I min BRF finns ca 30 P-platser, och ca 50 hushåll. Brf har ganska många hus o stor mark, det innebär att vissa får gå ganska långt till P-platserna. Jag har därför haft lite utkik efter lediga platser så nära mig det går (då jag bor allra längst bort från Parkeringen) Jag märkte att en granne skulle sälja o flytta så jag kontaktade styrelsen o visade mitt intresse för hans attraktiva P-plats. (fanns inga köer till platserna vid tillfället o inte nu heller) Så min tanke är att jag bör kunna få den.

Jag hörde inget av föreningen/styrelsen så jag misstänkte att det inte gick vägen. Ett par år senare märker jag att den nya borättsägaren tog över den aktuella P-platsen. Hushållet var inte medlemar när jag visade intresse för P-platsen o bör därför inte ha förtur.

Svaret av Styrelsen är att man försöker föra över P-platser på nya bostadsägaren, trots att p-platserna inte är knuta till någon bostad, utan dessa är helt separata.

Det finns platser över så att vissa hushåll hyr 2 platser, och det är dessa "extra-platser" som avvaras när någon som saknar p-plats vill ha en p-plats.

Kan en styrelse verkligen göra som de vill med sina p-platser? ...jag antar det. Jag tror inte stadgarna styr utdelningen av p-platser, men det bör ju finnas generella regler som även står i lagen.
Jag kan ha förståelse över att man inte kan önska specifik plats, men ett smidigare system bör införas så användarvänligheten ökar.
 
  • Ledsen
kkk111222
  • Laddar…
Åsa Lund
När jag satt i BRF-styrelse (HSB-förening) informerade vicevärden alltid om att P-platserna inte ingick i bostadsrätten utan hyrdes separat av föreningen. När en bostad såldes gick P-platsen till den medlem som stod i tur att få hyra en.
En engagerad vicevärd ser till att flytta P-platser mellan medlemmar för att ordna att alla har så nära till P-plats som möjligt, men det är inget krav.
Läs på i stadgarna om det står något där, annars skriv motion till styrelsen om att uthyrning av P-platserna ska fixas så att de som har P-platser ska kunna byta med varandra för att få så nära som möjligt.
 
Dracula skrev:
Kan en styrelse verkligen göra som de vill med sina p-platser? ...jag antar det. Jag tror inte stadgarna styr utdelningen av p-platser, men det bör ju finnas generella regler som även står i lagen.
Jag kan ha förståelse över att man inte kan önska specifik plats, men ett smidigare system bör införas så användarvänligheten ökar.
Sluta nu, i vilken lag skulle det stå? Engagera dig i din förening och försök ändra ert/era regelverk/stadgarna i stället.
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Dracula skrev:
Kan en styrelse verkligen göra som de vill med sina p-platser?
Det är inte styrelsens p-platser. P-platserna tillhör föreningen i vilken du är medlem. Styrelsen är vald av medlemmarna. Vill man påverka beslut som tas så ska man medverka på möten och vädra sina åsikter där.

Viktigt är att känna till är att när man blir medlem i en BRF, så har man också köpt en andel däri. Många ser styrelsen som någon slags hyresvärd, vilket de inte är. De är också medlemmar som är valda att företräda föreningen.

Så, mitt tips är; gå på möten och säg dina åsikter. Dessa möten protokollförs ofta. Du kan även lämna in en skrivelse som styrelsen måste ta upp på de separata styrelsemöten som brukar hållas. Dessa skall protokollföras.
 
Kane skrev:
Sluta nu, i vilken lag skulle det stå? Engagera dig i din förening och försök ändra ert/era regelverk/stadgarna i stället.
Hyreslagen?
...det gör jag också, och vill samla på mig så mkt underlag som möjligt så arbetet blir så effektivt som möjligt.
Ditt svar var inte så givande.
 
Det finns byggregler som talar om hur många P-platser det ska finnas när det byggs nya flerbostadshus. I Karlstad är det efter vad jag förstår ca 60%, dvs precis som ni har i er förening. Det anses alltså inte att hushållen har 1-2 bilar, utan att de har 0-1 bilar.

Vad gäller utdelningen av P-platser så får du läsa stadgarna. Står det inget där så bör det vara årsmötet som styr upp hur styrelsen ska fördela dem. Kontrollera gamla årsmötesprotokoll.

Några lagar som styr vem som ska ha vilken P-plats finns verkligen inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dracula skrev:
Ditt svar var inte så givande.
Hur menar du nu?
Eftersom ni i föreningen bestämmer själva om för-/tilldelning av P-platser så finns möjligheten att tydliggöra och förbättra det regelverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.