Har köpt en gammal sommarstuga som vi ska flytta in i för några månader tills vi hittar ett hus att hyra under byggtiden. Sedan kommer vi riva denna stuga och bygga nytt på tomten. Det finns fiber framdraget i gatan så nu står jag och tvekar på om jag ska vänta dra in fiber tills jag rivit kåken eller göra det så det finns för de månader som jag måste bo i sommarstugan. Alternativt kan man köra typ 4g bredband via router med wifi men barnen kollar mycket Netflix och jag spelar dataspel....
Så vad tycker ni är smartast att göra? Vill inte stå och betala för fiber medans jag bygger heller...
 
Du kommer att få betala en anslutningsavgift utifrån vad vad det kostar i ditt område. Och sedan när du bygger nytt blir det säkerligen en kostnad när du ska ansluta fibern in i det nya huset, utan att veta förutsättningar kommer man nog att få blåsa nya fiber och anslutning mot det nya huset, även den kostnaden ska du kolla upp (5-10Kkr).
Bör väl gå bra att kompromissa med barnen och de får leva med mobilt 4G under några månader, nyttig del av livet/uppfostran att kunna leva med vissa begränsningar ;) och med det upplägget blir det bara en ny anslutning.
Fördelen är att då kan du själv lägga ned kanalisation (slang/rör) till tomtgränsen där man har lämnat av anslutning till fibernätet.
 
Ja, man kan ju ta ett med 200gb surf så då borde man ju klara av dessa månader.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Bara en tanke:

Om du skall bygga ett nytt hus och riva en gammal stuga kanske det inte blir så mycket tid över för dataspel :rolleyes:

Och barna kanske skulle gilla att hjälpa till, och göra lite läxor :)
 
Redigerat:
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Barnen är 1 och 5 år...
Kommer köra nyckelfärdigt
 
Heuvreka, jag har kommit på lösningen. Jag kör obundet ADSL! Och drar sedan in fiber.
 
Lediga portar i DSLAM och färre använda koppartrådar lär det finnas i områden där fiber finns utrullat.
Vad kostar det dig att ansluta till xDSL?
 
Tror anslutning kostar 250kr
 
Hmm nu har de höjt anslutningsavgiften med 50 procent i ett svep... 20 blev 30k....skit...kör vidare med ADSL. Det funkar skitbra :)
 
S Shiraz skrev:
.kör vidare med ADSL. Det funkar skitbra :)
Jovisst.
Tills de klipper kopparledningen :(

Här i min kommun är det på gång redan:
"I ett brev som Telia nyligen skickade till kommunen heter det att ”Telia moderniserar nätet i Laholms kommun”.
Av brevet framgår att de abonnenter som är kopplade till telestationerna i Göstorp, Hårsabäck, Kåphult, Kärragård, Stackarp, Tureby och Ålstorp tas bort från det fasta telenätet den 30 september nästa år."
http://www.hallandsposten.se/nyheter/laholm/telia-skrotar-fast-nät-på-laholms-landsbygd-1.3744634
 
Jag säger som Jan johansen, "Imorgon är en annan dag" :)
 
Det som händer i nutid är att priserna börjar öka på kopparbaserade tjänster, så "imorgon" är ju ganska nära och speciellt tätorter där det nu finns förberett med fiberslang fram till många fastigheter och som ännu inte beställt.
 
Men att höja 16kkr till 20kkr till 30kkr är ju inte klokt
 
S Shiraz skrev:
Jag säger som Jan johansen, "Imorgon är en annan dag" :)
Det var Christer Björkman ...
 
S Shiraz skrev:
Men att höja 16kkr till 20kkr till 30kkr är ju inte klokt
Men det är vad man kan få räkna med att i vissa områden vid eftermarknad ökar priserna med upp till 50%, medan det i andra områden kan vara oförändrat. Hur priserna utvecklas kan vara beroende av hur mycket det kostade att rulla ut stamnätet. Och landsbygdsnät där man vid utrullning kan få upp till 60% i bidrag, men efter det finns det idag inte den möjligheten för efteranslutning. Så om du har sett en kalkyl på vad det kostar att bygga fiber så är man inte alls förvånad, kanske mera över att de får ihop ekonomin.;)
Så visst kommer en del att fundera på fiber eller tillsvidare köra på mobilt bredband.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.