Hej!

Vi har haft en elektriker på besök inför installation av JFB. Han säger att vi bör byta ut nuvarande proppskåp mot en modern elcentral, han menar att det är mycket bättre.

Vad säger ni, är det onödigt om den gamla proppcentralen fungerar bra eller bör man byta när man ändå håller på?
 
tommib
Vad angav han för anledning? Om allt fungerar och ni inte har några särskilda behov av sektionering eller multipla normapparater finns ingen särskild anledning. Även jordfelsbrytare går bra att installera i en gammal central förutsatt att noll- och jordskenorna går att skilja från varandra. Det går i de allra flesta fall utmärkt. I en del fall kan en gammal gängsäkringscentral till och med vara bättre än en normcentral.


Bilder?
 
  • Gilla
houston
  • Laddar…
Gammal säkringstavla med porslinssäkringar och ASEA-etikett i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut, i princip sa han bara att det var "enklare" och bättre.
 
En ny normcentral med automatsäkringar är varken enklare eller bättre och det är ungefär lika svårt/enkelt att montera dit en JFB. Så om du vill kan du utan tvekan behålla den g:a.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klart att han vill att du byter, det ger ju honom en massa jobb!

Det finns ingen som helst anledning att byta till normcentral om din anläggning fungerar bra idag, porslin har många fördelar de också. Om man bränner säkringar så ofta att man tycker det blir jobbigt att köpa och byta proppar bör man snarare fundera på varför det sker, det kommer inte bli bättre med dvärgbrytare (även om de är lättare att återställa).
 
Mikael_L
Den du har på bilden är en bra kvallisort och relativt modern. Har skilda noll och jordskenor,
Behöver inte alls bytas ut. Nyttan med ett byte är liten, t.o.m kan det sägas finnas någon liten nackdel också.

Jag skulle nog inte ens byta ut den åt mig själv om det inte var så att jag hade behov av att t.ex. få in lite normapparater såsom tidur, energimätare etc.


Du hade väl en annan tråd, där även din central i garaget fanns på bild.
Den centralen i garaget skulle jag nog dock bytt mot en automatsäkringscentral. Främst för att slippa en massa olika lådor samt få plats med allt på ett snyggt vis.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jo, precis, i garaget är det ju inte lika snyggt men just eftersom det är ett garage spelar just det mindre roll tycker jag :)
 
Mikael_L
Som sagt, i garaget hade jag nog själv bytt ut centralen mot en modern modulcentral.
Och hos en kund hade jag föreslagit det.

Men för centralen i huset hos en kund hade jag frågat om det bara gällde att få ett JFB-skydd, och i så fall hade jag helt i första hand rekommenderat att bara sätta in en JFB i en liten 4-mod-kapsling bredvid, ev en 6-mod kapsling med en separat PSA för något ev el som går utomhus.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Tänk också på att det inte är så många nutida kapslingar som direkt går att enkelt bygga in vid TS mycket trånga läge de flesta bygger på höjden. Och som sagt är de befintliga av bra utförande på alla sätt och inget kommer förbättras genom byte trots att de har minst 30 år på nacken.

Garaget håller jag med ovanstående då det mer är ett hopplock och utförande som lite pekar mot hempul i något skede.
 
  • Gilla
Poontus och 2 till
  • Laddar…
Varför har du startat 2st trådar om samma sak?
Är det inte enklare om du får alla svar på ett ställe.
 
Om du vill bereda lite plats för eventuella framtida utvidgningar av centralen kan du sätta en normkapsling med fler moduler än vad som krävs för jordfelsbrytaren. Då får du en del nya möjligheter, men det är fortfarande ett mycket mindre jobb än att byta hela centralen.
 
En bekant funderade för ca 2 månader sedan på att byta den gamla original elcentralen(gömd i en garderob i hallen) från när enfamiljshuset(ca 140 m2) byggdes ca 1970. En elektrikern var där och räknade, och kom fram till att han ville ha 8000 kr, (inkl. moms, tror jag) för att byta den gamla elcentralen mot en ny normcentral. Inkl. arbetskostnad. Det är inget fel på den gamla elcentralen, men ser ju inte vacker ut och tar plats i garderoben. En ny norm-elcentral är mer kompakt. Men bekanten avstod, och har annat hål att stoppa de pengarna i.
 
En fördel med de gamla "proppcentralerna" är väl att det är så enkelt att se vilken fas man har på en installerad enhet.

Faserna ligger ju alltid på separata rader, till skillnad från moderna "normcentraler" där man får räkna sig fram för att hitta vilken fas det gäller.

Sorry om jag ej uttrycker mig fackmannamässigt. Jag är ju trots allt inte fackman :confused:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Inte vet jag, men jag tyckte du uttryckte det bra. :)

Hur skulle man annars förklare det ...
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Inte vet jag, men jag tyckte du uttryckte det bra. :)

Hur skulle man annars förklare det ...
Ja vi får väl fråga Astrid, hon som uppfann Emil och Alfred.

Citat från "Småländsk tjurfäktare" i boken Kajsa Kavat:
Adam Engelbrekt, kom hit, ska ja klie da mella' horna'!

OBS
Förlåt, söndags off topic
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.