Hej!

Efter några års eldande i min Baxi solo innova 50kw panna så inser jag att det är svårt att få till rätt förbränning så nu ska det monteras lambdacheck med lambda sensor rgt sensor och sek+primärspjäll 0-10v
Finns där någon här som installerat lambdacheck?

Tacksam för massor med bra utförliga svar😌
 
Reglering av primärluft går inte med Lambdacheck. Då får det bli storebror Flammtronik som även har möjlighet till loggning med PC mm.
Men Lambdacheck kanske fortfarande är ett bra alternativ till dig. Prisvärt om inte annat.

Jag vill gärna också ha lite svenska referenser på Lambdacheck och/eller Flammtronik!

NYBYGGARN, vi väntar spännt! (y)
 
Lambdacheck VS Flammtronik

Schematisk illustration av en styr- och reglerteknikkrets för lambda och syresond med anslutningar och värden.

Elritning för styrning av kessel med sugzuggebläse, innehåller detaljerade komponenter och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man skulle kunna lägga ställmotorernas Y 0-10 V komplementärt så borde det funka vettigt för reglering primär-sekundär med den enklare Lambdacheck. Men Flammtronik var verkligen en riktigt ambitiös konstruktion är inte priset helt avskräckande är den ju perfekt.

Det vore även lämpligt hempuleri i dag med alla lättåkomliga uC som kräver väldigt lite för att göra såna övningar, men det kanske diffar lite för mycket än att ta steget bland medelvedeldarna.
 
Jag skrev fel. Flammtronik är det jag ska sätta in.
Vad för spjäll rekomenderar ni? Belimo 0-10volt och vart hittar jag dessa till bra pris?

Ska man montera lambdasonden i rökgasfläktens låda eller svetsa på en mutter strax före skorstenen?

😅
 
Nils-Orvar skrev:
Reglering av primärluft går inte med Lambdacheck. Då får det bli storebror Flammtronik som även har möjlighet till loggning med PC mm.
Men Lambdacheck kanske fortfarande är ett bra alternativ till dig. Prisvärt om inte annat.

Jag vill gärna också ha lite svenska referenser på Lambdacheck och/eller Flammtronik!

NYBYGGARN, vi väntar spännt! (y)
Skrev lite i en ny tråd om min konvertering
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Nybyggarn skrev:
Skrev lite i en ny tråd om min konvertering
Äntligen! (y)


GK100 skrev:
Man skulle kunna lägga ställmotorernas Y 0-10 V komplementärt så borde det funka vettigt för reglering primär-sekundär med den enklare Lambdacheck.
Detta tror jag är en kompromiss som inte är optimal. Bland annat, ökar risken inte för övertändning?
På tyska forum (mestadels Atmos) har man kombinerat Lambdacheck (som styr sekundärluftens spjäll med ställmotor) med en separat PID reglering som styr primärluftens spjäll med egen ställmotor. Man reglerar efter inställd RGT. Exempel på styrning heter KS 40-1.
 
Jo och man får köra vid lägre effekt också men inte helt dåligt om man ställer dem med lite offset dvs inte möts vid 50-50. Med egen regulator mot RGF borde det som sagt bli bra och användbart med Lambdacheck också.

Jag har inte testat någon Atmos däremot lite åt hållet komplementär reglering mot mätt lambda på några andra panntyper med egna kort för styrning. Detta längre tillbaks i tiden innan jag skaffade Effectan som iofs också fixats till lite mot original.
 
GK100 skrev:
Med egen regulator mot RGF borde det som sagt bli bra
På tyska forum verkar det vara mer frekvent att reglera efter RGT och i vissa fall brännkammartemperatur.

Vill man ha reglering av båda spjällen samt loggning och realtidsövervakning på skärm är nog Flammtronik ändå ganska vettigt.

Vilka ställmotorer är lämpligast till Innovan?
 
Nu är jag klar. Det blev en komplett lambdastyrning till baxi ecellent med econet
Fungerar hur fint som helst.
Komplett lambdastyrning installerad i pannrum för Baxi Excellent med Econet-moduler och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av lambdastyrning på en Baxi Excellent panna med Econet-kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lambdasond installerad på en Baxi Excellent panna med Econet-styrning, omgiven av ledningar och installationstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två installerade orangea Belimo-ställdon för lambdastyrning i en Baxi Excellent panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital kontrollpanel för lambdastyrning som visar att systemfunktioner är avstängda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 4 till
  • Laddar…
Oj, det gick fort! :)
Kör du orginal fläkt utan varvtalsstyrning?
Har du förlängt spjällaxlarna?
Köpte du den av Perifal? Pris?
 
Ingen minns en fegis 😄
Orginal fläkt på 100%
Ja svetsade bara på förlängning. Behövs 2cm så jag har kapat dom nu (ej på bild) . Proveldat 2dagar och det är helt underbart att bara tända och gå där ifrån 👍
Nu går det följa eldningscykeln via econet loggning. Även div justeringar går att göra via telefon eller pc. Econet är trådlöst ansluten (wifi)
Vet inte exakt pris än 😅
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nu när pannan sköter sig så är han värd polering och 1dl bananwax 🤗
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Är du fortfarande nöjd?
Några nya upptäckter eller erfarenheter?
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Ett intressant tilltag! Blir det mindre rök innan pannan når optimal arbetstemp efter att ha installerat denna styrning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.