Jag vill också berätta...

En trappkoppling:

När du kommer fram till trappan så tänder du lampan i mitten av den, detta gör du på knappen vid trappans nedre sida, du går uppför trappan och sedan släcker du samma lampa från en annan knapp vid toppen av trappan och går å sover! När frun sen kommer en kvart senare och trappan är mörk så kan hon också tända lampan på den nedre knappen för att sedan gå upp till övervåningen och sedan släcka där.

Om det finns ett våningsplan imellan så monteras där en korskopplare för att tändning och släckning av belysningen skall kunna ske även därifrån!

Impulsbrytare används i bla trapphus och är en återfjädrande knapp som skickar en signal till ett tidrelä(kallas även trappautomat) som bestämmer hur länge belysningen i trapphuset skall vara tänt, den släcker sedan ljuset själv! Det går att montera i princip hur många impulsbrytare som helst till samma relä.

En 2 pålig brytare används når du vill att både nolla och fas(den strömförande ledningen) skall brytas samtidigt, detta används dock normalt inte till belysning.

Dubbeltapp är som redan nämnts en "multiknapp" med 2 stycken trappomkopplare i samma enhet, detta för att ex kunna reglera både fönsterbelysning och allmänbelysning i ett genomgångsrum ifrån båda ingångarna.

En kronbrytare(också nämnt) fungerar lika dubbeltrappen i ett rum med bara en ingång och bara en plats för strömbrytare, den fungerar som en "dubbelbrytare" där man kan reglera(tända/släcka) 2 olika lampor i samma rum, eller farstu och brolampa för sig!
 
F
Jag har försökt att leta symboler för trappomkopplare. Jag har två stycken strömbrytare med två vippor på varje.

Är det någon som kan säga om detta är trappomkopplare eller vanliga? Bifogar bil.
Strömbrytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tackar för snabbt svar. Måste beställa nya idag om det inte är trapp..

Tack!

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Peter Uns och 1 till
  • Laddar…
FredrikRei skrev:
Jag har försökt att leta symboler för trappomkopplare. Jag har två stycken strömbrytare med två vippor på varje.

Är det någon som kan säga om detta är trappomkopplare eller vanliga?
Det där är en kronbrytare. En trappbrytare har bara en arm.

Edit:
Så här ser trapp och dubbeltrapp
(Hoppas bilden länkas rätt)
https://www.google.se/search?q=bild...=320&bih=444&dpr=2#biv=i|21;d|fJhymoh3RN_DqM:
 
Redigerat:
F
Ok, tack för hjälpen!

Då beställer jag två trapp då! =)

Mvh
Fredrik
 
FredrikRei skrev:
Ok, tack för hjälpen!

Då beställer jag två trapp då! =)

Mvh
Fredrik
Om det är en trapp med två vippor som du söker så är det en dubbeltrapp du ska ha. En trapp har endast en vippa.

//Patrik
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
Ehhh...hejda dig..Om jag förstår dig rätt så har du två separata brytare med två vippor på. Antingen är det då kronbrytare eller dubbeltrapp.
Kronbrytare är den på bilden och tänder således två olika objekt från samma ställe. Om du på något ställe där du har brytare med två vippor kan bryta en lampa både med den brytaren och samma lampa med annan brytare på annat ställe så ska du ha dubbeltrapp.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Skaffa dubbeltrapp så kan du använda den som både kron-,trapp- och dubbeltrappbrytare.
 
  • Gilla
Andycandy
  • Laddar…
F
Jag beställde två stycken dubbeltrapp så jag bör ha fått tag i rätt. Tack alla för hjälpen! =)
 
Bara en tanke på att Dubbeltrapp är ju dyrare än en vanlig trapp etc.

Bättre man köper det man endast behöver ha så slipper man onödiga utgifter.
 
-=fullmoon=- skrev:
Bara en tanke på att Dubbeltrapp är ju dyrare än en vanlig trapp etc.

Bättre man köper det man endast behöver ha så slipper man onödiga utgifter.
Fast nu kan man nog utröna att "vanlig" trapp med endast en knapp inte var aktuellt då FredrikRei skriver att befintliga har två vippor samt efter förklaringar på skillnaden mellan kron och dubbeltrapp bestämt sig för att köpa dubbeltrapp.

Men visst, billigare blir det ju :wow:
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Kommer elektriker på tisdag och skall koppla in den sista elen i ett rum där vi ska ha 1 st taklampa samt hidealite fönsterbelysning som är kopplat till deras dosdimmer micro jolly. Till strömställare är det draget fas och tändtråd samt en röd/svart 12v kabel till dos dimmer som skall dimmras med en återfjädrande knapp. Är det en dubbeltrapp brytare jag måste ha till detta då?

(Har annars kvar vanliga kronomkopplare liggandes hemma från en tidigare installation)
 
Mikael_L
Dubbeltrapp krävs, då en kron har gemensam ingång för fas (där du behöver en för fas en annan för klenspänningen).

Frågan är om det är tillåtet att kombinera 12V isolerat kablage i samma rör som FK med 230V samt den blandningen på brytaren också?

Om det är tillåtet måste dock precis alla kablar och delar i hela kretsen betraktas som 230V, även om de i normal drift är på 12 eller 24V.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Är inte elektriker, mej jag tror inte det är ok att kombinera klenspänning med 230v på samma brytare.
 
Mikael_L
Jag tror också det är OK, om precis alla kablarna och anslutna grejer betraktas och skyddas såsom att det är 230V.

Det är ju t.ex. inte tillåtet att dra en antennsladd i samma rör som det ligger FK (230V) i. Detta för att då är isoleringen för antennkabeln inte tillåten för 230V, och till sist så blir ev överslag vid fel åtkomligt borta vid en TV eller antennuttag.

Men i detta fall när både strömbrytaren i ena änden likväl som dimmerpucken i andra änden är fullt ut tilläggsisolerade för att ha 230V på sig så tror jag det är OK.
 
Pushkretsen i jolly mikro ska vara potentialfri och ligger på den sida/halva av pucken som matar lysdioderna. Den röd/svart 12 V-kabeln och strömbrytaren göra båda att man inte kan se sekundärkretsen som ett SELV-system längre. Jag är inte så säker på att det är bra...det är just denna regel som vi inte ska tumma på. Jag skulle nog vilja hålla isär dem genom t.ex att använda FK och separata strömställare i varsin dosa. Alternativ kan man byta puck till en som tar 230 V på pushingången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.