Krillew skrev:
Bor man på landet så tillhör krypen. Men det är inte krypen som är värst utan rådjur o hare.
Rådjurssadel eller hargryta är ju gott!
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Att få in 150 tusen i en jordbruksverksamhet gör troligen varken till eller från. ( en traktor kostar 1-2 Mkr) Du måste betala så att bonden något för pengarna. Om du bedömer marknadsvärdet till 300" borde det rimliga vara att ni möts halvvägs. Eller att att du betalar marknadspris, och bonden spar på exploateringskostnader. Då kanske det är attraktivare för bonden att sälja. Du bör dock alltid villkora köpet med ett förhandsbesked, dvs att om du ej får bygga för kommunen så går köpet tillbaka efter 1-5 år. Annars kan du köpa och bonden överklaga ditt bygge. Jag har själv köpt avstyckad jordbruksmark, och hamnade mitt i en grannfejd mellan två bönder, men kunde kliva ur pga en sådan klausul.
Sen blir man lätt dumsnål när man tittar på tomt. Det är dyrt att bygga oavsett var i Sverige man bygger. Ett nytt hus kostar minst 10 gånger så mycket som den aktuella tomten, kanske snaras 20 ggr. Den dagens du ska sälja eller låna pengar på huset, så är det läget som kommer avgöra om affären blir bra eller ej. Därför, välj tomt med omsorg. Snåla genom att bygga enklare eller mindre istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Reyhn
  • Laddar…
Allt för många "storstadssnillen" spekulerar i denna tråd.
Alla kullar ligger inte i Stockholms innerstad. Priserna är därför inte heller de samma.
Bönder är inte heller alltid som storstadsbor uppfattar dem. Men bönder är givetvis ganska omedgörliga, när det kommer folk från stan, som försöker tala om hur de ska sköta jordbruket.

Gillar du marken, så ska du givetvis göra allt för att försöka köpa den. Först och främst gäller ett preliminärt godkännande av bonden. Därefter får du kolla upp möjligheten till bygglov och avstyckning.
Som du redan insett gäller det att inte vara för påstridig. Försök aldrig att mästra en bonde. I övrigt är bönder otroligt hjälpsamma och medgörliga, generellt sett.
 
  • Gilla
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
Hej. Jag tycker du ska höra med bonden, jag hittade själv en tomt med ett bra läge och fin utsikt när jag pratade med andra så sa alla att han säljer aldrig den. men jag tänkte att det kostar inte och fråga så jag körde och frågade hanjag blev så ställd när han sa ja med en gång
Fick betala fick betala 80000kr för 1800 kvadrat så mitt råd prata med han.
Har byggt i Skåne.
 
Redigerat:
engs
Beckborg skrev:
Att få in 150 tusen i en jordbruksverksamhet gör troligen varken till eller från. ( en traktor kostar 1-2 Mkr) Du måste betala så att bonden något för pengarna.
Fast om bonden olanerat får in 150k på bottenlinjen före skatt än han annars skulle haft det året för att sälja något som ändå inte (här gissar jag, kanske finns bidrag eller så) genererat någon löpande inkomst. Borde inte vara fy skam för någon egenföretagare oavsett omsättning.
 
engs skrev:
Fast om bonden olanerat får in 150k på bottenlinjen före skatt än han annars skulle haft det året för att sälja något som ändå inte (här gissar jag, kanske finns bidrag eller så) genererat någon löpande inkomst. Borde inte vara fy skam för någon egenföretagare oavsett omsättning.
Låter väldigt hårt, arrogant att säga men för 150k skulle jag inte sälja någon mark som angränsar till den åkern jag odlar. Om fel person köper tomten kan skapa oerhörda problem för verksamheten även om dom rent formellt inte har något att hämta.

Det har kommit upp trådar på detta forum där folk stör sig på att det slås gräs sent EN kväll och då har den personen idiotförklarat berörd bonde samt tycker att bonden enbart slår gräset på kvällen för att jävlas. Eller att det sprids skit på åkern och det luktar skit i par tre dagar. Är lite som att köpa ett hus bredvid järnvägen sen försöka få tågen att enbart gå dagtid..

Nu påstår jag inte att trådskaparen är som ovan.

Men jag som bonde skulle inte sälja marken billigt pga engagemang med att stycka av och framförallt risken med att få fel person nära en verksamhet där 150k är en summa som på en längre sikt inte är så mycket.

Edit
För att få lite perspektiv på saker så går en ny harv 8-10m på 4-500k, en basic 150hk traktor utan så mycket extra får man runt miljonen.
 
Redigerat:
  • Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
Kolla om du kan locka med lite pengar under bordet.
Inte alla som uppskattar det kanske, men för vissa kan det göra stor skillnad.
 
Beckborg skrev:
Att få in 150 tusen i en jordbruksverksamhet gör troligen varken till eller från. ( en traktor kostar 1-2 Mkr)
Undrar om jag kan använda det argumentet nästa gång skatteverket vill ha pengar. Det är ju så lite att det gör varken till eller från.
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Undrar om jag kan använda det argumentet nästa gång skatteverket vill ha pengar. Det är ju så lite att det gör varken till eller från.
Var väl ingen bra jämförelse med hur du ska betala skatt, syfte med tidigare inlägg var ju att påvisa att 150Kkr kan i vissa fall vara för lite för en markägare utifrån ekonomiska förutsättningar och där försäljning av mark även kan påverka den verksamhet man bedriver. Bedriver man jakt i området kan dessutom sönderstyckning påverka.
Kan vara ganska skönt att ha ett större markområde som inte är sönderstycket i en massa små fastigheter.

I andra fall finns inte behovet av intäkterna som en försäljning skulle ge och då kan man lika gärna behålla marken som en "sparbössa" istället för annan placering av pengarna.
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Undrar om jag kan använda det argumentet nästa gång skatteverket vill ha pengar. Det är ju så lite att det gör varken till eller från.
En bättre analogi är att låta någon bygga och bo i ett attefallshus på din tomt för 50000:-. Inte så lockande va?
 
  • Gilla
Alriksson och 2 till
  • Laddar…
Marknadsvärdet känns väl egentligen ointressant, det är väl framförallt vad bonden har för behov och ekonomisk situation som är betydande.
Så hade jag varit dig hade jag börjat med att prata med bonden och se om han är intresserad av att sälja och vad han vill ha för den. Be honom återkomma med ett pris och utgå därifrån.
Dina spekulationer kring vad marken är värd enligt marknaden är ju egentligen ointressant i första skedet.
Han kanske vill ha mer, eller mindre än marknadspriset och då får du ju göra bedömningen om du tycker denna plats kanske är värd ett lite högre pris trots allt.
Kräver han inte lika mycket som marknadspriset, ja då är det ju bara att tacka och ta emot.
 
  • Gilla
Krillew
  • Laddar…
Jag hade frågat bonden om han ville sälja och i så fall hur mycket pengar han vill ha, vad har du att förlora?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
I
Uppfyller tomten dina krav? ( inga hinder att använda den som du tänkt).
Vill bonden sälja?
Vad vill han ha för den?
Vill du betala det?
Konstigare än så behöver det väl inte vara?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Hur har det gått Roskulla? Snackat med bonden ännu?
 
C
R Roskulla skrev:
be till alla tänkbara gudar att det inte är några oupptäckta fornminnen eller någon utrotningshotad groda som bor på kullen
Om det inte går att bygga bostad på platsen är det inte tillåtet att bilda en bostadsfastighet där. Då blir köpet ogiltigt och du behöver inte betala köpeskillingen (har du betalat handpenning ska du få tillbaka den). Så det går att först skriva köpekontrakt, sedan söka bygglov och sedan få igenom avstyckningen med bygglovet som skäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.