Hej,

Mitt första inlägg i detta forum, och jag landade här för att jag letar info inför bygge av terasspool.
Jag funderar på att köpa en 1600L balja här: http://www.badtunnaexpert.se/badtunna-for-sjalvbyggare och värma den med fjärrvärme. Försöka hålla den 38-39grader året runt, givetvis välisolerad och med ett bra lock.

Det som jag har svårt att finna är faktiska siffror på vad det kostar att hålla en pool i denna storlek varm året runt?

Ved går bort, men fjärrvärme, el, luftvärme mm är välkomna exempel.
Gärna tillsammans med investeringskostnad av vald uppvärming.
 
Hej, och välkommen till forumet..

En faktor i din fråga är spontant var baljan är tänkt att monteras. Det skiljer ju sig en del mellan Skåne och Norra Norrland..
(Uppdatera gärna uppgiften i din profil.)
 
Profilen uppdaterad.
Jag bor på småländska höglandet (Vetlanda)
 
Hur gick det?
Har du skaffat någon pool?
Vad kostar det att värma den?
 
Det gick riktigt bra!
Bygget blev kanske en aning dyrare är jag tänkt men baden är väldigt sköna.
Jag värmer med fjärrvärme, och har ingen separat mätare till badet, så jag har svårt att säga hur mycket uppvärmningen kostar då min totala förbrukning till största delen hänger på utetemperaturen som förstås varierat genom åren. (Fjärrvärmeförbrukningen i sig samt fasta kostnader har även ökat under denna tid, så jag ser inga stora utgifter för att värma mitt bad.)
Stapeldiagram som visar en husägares månatliga fjärrvärmeutgifter från 2011 till 2016, med markering i augusti 2015 när badet installerades. På bilden ser ni mitt hus totala uppvärmningskostnader månadsvis sedan år 2011.

Badet fick jag på plats i augusti 2015 och har 39 grader i det året runt. Jo, jag vet att förbrukningen är hög, men vi är 6st i familjen och brassar på rätt ordentligt med värmen och duscharna varma långa o sköna!


En bild på mitt bad finns här åxå! Upplyst utomhusbad i mörkret på ett trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ThomasBandhagen och 6 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt, håller själv på att planera inför vårt kommande bygge.
Vi tänker köpa 2300L modellen.
Köpte du din färdigisolerad?
Vad har du för filter & pump/effekt?
 
Jag köpte oisolerad balja från KoriksFiber (Estland) inkluderat ett isolerat lock.
Vid montering isolerade jag runt om tunnan med 10-20cm frigolit.
Faktura med posterna för en glasfiberbadtunna, isolerat lock, LED-lampa och frakt.

Mitt filter/pump som jag köpte på Pool & Fritid, står inomhus i min källare.. så jag badar ljudlöst här ute! :)
Faktura för Sandfilter Pro utan extra utrustning, visar pris och leveranskostnad.
 
Tack för all info, jag har dock ännu fler frågor nu:)

Min tanke är också att ett filtersystem med bollar verkar effektivast, tycker du att det fungerar bra?
Hur många timmar per dygn kör du filterpumpen?
Låter pumpen från Pool & fritid mycket? du skriver att du har den inomhus.
Hur mäter/kontrollerar du temperaturen i badet?
Jag tänkte kontrollera och styra värmen med ett Sonoff WiFi relä kopplat till en kontaktor för elvärmen.

Är du nöjd med kulören RAL7053, vi hade tänkt välja vitt, är det dumt tror du?

Jag hade nog helst haft en ännu klenare pump 160W tex. som kan gå dygnet runt, borde vara bra för
reningen av vattnet om det inte blir stillastående och lättare att mäta temp och värma vattnet om det konstant är cirkulation.

Var det smidigt att beställa från badtunnaexpert?

Tacksam för alla svar och tips jag kan få.
 
Filtersystemet med "bollar" fungerar jättebra. Har bara bytt ut dem en gång efter ett års konstant rening. Efter första halvåret tömde jag dock filtret och tvättade "bollarna" mest för att det kändes bra inte alls för att vattnet var dåligt.

Värmer badet med fjärrvärme, så jag ställer tempen jag vill ha i mitt vatten på min värmeväxlare. 39grader året runt.

Har ett Telldussystem hemma med tempmätare i min värmeväxlare, inte alls för att styra temp utan bara för att ha koll på tempen via telefonen. Skriver värdena till en graf så jag kan se min historiska värme :)

Gällande färgen så var jag inne på blå tunna, och frugan vit... vi jämkade och landade nära hennes önskemål. En ljusare tunna ser ju klart mer inbjudande ut på kvällen när belysningen är på medan lite skräp syns mer väl i en ljust bad.

Pumpen låter ganska mycket, och att ha den i direkt närhet av badet hade jag troligen inte vart nöjd med. De ljudlösa baden på vinterkvällarna är underbara! Jag har även skippat bubblorna i mitt bad.
Den står inomhus i källarplan i mitt "pannrum". Där har jag även monterat en klor"dispenser"
Ett demonterat filtersystem för badvattenrenare med delar utspridda på röd matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt inköp av badet gick helt utan bekymmer, min kontakt å badtunnaexpert heter Heidy Rea och skriver på svenska.
Väldigt hjälpsam o proffsig.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hittade ett par bilder i gömmorna..
Stort paket inslaget i plastfolie på pall ute på en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetare i byggkläder böjer sig över ett trägolv på uteplats, omgiven av verktyg och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person monterar isoleringspaneler vid installation av utomhusbadkar på altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person installerar hörnbadkar utomhus på en trätrall vid ett vitmålat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas.M och 2 till
  • Laddar…
Jimmy,

Jag skickade en förfrågan genom badtunnaexperts hemsida i fredags och ett mejl idag.
Dom har inte hört av sig än, tycker det verkar lite segt, du verkar ha bra erfarenheter av dom.
Vad gör jag för fel?
 
gusvo085 skrev:
[länk]
Ja Gusvo,
Du har också köpt därifrån, hur gör man?
Känner förresten igen husen i bakgrunden på en av dina bilder, har bott ca 10 år i det området😀
Håller parallellt på med att få pris på en rostfri rektangulär tunna, kanske blir det istället om priset är rätt.
 
Jag har fått svar nu, att jag får ett svar imorgon, Heidy verkar ha mycket att göra!
 
Gött!
Det ligger i tiden att bygga bad, så jag kan förstå de har mycket att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.