Räcker det med att ha 20 cm djup vot(Betongplattans tjocklek+ 10 cm) när man bor uppe i norr och har mycket snölast på taket?
 
Hej!

I vilken snözon bor du? (Mycket snö? kanske aktuellt med tätare mått än cc120 för takstolar) Hur tjocka väggar? hur höga väggar Typ av hus: enplan, enochenhalvplan? Typ av takbeläggning? m.m...

/Daniel
 
Bor i Piteå, vet ej vilken snözon det är men mycket snö kan vi ha på vintern. Väggarna är tot 265mm breda och 2500mm höga(blir ett garage), Taklutning 22 grader med plåt men jag skall ha ett rasskydd så det kommer nog ligga en hel del snö där.
 
I Piteå och i trakterna däromkring så kan det nog bli upp till snözon 5,0 tror jag. Blir det bara ett garage så blir det ju inte några höga egenvikter iaf...

Då tycker jag att det ska räcka med 200mm djup vot, och 400mm bred. Ska det vara isolerat under voten bör det väl vara en skiva med hårhet av ca s150-s250...
Armera med 3 st 12mm järn i bredd i botten av voten, och 2st ovanpå näten. Förstärk med 2st 12mm b-järn(90 graders vinkel) i votens hörn, utstick med ca 50cm åt vardera håll.

Om jag glömt något, så får du ursäkta. Är ganska trött nu. Något mer du undrar över så fråga igen...

Godnatt...

/Daniel


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.