Har en fundering.

När man gör böjar för spånsug bör man ju ha långa böjar (2 x diametern?). Mitt gamla system med spirorör använde jag 45-gradersböjar med en rak bit mellan.

Men markavloppsböjarna är lite annorlunda. Där är det muff i ena änden och den andra änden är slät.

Jag kan alltså trycka i böjarna direkt i varandra, utan rak bit mellan. Alternativt om jag vill ha en rak bit emellan måste jag även ha en muff för att få ihop det.

Min fundering är:

Hur skarp böj blir det om man trycker ihop två 45-gradare i varandra? Blir den mindre snäv än en 90-gradare? (borde väl bli så). Och blir det en nog lång böj?

Alternativt, om man trycker ihop tre st 30-gradare direkt i varandra? Blir det en nog lång böj?

Funderar, då jag tänkte lägga en beställning idag. Insåg då att jag behöver massvis med muffar för att få ihop det med raka bitar mellan böjarna. Om det är så att 3 st 30-gradare blir bra så kanske det till och med blir billigare (eller inte mycket dyrare) att använda 30-gradare, då man slipper massvis med muffar och korta raka bitar.

Tyvärr har jag inte tillgång till några böjar just nu, så jag kan ej testa.

Är det någon som har testat och kan svara? Eller någon som har såna böjar som kan testa?
 
det finns raka rör med muff eller så kan du ta böjar med dubbelmuff om du vill ha raka mellan, 3x30 blir ganska lång men vill du gå ett steg längre så 6x15.... statisk elektricitet verkar vara en utmaning med plast..
 
Tror att man pratar om 3 x D för att systemet inte skall tappa för mycket i tryck med många böjar. För det är summan av undertryck av alla böjar och Y till respektive maskin som är intressant. Har man bara en skarp 90 till en maskin så är väl det ok. Men är behovet tre böjar och passerar 3 Y till en maskin så bör undertrycket i respektive böj vara så liten som möjligt.
Men om du tänker att så länga böjar du bara kan få till ökar ökar prestandan på ditt system.
 
Ok. 3 x diametern var det. Radien på böjen = 3 x diametern på röret.

Hittade inga rör med dubbelmuffar i 160 mm diameter.

Ska titta förbi Byggmax i morgon och testa att montera ihop 2 st 45-gradare, resp 3 st 30-gradare utan raka bitar mellan för att se skillnaden. Kan ta någon bild och lägga upp här sen. Dom har dock bara 110 mm rör, men för denna test har det ingen betydelse.

Att det samlas damm på röret pga statisk elektricitet stör inte mig. Det kommer aldrig att bli några stora mängder vare sig på insida eller utsida.
 
Ok. 50 kr dyrare per styck med dubbelmuff. Ska fundera på saken.
 
Är det inte högre risk för självantändning pga statisk elektricitet? Man rekommenderar inte plaströr i spannmålsanläggnignar just för risken av damm ska självantända.
 
Jag tror risken för antändning är större med metallrör, om man råkar suga upp något metallföremål som slår en gnista. Men är ingen expert.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag har i mitt garage spånsugssystem av 110 mm. avloppsrör. Funkar hur bra som helst. Böjarna är 45 + 45 grader. Det räcker. Y-rören är just 45 grader så där går det inte att göra mindre snäva kurvor. Nu när ni ser mina bilder kommer några att protestera över att övergångarna mellan smalare och grövre rör är åt "fel håll" D.v.s. det blir en kant inne i övergången som samlar spån. OK! Det blir så, men jag har aldrig haft några problem med det. När man sår ifrån sugen ramlar spånet/dammet ner i trumman, och nästa gång man slår på sugen så sugs det med. Inget konstigt med det, och stopp i rören kan det aldrig bli eftersom det är så väldigt små mängder som stannar kvar.

Dom här bilderna är från när jag monterade systemet. Jag har inga nyare bilder, men jag har modifierat det lite sen dess.

Installation av spånsugssystem med 110 mm avloppsrör och 45-gradersböjar i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garage med DIY spånsugssystem av 110 mm avloppsrör, 45-graders böjar och övergångar monterat i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Det gick för trögt att trycka ihop 110-rör utan glidmedel, så jag gjorde ett test med 75 mm-rör. Borde bli samma relativa böjradie.

Jag tog en bild:
Tre gråa böjda PVC-rörkopplingar på ett golv, sammanpressade för att demonstrera böjradie utan raka segment emellan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har bara tryckt ihop böjarna utan raka bitar mellan. En fördel jämfört med dubbelmuff är att det inte blir någon kant där spånet åker, utan det är slätt och fint (om man monterar dem åt rätt håll vill säga).

Vet inte riktigt om man mäter böjradien på utsidan eller insidan av böjen. Men med tre st 30-gradare får man en riktigt fin, lång böj. Kanske räcker det dock med två st 45-gradare. Någon som utifrån bilden kan bedöma?
 
Det är nog svårt att definiera "räcker", det är ju inte svart eller vitt utan en glidande skala. 6 st 15 graders är nog ännu bättre tex (om inte så många skarvar är mer negativt än att böjen rätas ut). Jag hade tagit 3x30 om det finns plats för det.
 
Ursäkta att jag kommer in i matchen lite sent men...
Ett annat alternativ borde vara att fylla röret med sand och sen med värme forma en mjuk o fin böj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.