Hej,

Jag funderar på att bygga en vinterträdgård (vinterisolerad) för att binda samma vårt gamla timmerhus med det stora förråd (som jag tänkt göra om till bostadsdel).

Jag kallar det vinterträdgård men det kanske är fel, egentligen handlar det om en "smal" gång som kommer bli 6m lång och 3 eller 4m bred. Som till stor del ska vara inglasad för att kunna se den vackra utsikten.

Timmerhuset och förrådsbyggnaden står på torpar/krypgrund. Vad jag funderar över är vilken grund som är lämpligast för denna tillbyggnad? Är det smartast att gjuta en platta (vill lägga klinkergolv, men inte helt säker på om jag vill ha golvvärme eller inte dock) eller är det bättre att köra på en krypgrund och sedan använda lättfyllnadsmassa för att minimera riskerna att få sprickor i klinkergolvet?

Kan tillägga att vi pratar om norra, norra Sverige :) Om det kan påverka mitt val.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Om du kommer vilja ha möjlighet att gå utan skor bör du välja golvvärme om du ska ha klinker, och då är nog en gjuten, välisolerad platta nog det bästa alternativet. Om du ska ha mycket glas är golvvärme att föredra anser jag, du vill troligen inte ha element i ett sådant rum, och fläktar är kanske mindre kul.
 
Tanken är att på vintern ska det kunna vara lite svalare just där, 16-18g. Hade funderingar på att sätta en liten kamin där som värmekälla. Men golvvärmen lockar ju så klart. Dock är det inte helt enkelt att få tag i makadam i närheten.

Det var en bra åsikt om att man nog inte vill ha element dock när det är mycket glas, inte tänkt exakt på det. Så det tackar jag för :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är luttrad pga en granne som tycker att bruna manchesterjeans är det bästa som finns, 100% praktiskt och prisvärt, 0% eller mindre på estetik ;-)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Kanske är jag lite seg såhär på söndagskvällen, men vad är kopplingen mellan en bekvämt dressad granne och golvvärme vs radiatorer i en vinterträdgård?

Estetik el avsaknad av densamma ;) i klädval förstår jag, liksom att man kan prata om estetik map radiatorer i glashus med glas ner till golvet, men vad gäller radiatorerna så finns det ju radiatorer (vackra) och radiatorer (fula). Det skulle rent av kunna vara effektfullt med grova sektionsradiatorer i en vinterträdgård, tror jag. Golvvärme är nog annars bra om vinterträdgården ska innehålla växter, eftersom det blir en temperaturspridning som sannolikt passar växter bättre.

Det är nog svårt att separera estetik från smak. Dock är jag böjd att hålla med om att just bekväma bruna manchesterjeans i allmänhet aldrig kan anses som estetiska... :p
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.