Hej, vi har fått en offert för att inreda vår övervåning i vår Smålandsvilla Emmaboda på 790000 och undrar om det är ok?. När Öv är klar har den 70kvm, 3 sovrum, vitmålad panel på hela öv, klickvinyl på hela öv, i badrummet våtmatta, enkel duschblandare, inget mer. Allrummet har takkupa. I offerten ingår även isolering, en klädkammare och lite förråd i kattvindan i ett av sovrummen.
Vad tycker ni?
 
Vi har anlitat Skidstahus för vårt husbygge (men har valt att inreda övervåningen själva för att spara en slant). Skidstahus ville ha ca 500.000 kr för att inreda hela huset inkl. övervåning.

Kolla gärna på våran blogg, har försökt dokumentera hela processen så mycket som möjligt: http://vibyggeriensligheten.blogg.se
 
Vi har Smålandsvillan Huskvarna med 95 kvm på övervåningen. Vi har "samordnat" övervåningen men inte gjort något själva mer än att lagt golv, monterat dörrar och spikat golvsocklar. Ett allrum, en klädkammare, ett förråd, tre sovrum och ett helkaklat badrum på 10 kvm. Totalt landar vi på ca 500 000 kr och då har vi genomgående material av hög kvalitet.

Isoleringen tar säkert längre tid i Emmaboda p g a snedtaket men samtidigt är Huskvarna större så arbetstiden borde bli ungefär densamma?

Så med andra ord borde ni kunna spara närmare 300 000 kr på att själva samordna arbetet på övervåningen :)

/Krille
 
  • Gilla
Mr Steed
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur Emmaboda ser ut men har 70kvm övervåningen i min villa Eksjö. Kostade runt 450.000 med kaklat badrum. Jag tog ej billigaste offerten
 
ViWahlbergare skrev:
Hej, vi har fått en offert för att inreda vår övervåning i vår Smålandsvilla Emmaboda på 790000 och undrar om det är ok?. När Öv är klar har den 70kvm, 3 sovrum, vitmålad panel på hela öv, klickvinyl på hela öv, i badrummet våtmatta, enkel duschblandare, inget mer. Allrummet har takkupa. I offerten ingår även isolering, en klädkammare och lite förråd i kattvindan i ett av sovrummen.
Vad tycker ni?
Spontant väldigt dyrt om det är med rot. Att isolera snedtak är billigt, man plastar och sprutar in isolering = tar en halv dag att isolera en hel övervåning. Vi rev ner ca 50 kvm övervåning (upp i nock) ut till råsponten, ny luftspalt, plast, isolering och gips. Kostnad ca 120 000, svensk byggfirma och svenska byggare (obs bara för jämförelsens skull, har inget emot utländsk arbetskraft)


Stödbensväggar och container för rivmaterial inkluderat.
 
Redigerat:
ViWahlbergare skrev:
Hej, vi har fått en offert för att inreda vår övervåning i vår Smålandsvilla Emmaboda på 790000 och undrar om det är ok?. När Öv är klar har den 70kvm, 3 sovrum, vitmålad panel på hela öv, klickvinyl på hela öv, i badrummet våtmatta, enkel duschblandare, inget mer. Allrummet har takkupa. I offerten ingår även isolering, en klädkammare och lite förråd i kattvindan i ett av sovrummen.
Vad tycker ni?
Tycker det verkar vara väldigt högt pris för detta! Är det badrumsinredning och elementmontering/rördragning på övervåningen också? Jag hade nog lämnat betydligt lägre offert för detta jobb...
 
F
Jag instämmer med de andra !

790000 kr är ett överpris med tanke på att det (på din beskrivning) kommer att vara enkla material och väldigt grundläggande i sitt utförande.

För 11000 kr/kvm så får man (mycket) exklusivare och bättre material än "vitmålad panel på hela öv, klickvinyl på hela öv, i badrummet våtmatta, enkel duschblandare"

Hade jag varit dig så hade jag tagit tjänstledigt och isolerat, byggt skiljeväggar samt klätt in själv ! Sedan tagit in hantverkare till badrummet............och haft en månadslön man bara kan drömma om !
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Standardsvaret är ju: Jämför med svaret på de andra offertförfrågningarn ni gjort...
Finns också flera trådar om att inreda övervåningen med massa prisuppgifter.
Man kan nog få ner priset 200" ganska lätt.
 
Jag har kontakt med ca 40 hus med oinredd övervåning och har endast ett som kostat i närheten av detta och då är det lyx inrett med värmegolv, bastu kakel o klinker. Tänk på 2 saker du måste använda dig av certifierade BKR eller GVK när det gäller tätskiktet i badrummet (försäkringsbolagen godkänner inget annat) och dessutom utföra OVK för övervåningen. Din Nibe fieter750 fungerar inte bra annars. Prata med din kontrollansvarige så du kan få ett slutbesked på huset efter arbetet
.
 
YDX skrev:
Jag har kontakt med ca 40 hus med oinredd övervåning och har endast ett som kostat i närheten av detta och då är det lyx inrett med värmegolv, bastu kakel o klinker. Tänk på 2 saker du måste använda dig av certifierade BKR eller GVK när det gäller tätskiktet i badrummet (försäkringsbolagen godkänner inget annat) och dessutom utföra OVK för övervåningen. Din Nibe fieter750 fungerar inte bra annars. Prata med din kontrollansvarige så du kan få ett slutbesked på huset efter arbetet
.
Man måste såklart inte använda BKR eller GVK certifierade hantverkare för tätskiktet. Det finns inget lagkrav här. Det är intresseorganisationer som med argumentet att dom kan det här och gör allt rätt håller priserna på en något högre nivå än det borde kosta relativt jämfört med andra byggmoment.
Det enda kravet är att det ska vara fackmannamässigt utfört samt att man med fördel har fotodokumenterat kvalitetskritiska moment för att kunna påvisa detta.

Min personliga åsikt så är det en bättre kvalitetsstämpel på en firma som har många fina referenser med få garantijobb.
Min erfarenhet är att det är 50/50 med felaktigt utfört arbete certifierade kontra ej certifierade.

Sen vid ett felaktigt utfört arbete av en icke certifierad hantverkare så gäller givetvis garantin på jobbet i vanlig ordning.

Att inget försäkringsbolag godkänner något annat än certifierade hantverkare i våtrum är enbart skräckpropaganda. Jag vet det här för jag jobbar med dessa frågor.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Och det var ju givetvis anledningen till att jag ville hjälpa... Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.