Hej!

Jag och min sambo har precis köpt hus och saknar ett rum på övervåningen (de två befintliga rummen blir barnrum).
Befintliga planlösningen:
Övre planlösning av hus med två sovrum, allrum, och WC/Dusch, med markerade fönster för ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi funderar över att göra som nedan. Är det någon som är mer kunnig inom detta med att få ett bra ljusinsläpp till det som blir en hall än vad vi är som har någon idé (vi har noll erfarenhet). All hjälp uppskattas :)
Ritning av ett övre våningsplan med förslag på glasbetongvägg och glasdörr för ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan tillägga att vi inte har något behov av ett allrum då det finns två till i andra plan på huset.

Tack på förhand!
 
Vad är planen gällande den "överblivna" ytan i allrummet?
 
Tänkte göra en mys/läshörna där vi har ett litet bibliotek och fotölj/säckar. När barnen blir större möjligtvis tv-spelshörna typ.
 
Varför inte ett eller två takfönster?

Och räta ut vinklarna på väggen mellan korridor och sovrum!
 
Tror det är svårt med takfönster, är vind ovanför våningen samt snedtak vid väggarna tyvärr.

Någon speciell anledning du tycker vinkeln ska rätas ut? Jag antog det skulle kännas rymligare i hallen med snedvinkeln.
 
Fazt skrev:
...
Någon speciell anledning du tycker vinkeln ska rätas ut? Jag antog det skulle kännas rymligare i hallen med snedvinkeln.
Det är bara helt subjektivt att jag tycker att det stjäl mer från det nya sovrummet än vad det ger till det nya allrummet.
Det blir helt enkelt yta som inte kan användas, som jag tycker.

Men jag kan ha fel. Har inte ställts inför problemet själv där jag bor.
 
Är det väldigt litet snedtak? Det är ju i snedtaket man normalt sett sätter takfönster.
 
Oinredd vardagsrumsinteriör med vita väggar, svart fondvägg och modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut i dagsläget (bild från när vi köpte det, inte flyttat in än)
 
Då det ser ut som att enda vägen till toa/dusch är genom ert sovrum skulle jag siktat på en annan lösning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ah, där går det inte med takfönster, nej, det är takkupa som gäller isåfall, vilket skulle kunna vara en utmärkt lösning för att kunna göra ett sovrum mot bakväggen istället för det där knixiga. I och med att ni har två sovrum däruppe behöver ju badrummet vara tillgängligt för övriga och därmed inte vara inne i det stora sovrummet.

Men hur ser det ut på de andra planen i huset? Kanske är det bättre att behålla detta fina allrum och göra ett sovrum till någon annan stans?
 
Takkupa skulle bli bra men kostar en del. Billigare skulle vara att byta det stora fönstret på gaveln mot två mindre och låta det ena hamna i sovrum och det andra i en korridor bort till toa. Skulle heller inte vilja ha enda muggen på våningen låst till ett rum. Hur man än gör blir det en del döyta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Resterande av huset ser ut som följande.
Arkitektonisk ritning av källarplan i ett hus med bastu, omklädningsrum, dusch, WC, förråd, hobbyrum, tvättstuga och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av husets entréplan med sovrum, badrum, kök, vardagsrum med öppen spis och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gott om ytor med andra ord så allrummet på övervåningen är absolut inget krav att ha. Vi har även gott om dusch/badrum också. Gillar dock idén med att "splitta fönstret". Får kolla vad det kan gå på då budgeten som alltid inte är obegränsad :)

Har som sagt inte flyttat in än så har gott om tid att planera :)

edit: Vi sover gärna på samma våning som barnen då vi i dagsläget har en 1-åring med plan för att utöka familjen så att sova på en annan våning är inte aktuellt på 4-5 år i alla fall.
 
Redigerat:
Då blir mitt råd:
Ta det ena sovrummet däruppe själva och låt barnen (när de blir fler) dela sovrum tills den äldsta börjar skolan ungefär. Då får de varsitt rum däruppe och ni flyttar ner.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Dela går som sagt utmärkt. Vi har tvillingar som delar idag och en storebror som har eget. Funkar bra och kommer få fortgå till framtida källarrenovering om 4-5 år. De är 4 och 6 år nu.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Också varit lite inne på det men vi vet inte riktigt vad vi ska göra med allrummet isåfall. Övervåningen känns som om vi kommer använda som sov-våning men inte mer. Sen kan jag ju tillägga att vi inte har någon erfarenhet alls av att ha större barn så ytan kanske kommer till användning ändå... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.