvivel aktigt..

när jag räknade på det skulle jag tjäna in fönstrerna på 23 år.. då är jag +/- noll.. Så om fönstrerna är helt slut/ruttna är det bara att byta.. Dock vinner man en del på comfort ingetkall drag vid fönstren..

ur ventelations synpunkt är FTX (från, till luft, växlare) troligen det bästa som finns i dag.

Värmepump som kompliment för din direktverkande el vore kanske inte helt fel? en luft/luft värmepump. För att den ska vara effektiv bör det vara en relativ öppen plan lösning.

Små grejer är ju att byta ut vitvaror.. tex kyl,frys,spis, diskmasikn, tvättmaskin..
 
Vi har också ett 30-tals hus som vi just byggt om och till. Vi bytte också ut fönstren men det var för att de gamla fönstren redan var utbytta någon gång under 80-talet. Jag hade aldrig bytt ut gamla 30-tals fönster - de är gjorda av kärnvirke och håller en kvalitet som inte går att köpa för pengar idag + att de är vackra, smäckra! (Och om du ändå bestämmer dig för att byta ring mig jag köper alla dina fönster på stående fot ;D) Om jag vore du köpte jag innanfönster till de gamla fönstren så får du åtminstone tvåglasfönster. Jag tror man måste tänka lite annorlunda när man renoverar ett gammalt hus - många bra tips finns under rubriken byggnadsvård på detta forum. Treglasfönster är en modern företeelse som funkar utmärkt i moderna hus men kanske inte alltid så bra i äldre hus med självdrag där friskluftsintaget från otäta fönster är en viktig del. Golvdrag är en annan företeelse man måste lära sig att gilla i äldre hus - förutom att det också är en viktig del i ventilationen så bidrar det också till bättre klimat i krypgrunden (om du har sådan). FTX skulle jag inte sätta in (det är säkert som Per-Erik säger att det är det bästa som finns ur ventilationssynpunkt men det gäller nya hus inte gamla) - om du eldar i kaminerna bidrar det en hel del till ventilationen (om du då inte gjort huset för tätt) då luft sugs in utifrån till brasan.
 
Tack för svaren....

kan tänka mig att man måste tänka lite annorlunda med gamla hus... det har ju trots allt ståt där i 70+ år!

Värmeväxlare kan jag inte mycket om men håller på o läsa in mig på det, vad jag har förstått så ligger det ju en hyffsad stor investering bakom en sådan, har inte räknat något, men har känslan av det hamnar på en +20 års tidsbasis innan man kan börja räkna hem något på det.. några kommentarer på det?!

fortsätter o läsa i forumen och kommer jag på något postar jag mer i denna tråden, tack än så länge....
 
Värmeväxlaren i sig är inte så dyr men det måste finnas plats för luftkanalerna och det blir många arbetstimmar om de skall pysslas in i ett befintligt hus. Sådant är mycket enklare vid nybygge.

Skulle jag bo i ett gammalt hus med englasfönster skulle jag bums försöka byta till fönster som ger bättre komfort, så kul är det inte med kallrasdrag utöver luft-via-springa drag. Andra värderar fönsterutseendet så högt att de inte vill kompromissa om det. En får fundera ut vad som är viktigt för en själv och gör man något fult är det självstraffande när huset någon gång säljs.
 
Magnus_Redin skrev:
Värmeväxlaren i sig är inte så dyr men det måste finnas plats för luftkanalerna och det blir många arbetstimmar om de skall pysslas in i ett befintligt hus. Sådant är mycket enklare vid nybygge.

Skulle jag bo i ett gammalt hus med englasfönster skulle jag bums försöka byta till fönster som ger bättre komfort, så kul är det inte med kallrasdrag utöver luft-via-springa drag. Andra värderar fönsterutseendet så högt att de inte vill kompromissa om det. En får fundera ut vad som är viktigt för en själv och gör man något fult är det självstraffande när huset någon gång säljs.
För att vända på ditt resonemang - varför köpa 30-tals hus om man inte är intresserad av utseendet eller den speciella charm ett äldre hus har?
 
Magnus_Redin skrev:
Värmeväxlaren i sig är inte så dyr men det måste finnas plats för luftkanalerna och det blir många arbetstimmar om de skall pysslas in i ett befintligt hus. Sådant är mycket enklare vid nybygge.

Skulle jag bo i ett gammalt hus med englasfönster skulle jag bums försöka byta till fönster som ger bättre komfort, så kul är det inte med kallrasdrag utöver luft-via-springa drag. Andra värderar fönsterutseendet så högt att de inte vill kompromissa om det. En får fundera ut vad som är viktigt för en själv och gör man något fult är det självstraffande när huset någon gång säljs.
Grejen är ju den att englasfönster med lösa inannafönster är ur energisynpunkt likvärdiga med treglasfönster. Detta pga den stora volym luft som blir mellan glasen(jämför ett modernt fönster där har du kanske 1cm mellan glasen). Kom ihåg att det är den stillastående luften som hindrar värmetransporten.
Vill man inte ha besväret att hålla på att plocka ur och ställa undan innanfönstren på sommaren så sätter man innanfönstren på gångjärn så slipper man det problemet.
En annansak vid jämförelse nya/gammla fönster är att gamnla fönster har en karm på kanske 6-8" medans nya har en karm på 4" hur mycket mer värme smiter inte ut i drevningen vid den nya karmen jämfört med drevningen vid de gammla?
 
Jag vet att jag rätt nyligen såg en länk om fönster renovering/komplettering. Kan vara värt att tänka på i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.