oceanis skrev:
Uppfattade det som det var ett gammalt hus som inte hade golvvärme tidigare utan ett normalt tvårörssystem som skulle kompletteras med en golvslinga. Men om det finns shuntgrupp med avstängning för övriga slingor så är det naturligtvis så som du säger.
Nja, jag har 2-rörssystem utan bypass i ändarna (det ska man väl inte behöva ha!?), om termostaterna på en delslinga är stängda så går inget vatten dit. När också golvvärmeshuntarnas termostater är stängda så står allt radiatorvatten stilla. Pumpen är tryckstyrd så den går då ner på 3-4 Watt. Sedan kan man ju diskutera om man någonsin får igen den högre investeringskostnaden, jag tror jag får det då jag bara betalat för material. Men EL-slinga funkar nog bra det me.
 
Syren243 skrev:
...Del av farstu/hall ska ha nytt golv. Med småbarn så vill vi ha klinkers och golvvärme innanför dörren på 4-6 kvm...
Får jag vara lite tvärt om och inte snöa in på uppvärmningssätt?
(För övrigt, om ni har fjärrvärme skall ni väl använda den över allt där värme behövs)

Men små barn och klinkergolv?
Hårt, blir blåmärken när man ramlar, och det gör man förr eller senare.
Kallt på sommaren när man inte vill ha/behöver någon uppvärmning.
Svårstädat, skiten/leran/sanden fastnar i fogarna och är nästan omöjlig att få bort.

Nej, välj plastmatta i hallen:
Lättstädat
Oömt
Varmt att gå på
"Mjukt" att slå skallen i när man snubblar
Och saftglaset man tappar förvandlas inte till glasflisor

//Stolt tvåbarnsfar som aldrig har haft klinkergolv eller golvvärme
 
Vi tänkte byta ut från vattenelement till golvvärme i vissa rum. Främst bad toa farstu.

Det lät i något inlägg som att vatten var billigare i installationskostnad. Trodde det var tvärtom.
Vad kan skillnaden vara i fråga om 6 kvm?
 
En elslinga på 6kvm kostar väl runt 3-4000 + nån 1000 lapp o installation
 
När vi grävde ur och isolerade källaren i gamla huset så la vi tre olika slingor vattenburen golvvärme.
Luftvattevärmepump fanns redan till radiatorerna på övriga våningar.

Brorsan har precis tagit beslutet att köra på elburen i badrummet han låter bygga, det som avgjorde var att han har fjärrvärme och kostnaden inte alls är särskilt fördelaktig på orten så det blev ohållbart i hans fall att motivera vattenburen. Han kommer även lägga elburen i hallen när denna görs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.