M
Jag och sambon är VÄLDIGT intresserade av ett hus som ligger ute till försäljning. Det har legat ute i snart 2 månader, och trots flera arrangerade visningar så har det inte inkommit något bud.

Utgångspriset ligger på 1 500 000:-, men då vi nyligen fått veta att vi väntar tillökning senare i sommar så har vi valt att satsa på en lägre summa.

Huset är tidigare värderat till ca 650 000:- ( bygg- och markvärde), och jag är inte alltför haj på det här, men är inte utgångspriset då väldigt... Högt?

Det ligger relativt bra till och det är inte alltför mycket fix förutom färg och tapetsering som behöver ordnas.


Vågar vi lägga ett bud på 1 100 000:-?

Nu vet jag att det är helt upp till oss, det kan ju inte bli värre än att säljaren rakt av säger nej. Men det är skönt att bolla lite tankar. Det är inte varje dag man försöker komma över ett hus till bästa möjliga pris... ;)


Det verkar som sagt inte finnas några andra intressenter, och då jag genom en bekant som känner nuvarande ägare så vet jag att de ska flytta söderut i vår, och med andra ord MÅSTE bli av med huset.

Om ni går på magkänslan, skulle 1 100 000:- kunna var ett bra första bud?
Skulle någon annan budgivare då hoppa in så har vi ju lite spelrum eftersom att det första budet inte är så högt, menar jag.

Tack på förhand!
 
Varför buda 1,1 MSEK om det är värderat till 0,65?
 
  • Gilla
majakt
  • Laddar…
Troligtvis taxeringsvärdet 650000. Har inget med värdering att göra. Skulle nog tro att 1100000 är i kategorin skambud, men testa kan man alltid och sen går det kanske mötas nånstans mittemellan med säljaren.
 
  • Gilla
majakt
  • Laddar…
Själv bjöd jag 1 på en kåk för 1,5........vilket också gick i lås. Så visst kan det funka (y)
 
  • Gilla
majakt
  • Laddar…
Mitt låg ute för 3 och jag bjöd 2,5 så men vi möttes halvvägs
Bjud 1,1 som ni tänker
Om säljaren tackar nej så kanske mäklaren berättar vart smärtgränsen är?
 
  • Gilla
majakt
  • Laddar…
M
Hm, det är sant...
Det är ett hus några mil utanför stan (på 'landet', skulle man väl kunna säga), så jag tror nog att det kan gå.

Skönt att höra att ni tycker att det är värt att prova och att visa av er har gjort det själva. Det borde ju innebära att jag inte är helt ute och cyklar.


Nä, nu jädrar. Blir till att ringa mäklaren imorgon!

Tack för svar, känns som sagt skönt att bolla lite tankar :)
 
Hur har de gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.