Jag har för mig att du har minst två-års garanti på sådana här fel (om det är inte ett svart-bygge).
Jag föreslår att tomtarna som har byggt bakfallet får göra om jobbet !
Du skall kräva att de bilar bort all klinkers och spackelskiktet i bastugolvet,därefter skall de göra jobbet på nytt,men de skall kontrollera med vattenpasset att fallet är ok !
 
Bob_the_builder
sigpel skrev:
Snurrar man runt och läser det som går att hitta ur HusAma mfl verkar reglerna kring fall i våtutrymmen bara gälla i dusch och kring själva golvbrunnen, dvs inte utrymmet som helhet.
Jodå, det är ett solklart fall (tycker hobbyjuristen :D). "I utrymmen med golvavlopp skall golvet ha fall mot avlopp i sådana delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning
eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon
del av utrymmet."
(Boverkets byggregler 2002.) Golvfallet är i branschreglerna (PERs, där plattsättaren sannolikt är medlem) specat till 1:100 samt 1:50 kring golvbrunnar. Det är ju solklart att en bastu är ett utrymme som utsätts för vattenbegjutning.

Låt klåparna göra om och rätt!
 
Detta är alltid en början...

Det som ventuellt kan bli en diskussion i detta fall är att vi inte har något utlopp i bastun, däremot i rak linje med duschen, så det hade inte varit så väldans svårt att få till ett fal på 1:100 iaf...

Då skall vi bara se vad vi kan få till besiktningsmässigt, det gäller ju att även hitta rätt besiktningsman... :-/

/PeL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.