roland53 skrev:
Vilken fördel ser du med ett AB i investeringsfasen jmfrt HB,KB eller enskild firma? :confused:
Ser ingen nackedel att inte göra det rätt från början
 
Här är en länk som kanske är intressant...

https://www.foretagande.se/aktiebolag-bast-aven-for-sma-rorelser/

Citat "De verksamheter som lämpar sig för att behålla som enskild näringsverksamhet eller handelsbolag är näringsfastigheter i vilka investeringarna är omfattande samt jord- och skogsbruksfastigheter med relativt låg löpande avkastning. Inför en försäljning av till exempel en hyresfastighet eller om denna börjar ge hög löpande avkastning kan det dock vara intressant att föra över ägandet till ett aktiebolag. Även i starten kan en enskild firma eller handelsbolag motiveras.

Ombildning till aktiebolag kan i princip ske när som helst under året. Lämpligt kan vara att göra det vid årsskiftet. Man bör dock bilda aktiebolaget före årsskiftet. Det viktigaste är att det egna kapitalet är positivt i verksamheten. För att förhindra att det egna kapitalet blir negativt i samband med överflyttande av periodiseringsfonder måste ägaren göra ett tillskott med motsvarande belopp.
" Slut citat
 
Kan jag sätta upp attefall på samma sätt bara jag följer reglerna ?
[/QUOTE]

Min uppfattning är att attefall och friggebod gäller bara för vanliga villor och inte hyresfastighet?
 
Hej
Jag har ett AB redan så jag köper isofall genom detta.
Ser ingen anledning till att tänka smått utan målet är att expandera och detta kommer inte vara den enda i ledet.
Det är idag en Hyresfastighet men planen/iden/tanken/önskan/hoppet är att kunna bygga på en våning, bygga till en fastighet på tomten, renovera och bygga om till studentettor och sen le och vara glad och vänta in nästa projekt.
Jag kan återkomma under veckan när jag fått svar från både mäklare/säljar/bank
 
H hempularen skrev:
Aktiekapitalet får inte naggas under 50% under enda minut. Men däremot så kan det ju ta någon veckat inse att det är under 50%. Det du köper in, som sänker likviditeten har ju också ett värde, så bara för att man köper betong för 50000 så har man inte 50000 mindre i balansräkningen.
Det går alldeles utmärkt att driva ett aktiebolag trots att det egna kapitalet är förbrukat och lite till.
Sanktionen är att du har ett personligt betalningsansvar för aktiebolagets skulder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.