Mikael_L skrev:
Jag kollade upp lite snabbt.
Ånggenomgångsmotståndet för EPS resp trä (furu, gran) ligger i ungefär samma härad, inom samma tiopotens åtminstone.
Så 100mm EPS är nog mindre genomsläppligt än 22mm trä.
Ja det enda som kan hända är väl att vatten i ångfas kan passera duken och kanske kommer att kondensera ute i cellplasten och eventuellt vattendränka den eller frysa.
 
Mikael_L skrev:
Som ett teoretiskt scenario stämmer det.
Men grunden i konstruktionen ifråga är nog att det ska vara väldigt lite fukt som diffunderar ut genom taket öht. Fukten inne i huset ska hållas kvar där mha ÅB-plasten på insidan av väggar & tak.
Och diffusionen stannar inte bara för att det blir minusgrader, så med lite god vilja är det inte svårt att tänka sig att konstruktionen ska kunna fungera. Åtminstone så länge alla täta skikt och takpannor osv är som det ska vara.


Här blir problemet att det blir två täta skikt, dels ÅB-plast nedåt och trad. takpapp över.
Var ska fukten på vinden ta vägen?
Men inte omöjligt att tänka sig en sådan konstruktion heller, man kan t.ex. försöka låta gavelspetsarna vara klädda med diff-öppen duk. Men det kanske kräver att man samtidigt forcerar fram lite luftrörelse på vinden så det inte bara är närmast gavlarna som vinden blir torr.
Jag skrotade mitt långa svar som nog ser för jag såg att det blev för teoretiskt för tråden som handlade om butylmassa från Biltema...men kul att du funderade lite i banorna som jag gjorde.

Jag uppfattade det som att råsponten var luftad och öppen på undersidan enligt KoW inlägg så jag var inte så orolig för att fukten fanns mellan två täta skikt
 
Mikael_L
Hela tanken med difföppen duk på råsponten och cellplast på utsidan för att flytta ut värmen och daggpunkten tycker jag är bra tankar. Ett försök att komma åt en av de sista problemkonstruktionerna i traditionellt trähusbyggande.

Så jag körde naturligtvis på med detta när jag byggde.
Men då det bara hade kommit difföppen underlagsduk på plats, ingen cellplast eller takpannor, så kom det en regnskur och jag upptäckte då att det läckte in.
Detta kändes ju inte så bra, så jag la ner massor med tid under den sommaren på att försöka få underlagstaket tätt innan de kommande skikten (cellplast och takpannor) kom på plats.

Jag lyckades aldrig få det tätt, jag tätade mellan ströläkt och underlagsduk med olika fantastiska saker, men blev aldrig av med allt läckage.
Så till sist snodde jag om i mina planer och det blev en diffusionstät underlagsduk extra istället, och ingen cellplast. Dvs nästan en traditionell konstruktion.


Jag gillar fortfarande tänket, men har mina tvivel på att produkterna och sättet att utföra det hela ännu har blivit tillräckligt bra.


Jag tycker att TS gör helt rätt i att åtminstone göra sitt bästa för att få tätt runt spikhålen som spiken till ströläkten ger upphov till.
Jag är ganska säker på att det var där alla mina läckage fanns.
 
Redigerat:
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Då har vi nog en liknande inställning till det hela.
Jag fick min Monier Top RU duk som är diff.öppen helt tät (vad jag tror åtminstone) men som du la jag också ner mycket tid på den och fixade med genomföringar etc.

Jag förstår ideén med varma tak men skulle inte själv klarat av att höja taket eftersom huset är putsat med gesimser och pannor murade jämns med gavelspetsarna.

Men duk valde jag för att delar av taket fortfarande har isolering av gammalt stuk som ligger direkt mot råsponten.
 
Och det hus jag bor och lever i är nybyggt år 2010.
Det är omöjligt att se att utifrån se att det ligger ett decimeter-tjockt cellplastskikt under takpannorna.

Har ingen isolering under råsponten då det bara är förrådsvind, så det syns tydligt om det skulle läcka in vatten.

F.ö. var snickarna väldigt noggranna: Så för att de bärläkt för takpannorna, som ligger mellan takstolarna, skulle sitta säkert, skruvade de genom råsponten och in i 28 mm glespanel:
Inuti en vind med synliga träbjälkar och råspont, utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förresten:
Temperatur just nu:
Inne 22,7°C
Ute 2,4°C
Vind 7,3°C

:)
 
Redigerat:
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Funkar det lika bra att isolera på insidan om man inte kan/vill bygga yttertaket högre? Vart sätter man ångbromsen då?
 
Mikael_L
useless skrev:
Funkar det lika bra att isolera på insidan om man inte kan/vill bygga yttertaket högre? Vart sätter man ångbromsen då?
Det går bra att isolera på insidan.
Det är ju det man traditionellt gör, fast isoleringen ligger ofta längst ner på golvet om det är kallvind, och uppe mot taket/råsponten om det är en inredd vind.

Det man vill komma åt med den utanpåliggande isoleringen är att även råsponten ska hållas lite varm och därmed förhindras att mögla (kräver förutom värme att det är tillräckligt torrt).
 
Kul diskussion!

I mitt fall handlar det om nyproduktion av ett fritidshus nu till våren, så det är alltså inget redan existerande tak jag ska försöka täta i efterhand.
Takkonstruktion utifrån och in blir:

Pannplåt
Bärläkt
Ströläkt med frikostigt med Biltemabutylmassa under för att täta runt spikhålen.
Diffussionsöppen takduk, troligen "Dörken Delta-Vent S PLUS" importerad från Deutchland.
Råspont.
Isolering
Åldersbeständig plast,
 
Mikael_L skrev:
...
Det man vill komma åt med den utanpåliggande isoleringen är att även råsponten ska hållas lite varm och därmed förhindras att mögla (kräver förutom värme att det är tillräckligt torrt).
Bra förklaring Mikael_L

Men det man främst vill åstadkomma med denna isolering är att få lite varmare klimat på "kallvinden".
Och genom att det blir lite varmare, får man också lägre fukthalt, och därmed naturligtvis mindre risk för mögel.

Och allt som står på vår vind, allt det vi samlat på sig under ett lång liv, inklusive kanske tio hyllmeter böcker, verkar må bra där uppe.
RH kan gå upp till 65%, men aldrig högre.
Och temperaturen har hittills inte varit under 0°C, även när det varit -10°C ute.

Det är klart att lite värme läcker upp från bostaden.
I stället för 400 mm isolering i vindsbjälklaget har vi delat upp det på 290 mm i bjälklaget + 100 över taksvallet.
 
Nu är bygget i full gång. Och ja, det blev en sträng butylgegga under varje ströläkt.
Säkert fullständigt onödigt. Men det känns bättre.

Underkonstruktion av tak på trähus i snöigt landskap med isoleringsmaterial och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Raskus skrev:
Nu är bygget i full gång. Och ja, det blev en sträng butylgegga under varje ströläkt.
Säkert fullständigt onödigt. Men det känns bättre.
I och med de egna erfarenheter jag har så tycker jag inte alls att det är onödigt. Jag tycker det var helt rätt att säkra upp för läckage så gott det går. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.