När jag köpte mitt hus så fanns det en gammal äcklig bastu med duschutrymme i källaren. Jag är inte direkt någon storbastare så jag har inte brytt mig om den delen av huset förrän nyligt då jag fixade till både bastu, dusch och litet relaxrum utanför. Nu är det plötsligt jättefint där men det gamla aggregatet är fult och missfärgat. Eftersom jag som sagt inte är någon bastare av rang och inte planerar att börja basta speciellt ofta så känns det inte aktuellt att köpa ett nytt aggregat. Det jag har är kanske gammalt och skruttigt, men det fungerar.

Kan man måla/spraya aggregatet så att det ser fräschare ut? Ett bastuaggregat blir trots allt väldigt varmt.
 
Det går nog att hitta färg som tål värmen men risken är att den avger en äcklig färglukt som inte är så trevlig i en bastu.
 
Det var det jag var rädd. :( Nåja, jag får skrubba det ordentligt jätterent och sätta dit riktiga stenar (just nu är det vanliga stenar gamla ägarna hittat på gården). Då kanske det känns lite stiligare. :)
 
Borde gå med värmetålig färg. Jag sprayade ramen och runt glaset på en spiskassett. Det luktade lite vid första eldningen, sen var det lugnt.
Tror färgen ska klara 500 grader enligt spec
 
Blir den väldigt varm på utsidan när den går på full gas?
 
Oj, ingen aning alls. Jag har aldrig testat den. Det var äckligt och smutsigt och allmänt jätteofräscht där när jag köpte huset. Jag i princip bommade igen dörren och låtsades att den inte existerade medan jag fokuserade på resten av huset.
 
J
Har du ingen lust att köpa bastusten, så fungerar det utmärkt att plocka stenar som ligger i (under) vattnet i sjöar.
Så har då vi gjort i alla år, både min familj och resten av släkten. Dom stenarna håller, det gör inte sten man plockar från backen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.