Hej,

Ska bygga nytt lösvirkeshus. Bollar mellan två olika väggkonstruktioner (inifrån ut) - 70mm installation/plast/195regel+isolering/50mm fasadskiva/luftspalt/träfasad
alt
45mm installation/plast/170regel+isolering/100mm fasadskiva/luftspalt/träfasad

315mm isolering i båda - vilken torde ge lägst u-värde/köldbryggor? Blir det någon prisskillnad?

Tack!
 
Andra alternativet är bäst eftersom det ger minst köldbryggor, den är också dyrare.
 
ok, lite som jag trodde.
 
100mm fasadskiva?

Tänk på hur du ska kunna fästa spikläkten/luftspalten. Det gick bra mkt 180mm skruv för oss när vi satte upp 80mm fasadskiva.
 
Vi har också 310 mm isolering i vårt hus, byggt 2010.

Utifrån: 22 mm Z-panel, 28 mm luftspalt, 9 mm utegips, 45 mm reglar + isolering, 220 mm stående reglar + isolering, ångspärr, 45 mm reglar + isolering, 18 mm träpanel.
I våtrummen är den invändiga träpanelen utbytt mot 2x13 mm gips.

Om reglarna ligger i kors eller tvärs minns jag inte, så där kan vara lite köldbryggor.

Men det känns väldigt varm och gott (y)
 
Härligt, vad har ni i tak o grund? Vad får ni för energivärden?
 
Vi har 300 under plattan samt 450 sprutad isolering i Lättbalkar i taket. Ca 75% av huset kommer vi ha ett installationsskikt på 45mm i taket och då blir det även att isolera där med en skiva.
 
smålänning23 skrev:
Härligt, vad har ni i tak o grund? Vad får ni för energivärden?
Grund:
300 mm cellplast och 100 mm armerad betong på det, + liter vid förstärkningar.
Kantbalk med L-element från Jackon, som är isolerad från betongplattan för att minska värmeläckage.

Tak:
290 mm gullfiber i vindsbjälklaget, och ca 500 mm i "kattvindarna" (för att isolera ventilationsrören).
Samt 100 mm cellplast ovanpå råsponten, alltså en oventilerad s.k. "klimatvind".
Inne har vi nu 24,0°, på vinden är det 7,9°C och ute är det +3,2°C :)

Energivärde vet jag inte, men vi gör av med knappt 5000 kWh/år totalt på våra 108 kvm boyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.