Varför ska det vara socker i korven? Är det inte ett modernt påfund att det ska vara socker i alla beredda köttprodukter?
 
useless skrev:
Varför ska det vara socker i korven? Är det inte ett modernt påfund att det ska vara socker i alla beredda köttprodukter?
Sockret har jag i för att jag röker korven.
Den tar "toppen" av röksmaken, så den inte blir bitter/vass.
Råkorv använder jag aldrig socker till.

Socker och potatis gör att jag ligger runt 0,7% i korven, något som är försummbart.
Fetthalt på runt 10 - 30 %
Kötthalt på 70-89% (otillagat)
 
Redigerat:
Tack för att du delar med dig av detta! Själv är jag storkonsument på korv men har inte gjort någon egen, än. Har funderat på det men inte kommit till skott...
 
  • Gilla
MrReijer
  • Laddar…
useless skrev:
Varför ska det vara socker i korven? Är det inte ett modernt påfund att det ska vara socker i alla beredda köttprodukter?
Jag tror det är ett ännu modernare påfund att det inte får vara något socker i nånting. :)
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Joh_81 skrev:
Jag tror det är ett ännu modernare påfund att det inte får vara något socker i nånting. :)
Det beror på vad man räknar som modernt. Fram tills ganska nyligen (slutet på 1800-talet) var socker ganska dyrt och användes sparsamt i vardagsmat.

Jag hittade förresten en film där man bland annat ser Hepovattns-Ellen göra blodkorv på gammalt vis.
https://svenska.yle.fi/artikel/2008/03/11/syskonen-vid-hepovattnet
 
Hemmakatten
MrReijer skrev:
Denna gång blev det gåskorv!
När man inser att frysen börjar svämma över är det dags att göra något nytt!

Kött:
4500 g gåskött
1500 g sidfläsk

Kryddor:
30 g råsocker
90 g nitritsalt
10 g nymalen svartpeppar
5 g mejram
30 g lökpulver
5 g malen muskot
2 g ingerfära
250 g vatten
100 g potatis

Något jag glömt att ta upp tidigare är att det är mycket viktitgt att hålla tempen nere - Något jag löser genom att kvarnen är frusen, vattnet är i form av isbitar och köttet kyls på en isbädd :)

[bild]

Köttet tärnas och benas ut (ovan angivna vikter är benfritt kött)
[bild]
[bild]

Här, innan vi maler, är det lämplgit att blanda i kryddor, utom potatis och vatten, för att få det jämt och fint fördelat!
[bild]


Sedan är det bara att använda korvsprutan och knö fullt
[bild]

Nuförtiden använder jag inte matberedaren för att stoppa utan en designerad korvspruta, en Tre Spade 5 L vertikal. (ni ser en del av den i bilden ovan)
Jag ser inte heller bilderna och det vill jag gärna. Försök lägg upp de igen.
 
Hemmakatten
MrReijer skrev:
Denna gång blev det gåskorv!
När man inser att frysen börjar svämma över är det dags att göra något nytt!

Kött:
4500 g gåskött
1500 g sidfläsk

Kryddor:
30 g råsocker
90 g nitritsalt
10 g nymalen svartpeppar
5 g mejram
30 g lökpulver
5 g malen muskot
2 g ingerfära
250 g vatten
100 g potatis

Något jag glömt att ta upp tidigare är att det är mycket viktitgt att hålla tempen nere - Något jag löser genom att kvarnen är frusen, vattnet är i form av isbitar och köttet kyls på en isbädd :)

[bild]

Köttet tärnas och benas ut (ovan angivna vikter är benfritt kött)
[bild]
[bild]

Här, innan vi maler, är det lämplgit att blanda i kryddor, utom potatis och vatten, för att få det jämt och fint fördelat!
[bild]


Sedan är det bara att använda korvsprutan och knö fullt
[bild]

Nuförtiden använder jag inte matberedaren för att stoppa utan en designerad korvspruta, en Tre Spade 5 L vertikal. (ni ser en del av den i bilden ovan)
De hör bilderna ser jag inte heller, tyvärr.
 
Uppdaterat så att bilderna skall ses!

Denna gång blev det gåskorv!
När man inser att frysen börjar svämma över är det dags att göra något nytt!

Kött:
4500 g gåskött
1500 g sidfläsk

Kryddor:
30 g råsocker
90 g nitritsalt
10 g nymalen svartpeppar
5 g mejram
30 g lökpulver
5 g malen muskot
2 g ingerfära
250 g vatten
100 g potatis

Något jag glömt att ta upp tidigare är att det är mycket viktitgt att hålla tempen nere - Något jag löser genom att kvarnen är frusen, vattnet är i form av isbitar och köttet kyls på en isbädd :)

2013-10-10-15-51-23.jpg

Köttet tärnas och benas ut (ovan angivna vikter är benfritt kött)
2013-10-10-15-51-26.jpg
2013-10-10-16-23-51.jpg

Här, innan vi maler, är det lämplgit att blanda i kryddor, utom potatis och vatten, för att få det jämt och fint fördelat!
2013-10-10-16-23-54.jpg

Sedan mala och blanda tills man får en god, homogen smet!


Sedan är det bara att använda korvsprutan och knö fullt
2013-10-10-17-48-00.jpg
Nuförtiden använder jag inte matberedaren för att stoppa utan en designerad korvspruta, en Tre Spade 5 L vertikal. (ni ser en del av den i bilden ovan)
 
Hemmakatten
Kan du visa hela korvsprutan i bild?
Var köper man sådana och är det någon speciell du använder?

Jag har korvarna till min köksmaskin men antar att du tycker korvsprutan är bättre. På vilket sätt skiljer sig en korvsprutan från köksmaskinen.
 
Hemmakatten
MrReijer skrev:
Även om jag nu skrev korvtråd så...
Här är lite annat gött man kan göra:

Röka kött:
[bild]

Skära tunt och placera i torkollan:
[bild]

Passar ypperligt att äta när som, på vandring, på jobbet, i soffan...
Är det färskt kött du torkar i oljan? Spännande. Min olla har jag bara ra använt till svamp, frukter och örter. Men det går alltså utmärkt att torka kött i? Rimmar du köttet först? Eller kör du helt naturellt?
 
Hemmakatten skrev:
Kan du visa hela korvsprutan i bild?
Var köper man sådana och är det någon speciell du använder?

Jag har korvarna till min köksmaskin men antar att du tycker korvsprutan är bättre. På vilket sätt skiljer sig en korvsprutan från köksmaskinen.


2017-01-2106.47.04.jpg

Här till exempel: http://www.lundgrensskafferi.se/maskiner/korvstoppare/ eller http://www.carnivor.se/artgrp/korvsstoppare/


Korvhorn till köksmaskinen räcker utmärkt, men man får bara en hastighet, lättare att få luft i och jag tyckte det var allmänt bökigt att få till det riktigt bra med köksmaskinen - Så efter att ha gjort ett par satser så köpte jag en korvspruta, och har alldrig tittat tillbaka :p


Hemmakatten skrev:
Är det färskt kött du torkar i oljan? Spännande. Min olla har jag bara ra använt till svamp, frukter och örter. Men det går alltså utmärkt att torka kött i? Rimmar du köttet först? Eller kör du helt naturellt?
Njae. Det köttet du ser på bilden är Gris, och det är rökt innan.
Om jag torkar färskt kött så blir det som billtong.
Skuret längs med fibrerna, lagt i marinad bestående av:

1 dl Äppelcidervinäger
1 tsk Worchestershiresås
1 dl grovsalt
1,5dl ljusbrunt m
1 msk bikarbonat
1 msk salpeter
1 halv burk malen koriander

Skär man tunnt är det lämpligt att torka i ollan:
2014-11-0316.50.22.jpg
2014-11-0316.50.26.jpg

Tjockt så får det hänga i torklådan:
2012-10-0919.38.09-kopia.jpg
2012-10-0919.38.23-kopia.jpg
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Intressant...... synd att krafterna inte räcker till allt.....
 
Såntdär kött brukar jag göra på samma vis (fast annorlunda recept) om jag hittar passligt nötkött tillräckligt billigt i affären. Men det är oftast så dyrt... Beef jerky brukar jag kalla det, biltong är väl nästan samma sak, från sydafrika om jag kommer ihåg rätt.Jag skär inte längs med fibrerna utan diagonalt över.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Såntdär kött brukar jag göra på samma vis (fast annorlunda recept) om jag hittar passligt nötkött tillräckligt billigt i affären. Men det är oftast så dyrt... Beef jerky brukar jag kalla det, biltong är väl nästan samma sak, från sydafrika om jag kommer ihåg rätt.Jag skär inte längs med fibrerna utan diagonalt över.
Okej!
inga problem med att köttet delar upp sig när du skär på diagonalen?
 
Nä jag tycker det håller ihop helt bra, blir lättare sen att riva åt sig en bit när det är torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.