S
byggot skrev:
Kan man använda våtrumslim AQUA från casco istället för grundfärg ? [länk]
Har suttit upp väv i tvättstugan och har kvar halva burken.
Tänkte sen måla med sadolin våtrumsfärg bara så man får lite vattenavstötande yta [länk]

Funkar det att göra så?
brukar stå på burken om den får användas som grund

har kollat på casco hemsida och det är bara lim.
alcro har en grundfärg som även är lim för väv, finns säkert andra också
 
SBH skrev:
brukar stå på burken om den får användas som grund

har kollat på casco hemsida och det är bara lim.
alcro har en grundfärg som även är lim för väv, finns säkert andra också
Okej kanske får skippa det, funkar det att använda vanlig grundfärg och sen slänga på våtrumsfärg?
våtrumsgrund är så jäkla dyr och det ska ju inte vara vara helt tätt utan bara vattenavvisande.
 
Jag hade gjort det om den inte är förgrundad. Ännu bättre hade varit att gjort det direkt du satt upp väven.
 
S
byggot skrev:
Okej kanske får skippa det, funkar det att använda vanlig grundfärg och sen slänga på våtrumsfärg?
våtrumsgrund är så jäkla dyr och det ska ju inte vara vara helt tätt utan bara vattenavvisande.
tror inte försäkringsbolag skulle gilla det om du får en skada
 
Tvättstuga är inget våtrum, det är bara golvet som behöver utföras enl. regelverk.
 
S
hempularen skrev:
Tvättstuga är inget våtrum, det är bara golvet som behöver utföras enl. regelverk.
vill man bara ha lite vattenavstötande så kan man ju ta vanlig färg
 
SBH skrev:
vill man bara ha lite vattenavstötande så kan man ju ta vanlig färg
Okej ja kanske det, men jag har redan en burk våtrumsfärg så lika bra att köra med den tänkte jag.
 
Kan ha fel, men är inte grundfärgens uppgift primärt/enbart att se till att toppfärgen ska fästa ordentligt?
I så fall bör det inte spela ngn roll vilken grundfärg som används, så länge som den gör jobbet, är kompatibel med både väven och toppfärgen, samt inte är vattenlöslig efter att den torkat.

Sedan kan det ju vara så att en korrekt färgad grundfärg gör att man sparar in ett lager toppfärg för att få fullständig täckning.
 
Jag tror jag struntar i det hela med att spara pengar, slänger limmet köper Sadolin våtgrund och målar på väven så slipper jag fundera :D
 
Och med den skall du nog grunda väven du sätter. Så var det förr på Beckers system iaf.
 
jaha vad krångligt det ska vara att sätta en väv i en tvättstuga då!! Vad ska jag göra tycker ni? :confused:
 
S
byggot skrev:
jaha vad krångligt det ska vara att sätta en väv i en tvättstuga då!! Vad ska jag göra tycker ni? :confused:
bara måla. du är inte i ett badrum
 
Sätt vanlig väv och måla med våtrumsfärg två ggr. Limma som jävulen så skiten sitter.
 
Okej ja väven sitter redan uppe som sagt, då kör jag på med våtrumsfärgen jag har alltså och skiter i grundningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.