Är det någon här som vet ungefär hur länge betongen brukar hålla i t.ex. ett hyreshus från 60-talet? Kan det hålla flera hundra år eller är det betydligt kortare tidsspann som gäller?
 
Romersk betong har hållit i 2.000 år hittills, är inte säker på att modern betong håller lika länge......
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Modern betong, dit ett hyreshus från 60-talet räknas håller minst 100 år. Du kan läsa mer här: [länk]
Drygt 100 års livslängd låter inte allt för länge? Men det räcker för mina behov. Så om jag t.ex. bor kvar här tio år till behöver de nya köparna inte fundera över ifall huset behöver rivas snart.


lat skrev:
Romersk betong har hållit i 2.000 år hittills, är inte säker på att modern betong håller lika länge......
Lite så jag tänkte, om gammal Romersk betong kan hålla så länge (förvisso i betydligt försämrat skick) så borde modern betong kunna stå emot några hundra år?
 
perlundstrom skrev:
Drygt 100 års livslängd låter inte allt för länge
Minst och drygt är inte synonymer ;). Den kan lika gärna hålla 200 år, eller 400 år, eller ännu längre men man räknar med att den ska hålla MINST 100 år.
 
mexitegel skrev:
Minst och drygt är inte synonymer ;). Den kan lika gärna hålla 200 år, eller 400 år, eller ännu längre men man räknar med att den ska hålla MINST 100 år.
Okej det kanske är svårt att beräkna livslängden på betong mer exakt i så fall? Om man nu inte får fram mer exakta värden än att det kan hålla drygt 100 år eller kanske 400 år, eller kanske ändå längre. Jag gjorde en snabb googling innan jag startade tråden och hittade då bara "mer än 100 år" som svar. Nu räcker det för funderingen kring min lägenhet, men man blir ju lite nyfiken på att veta mer ändå :)
 
Jag är ingen betongexpert, men det finns många olika sorters betong. Därför går det inte att enkelt svara på frågan. Det beror helt enkelt på. Den betong som används för att förankra oljeplattformar hundratals meter ner i havet är sannolikt t.ex annorlunda än den du gjuter ett betonggolv med. Som jag tror det stod på sidan jag länkade påverkar klimatet betongen finns i dess livslängd väsentligt.
 
Det är väl ingen som vet riktigt hur länge betong håller. Dels finn det olika kvaliteter och dels så beror det ju väldigt mycket på hur utsatt betongen är för väta, frysning, etc.

Betong i skyddad miljö, (ingen väta, inget slitage, inga minusgrader), håller säkert i tusentals år. Men dåligt utförd betong som är utsatt för vädrets makter kan vara helt förstörd efter några decennier.
 
Det är karbonatiseringen som är det stora problemet med betong som är armerad med stål. Enkelt uttryckt så innebär det att betongen återger till kalksten igen och detta gör att armeringen tillåts rosta när detta når in till den. Som några redan påtalat så sker detta olika fort beroende på hur väderutsatt konstruktionen är samt vilken betongkvalite som använts. Värst drabbat för husägare är undersida balkonger medansvar betong inomhus kan hålla hur länge som helst.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H
Är nog på sin plats att reda i begreppen lite här på forumet.

anledningen till att många romerska verk finns kvar idag är många men för att nämna några så är de inte samma förutsättningar som vi har i norden direkt och ofta inte armerade. vilket kan skapa stora problem.

Sen till en vanlig missuppfattning att betong som utsätts för väta skadas först, detta är helt fel.
Betong som är torr är den som värst utsatt för rostangrepp.

Sedan att svara på hur lång livstid en betong konstruktion har går inte att göra utan att veta ett antal faktorer. har man dessa är de relativt lätt att räkna på förväntad livslängd sedan går detta självklart att justera med diverse metoder under betongens livslängd.

Några avgörande faktorer är klart, exponeringsgrad, VCT, Täckskickt, typ av ballast, utförande av gjutning är självklart väldigt viktigt, komprimering, härndning osv.
 
hul skrev:
Är nog på sin plats att reda i begreppen lite här på forumet.

...

Några avgörande faktorer är klart, exponeringsgrad, VCT, Täckskickt, typ av ballast, utförande av gjutning är självklart väldigt viktigt, komprimering, härndning osv.
Matti_75 skrev:
Det är karbonatiseringen som är det stora problemet med betong som är armerad med stål. ...
Ni verkar ha bra koll på detta. Har ni någon ungefärlig gissning på hur länge betongen i ett hus med följande egenskaper kan hålla innan det är dags att riva och bygga nytt? Bostadsrättshus från tidigt 60-tal, bra förening som sköter om och fixar det som behövs, balkonger är "inbyggda" i väggen och sticker alltså inte ut utanför byggnaden, 3 våningar högt, står i Umeå på mark som verkar vara mycket sten i.
 
Längre än din livstid iallafall, eftersom underhållet sköts.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
Anna_H skrev:
Längre än din livstid iallafall, eftersom underhållet sköts.
Nja de är väl inte hela sanningen.

men för att försöka svara på din relativt komplexa fråga så är Livslängden 50 år alltså redan slut.
man dimensionerar betong i 3 livslängdsklasser, 20år, 50år och 100år.
Ditt hus har konstruerats för att klara 50år.

självklart betyder inte de att huset rasar dagen de fyller 50år. Man reparerar skador och renoverar under årens gång och därmed förlänger livslängden dessutom har man klart säkerthetsmarginaler och betonghus kan klara sig otroligt länge.

viktigt är hur bra huset är gjutet och underhåll. Väldigt svårt att veta vilken exponeringsklass som byggnaden är gjuten i utan att ha ritningar. Exponeringsklassen på betongen är otroligt viktig och rätt klass förlänger livslängden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.