Det enda jag lärt mig är att inte lita på människor......

Byggde hus för några år sedan av Hultfredshus, husföretaget såg till att en "byggsamordnare/coodinator" tog hand om hela entrepenadsbiten för husbyggandet, det var meningen enligt firmar att vi skulle bara luta oss tillbaka och invänta själva inflyttningen. Efter mycket moment (lång historia) lyckades vi flytta in.
Nu efter några år visar det sig att vi har en vattenskada i badrummet p.g.a kakel och klinkers firman inte gjort sitt jobb som de skulle.
Detta anmäldes för Netviq som är vår försäkringsbolag (än så länge)och till en början var det en självklarhet att de "skulle" hjälpa till eftesom det var de som var vår försäkringsbolag, sedan när vi började att förse de med GAR-BO försäkringspapper, lät det annorlunda i telefon, först och främst skulle vi ta reda på vems fel det var för att se ifall om vi var berättigad till ersättning. Och undersökningen fick vi betala själva!!!!!, eftersom det är "byggfusk" gäller inte det och vi får ingen ersättning.
Kakel och klinkers firman fanns inte med på GAR-BO pappren fråga mig inte varför för att jag har ingen aning.
Kakel och klinkers firman har gått i konkus så vi kan inte regressa detta mot dem, och Hultsfredshus har gått i konkurs de också så vi kan inte heller regressa detta mot dem.
Till råga på allting tyckte försäkringsbolaget att det var upp till oss själva att försöka ta reda på vem man skall regressa detta mot!! Jag har aldrig någonsing vart med om en sån ovilja att hjälpa någon.
Varför har man försäkringar?? och varför betalar man autoriserade hantverkare när de ändå lurar folk???
Vad skall man göra, man är ju bara lilla människan i samhället med inget rätt till någonting?
Vi har inte en anlitat dessa hantverkare, menar försäkringsbolaget att man skall bevaka hantverkare när de gör sitt jobb under 24 timmar??
oj vad långt det blev.
 
Cattis71 skrev:
Vi har inte en anlitat dessa hantverkare, menar försäkringsbolaget att man skall bevaka hantverkare när de gör sitt jobb under 24 timmar??
Nej. Men eftersom det är du som är bygghere åligger det dig och ingen annan att undersöka att hantverkarna är auktoriserade för det jobb de skall utföra. Och det åligger dig även att kontrollera att jobbet de gör omfattas av byggfelsförsäkringen.

Att sedan husföretaget agerar samordnare förändrar inte ansvarsfrågan.

Sedan verkar det ju onekligen som att husföretaget agerat oetiskt. De borde ju sett till att byggfelsförsäkringen omfattade detta jobb. De borde också varit tydligare med vad en delad entreprenad innebär (den bristen verkar de dela med en hel del andra hussäljare).
 
Hej ,
svarar för min fru cattis som skrivit denna tråd.
Vi köpte ett nyckelfärdigt hus från hultfreds, .
Där Hultfreds hus skulle ha full antrep.
 
Jag blir så upprörd - det är precis som du säger - man är den lilla människan och ska när det blir tex byggfel - dels försöka få det åtgärdat och dels själv hitta vems fel det är.

Man ska helst ha utbildat sig till jurist, snickare, grundläggare, elektriker, försäljare, byggtekniker, samordnare, besiktningsman, kvalitetsansvarig, rörmokare, plattgjutare, kakelsättare, takläggare, brandtekniker och helst även försäljare. Dessutom bör man inom varje område ha en flerårig vana - så vad man egentligen borde sikta på är väl att bygga en rullator eller nåt sånt istället för ett hus.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er - är ni med i någon villaförening? Juridisk rådgivning är väl vad som behövs och kanske ett prat till med erat försäkringsbolag. Är det handläggaren som har sagt nej? Ta isåfall och hör hur man överklagar men försök också om möjligt att se till att få skadan åtgärdad själv. Eller åtminstone få någon att bedömma skadans omfattning. Fuktskador är ju inte precis det man önskar sig.
 
Sly_fox skrev:
Jag blir så upprörd - det är precis som du säger - man är den lilla människan och ska när det blir tex byggfel - dels försöka få det åtgärdat och dels själv hitta vems fel det är.
Det tråkiga i detta fallet är ju att alla ansvariga verkar ha konkat, och att det p.g.a. det ser mörkt ut när det gäller att kunna utkräva ansvar. Ser inte att Netviq skulle gjort något egentligt fel när de inte vill ersätta skador som beror på byggfusk. De ersätter kostnader som uppstår p.g.a. olyckor, och någon sådan skada verkar det ju inte vara frågan om här?
 
Rolig du är konsulten

"Ser inte att Netviq skulle gjort något egentligt fel när de inte vill ersätta skador som beror på byggfusk. De ersätter kostnader som uppstår p.g.a. olyckor, och någon sådan skada verkar det ju inte vara frågan om här?"

Tror inte att jag nämnde nåt om försäkringsbolagets bedömning utan bara sa att det kunde vara bra att ta ett snack till med dom! Den som står mitt emellan får ju betala - eller hur? Har du kanske några konkreta råd hur de ska lösa det hela?
 
Sly_fox skrev:
Tror inte att jag nämnde nåt om försäkringsbolagets bedömning utan bara sa att det kunde vara bra att ta ett snack till med dom!
Ok, uppfattade det som att det var försäkringsbolagets agerande du var upprörd över.

Sly_fox skrev:
Den som står mitt emellan får ju betala - eller hur? Har du kanske några konkreta råd hur de ska lösa det hela?
Mitt emellan vad? Detta är ju en sak mellan kund och leverantör, och leverantören har konkat. Vem är den tredje parten i frågan menar du, om det nu inte är Netviq (som uppenbarligen inte hanser sig ha någon del i detta, vilket jag har förståelse för)?

Det är f.ö. lätt att skälla på försäkringsbolagen och tycka att de skall ersätta både det ena och det andra när någon kommer i kläm. Vad man kanske inte tänker på är att en sådan generös policy hos försäkringsbolagen kraftigt skulle höja premierna för övriga kunder. Hur många skulle vara beredda att betala det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.