Nu känns det inte bra! :'(

Har ritat och följt kommunens alla regler och förmaningar - trodde jag. Nu visar det sig att nockhöjden endast får vara 5 meter. Byggnadshöjden får vara 3.3 meter. Huset på ritningen jag har framför mig är ca 6 meter högt.

Vad göra?

Trodde som sagt att jag följt alla regler och förmaningar: 30 graders taklutning, 1.90 i takhöjd på loftet osv. Men eftersom huset är 8.5 meter brett så blir nockhöjden, med något förhöjt väggliv, som sagt närmare 6 meter.

Och inte kan man få tag på någon på kommunen förrän de kommer tillbaka efter nyårsfirandet!  >:(

Kan man göra något?  :-/


Hur - exakt - mäter man nockhöjden? Tomten är lite kuperad.

Hjälp!
 
Det här med att rita så att man exakt följer detaljplanen kan ibland vara väldigt knöligt.
Det kan vara lönt att konsultera en arkitekt en timme eller två för att tolka bestämmelserna så att man kan få ut det mesta av tomten.
 
Byggnadshöjd och nockhöjd är inte samma sak. Byggnadshöjden mäts från mark upp till där fasaden skär taket (vid takpannorna). Nocken mäts, som det låter, från mark till nock.
 
Elica tänker rätt men det fungerar inte alltid. Bäst är att gå till definitionen på byggnadshöjd vilken anges i 9 § tredje stycket plan- och byggförordningen (1987:383): "Byggnadshöjden räknas till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak."

Med andra ord: Följ fasaden från marken och uppåt....tänk dig en 45 graders linje kommande mot byggnaden "utifrån rymden" när linjen träffar taket så läser du av byggnadhöjden mot fasadlinjen.

Som exempel på missförstånd kan anges bifogade bild som är hämtad från en kommuns hemsida. Byggnadshöjden är i själva verket något större än som anges eftersom 45 graders linjen har "vandrat genom takfoten" vilket den alltså inte får göra utan det är när linjen träffar taket första gången som skärningen mot fasadplanet skall läsas av. Hela huset skall alltså vara under 45 graders linjen.

Lycka till!  :) :) :)  
 
  • Byggnadshjd.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En rättelse (även solen har sina fläckar.. ;))

Bortse från tidigare inlägg. 45 graders linjen får "vandra" genom takfoten eftersom takfoten får räknas bort vid beräkning av byggnadshöjden.

Rätt skall vara rätt!

Lycka till!  :) :) :)
 
Vilken fröjd att äntligen ha bygglovet i sin hand. Det tog sin lilla tid, men nu är det klart. Jag fick nockhöjden som "mindre avvikelse". Men sen blev det problem med bygghöjden, som bara fick vara 3.3. Men nu har vi sänkt det hela några centimeter så nu är det klart!!

:) :D ;D ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.