Har elburen golvvärme i badrummet. Den styrs via kontrollpanelen från Kima, se bild. Den är ganska omständig att programmera så jag skulle vilja byta till exempelvis en från Devi som man kan koppla till telefonen.

Men blir inte klok på hur systemen fungerar och om det är öppna standarder, och om det är så att det jag kallar kontrollpanelen rätt och slätt är termostaten.

Går det att byta utan några större ingrepp?


Kontrollpanel för golvvärme märkt "KIMA" med digital display och knappar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan hända att du måste byta golv givare också.
 
richardtenggren
Devi fixar ju flera olika givare, har själv tänkt byta ut min Kima, då den år ful och inte passar i Exxactram. Så det ska inte vara något problem, kolla manualen :)
 
Tack för tipsen! Hur kollar man enklast vilken givare man har? Sitter den ihop med slingan eller kan man se det genom att kolla i dosan? Väldigt mycket av en nybörjare på det här området 😀
 
richardtenggren
Lättast är väl att kolla specen i manualen, då motståndet ändras med temperaturen. Jag har för mig det brukar refereras till motståndet vid 25 grader.

Jag tänkte undvika att byta givaren i badrummet när jag ska byta till en Devi Smart. Då jag hade väldiga problem att få dit givaren i vår hall, där jag märkte att de som installerat golvvärmen hade skippat att montera givaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.