I februari fick jag bygglovet från kommunen, i de handlingar som var med nämns inget om byggfelsförsäkring. Jag bygger i egen regi, startade den 29 mars och skall nu på måndag gjuta bottenplattan, har inte ännu tecknat någon byggfelsförsäkring. Har jag skyldighet att veta att byggfelsförsäkring måste tecknas, eller vågar jag strunta i att teckna försäkringen?

/Bror
 
det är bara att gratulera! Får du igenom byggstarten utan att visa upp byggfelsförsäkringen så håll tyst och bygg på. Det skulle jag ha gjort
 
Men har du haft samrådsmöte? Det är då det brukar vara krav på att visa upp försäkringen, och man får inte börja bygge innan.

om man bygger själv så kan man ganska ofta komma ifrån försäkringen efterssom man kan lyckas hävda att man kommer under 10 basbelopp.
 
hempularen skrev:
Men har du haft samrådsmöte? Det är då det brukar vara krav på att visa upp försäkringen, och man får inte börja bygge innan.
Instämmer!

Det finns inte en kommun i närheten av mig som låter någon få lov att börja bygga innan man lämnat en kopia på giltig försäkring till kommunen.
Vad säger din kvalitetsansvarige? Har inte han reagerat för uteblivet samråd. En KA brukar också ha just försäkringen som en kontrollpunkt i sin kontrollplan eftersom det är lag på att ha en giltig försäkring.
 
Min kommun tillät mig att starta bygget utan byggfelsförsäkring, men har poängterat att de inte kommer att slutgodkänna huset innan försäkringen finns. Jag bygger på delad entreprenad, och gör mycket jobb själv. Det var därför svårt att teckna försäkringen innan byggstart, eftersom försäkringsbolagen kräver att kontrakt finns med entreprenörerna. Jag hade långt ifrån alla kontrakt klara vid byggstarten. Slippa försäkringen lär jag inte göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.