Jag skulle behöva en elektriker för den stundande köksrenoveringen samt en rörmokare. Installation av vitvaror (kyl/frys, inbyggnadsugn, mikro, häll, diskmaskin) samt vatten (ho och diskmaskin) i lägenhet.

Vi har nu ungefär samma planlösning så uttag borde troligtvis räcka (det som tillkommer är diskmaskin och mikro), vilket väl minskar arbetsinsatsen?

Diskhon måste flyttas cirka en halvmeter från det nuvarande läget så rörmokaren måste väl dra om rören.

Någon som kan rekommendera vettiga hantverkare i Stockholmstrakten (bor på Södermalm vid Zinkensdamm) som är pålitliga och trevliga att ha att göra med? Billiga, naturligtvis...

Har riktigt dåliga erfarenheter av DRYGA och DÅLIGA hantverkare tidigare så jag tänkte gå på rekommendationer den här gången.

Tidsuppskattning? Rimligt pris?
 
Hemmakatten
Jag har en riktig "pärla" att rekommendera. Noggrann, duktig, pålitlig och dessutom trevlig. Skulle lämna husnyckeln till honom och komma tillbaks 4 veckor senare och veta att allt var superbra installerat.

Men, det blir ingen rekommendation från mig. :-X

Ekvationen billig och bra går inte ihop. Själv betalar jag hellre lite extra för tryggheten att veta att allt blir bra, att inte diskmaskinen, spisen och vattenkokaren ligger på samma säkring tex.
 
Hemmakatten skrev:
Jag har en riktig "pärla" att rekommendera.

Men, det blir ingen rekommendation från mig.

Ekvationen billig och bra går inte ihop.
Ursäkta redigeringen i svaret men jag tycker att svaret var lite märkligt.

Jag anser definitivt att billig och bra går ihop. Det är snarare definitionen på "billigt och bra" som behöver läggas fast.

Jag tror att de flesta avser den totalekonomiskt bästa lösningen då man säger/skriver "billigt och bra". Det behöver med andra ord inte vara det lägsta piset.

Om du har denna/dessa "pärlor på lager" skulle jag uppsaktta om du delar med dig av informationen eftersom jag antar att de platsar i min definition av "billigt och bra".
 
  • Gilla
arbina
  • Laddar…
Lyfter en gammal tråd om det går bra.

Jag har samma arbetsuppgifter som n0ir - flytta diskho ca en halvmeter, dra in trefas från elcentralen i trappuppgång då vi tänkt byta från gas till elspis samt ett par nya uttag för micro o dyl. Blir antagligen lite eldragning på slutet också med spots osv..

Någon som har tips på elektriker / rörmokare i stockholmsområdet så får ni gärna dela med er!
 
Tja, jag håller ju fortfarande på att letar efter hantverkare enligt kravspecifikationerna ovan så trådskaparen är också fortfarande intresserad... :)
 
www.stortorpsel.com mkt bra firma att ha att göra med.

Ang att dra in trefas osv, kan ibland vara _väldigt_ mkt krångel om man måste dra om stigarna från källaren, och ibland väldigt lite krångel då det kanske redan är framdraget, så det måste en elektriker komma och titta på för att kunna ge ett vettigt pris.

Rörmokare, johannesdals rör är väldigt bra att ha och göra med.
 
Hej hopp!

Ny på forumet, som för övrigt är helt underbart!
Tack för alla tips!! :)
GULD VÄRT....men farligt, för man vill ju bara bygga om hela tiden!!

Vi anlitar alltid en firma som heter Wattstyrkan. (www.wattstyrkan.se)
Han som vi brukar ha kontakt med gör ALLT inom el & bygg.
Såååå skönt att slippa kontakta 18 olika företag bara för att man vill göra om lite hemma...vi ringer bara dom! :)

 
Röris som rekommenderas varmt: http://www.ruthstromsvvs.se/

Anstränger sig lite extra, bra pris, inga problem, enda nackdelen är att de har massor av jobb ;)
 
Hemmakatten
Såg mitt tidigare inlägg i ämnet. Det var inte vidare trevligt :-[, men just då var jag så less på alla som bara ville ha tag på billiga hantverkare.

Vill i alla fall meddela att den elektriker vi känner har så fullt med jobb att det räcker långt in i nästa år. Rörmokaren har tyvärr fått en stroke o är långtidssjukskriven.

Förhoppningsvis kommer vi ha andra att rekommendera efter det att vårt bygge är klart.
 
När jag bodde i Sthlm så anlitade jag o mina föräldrar alltid Ekerö El.. Kanon att ha o göra med tyckte vi..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.