Nej dom sitter väl fast i stenar runt om i landet :)
 
kristofo skrev:
Man har ju alltid Alexander den stores lösning på den gordiska knuten (-:
Fast det är väl ingen som har ett svärd hemma nu för tiden...
Moderna (och berusade) människor har tidigare använt sax på liknande skapelser.. ;)
 
Jag har faktiskt en äkta machete liggande.
Inför en fest för decennier sedan gömde vi undan den ute i ett förråd "för säkerhets skull" :cool:

Men den är nog inte så bra att öppna bag-in-boxar med :confused:

Äkta machete med svart handtag och silverfärgat blad på vit bakgrund
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Byggde en... ja, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den, lightbox, ego-booster, lamp-möbel, inredningsdetalj... tja, ni får väl komma med förslag på vad det kan heta :)

Hur som helst - det började med att min 12-åriga systerdotter i julas önskade sig pyssel, så jag sågade till lite gammalt spill av limträ och MDF till olika former, hjärtan, stjärnor och hennes begynnelsebokstav K (Klara). Till det fick hon penslar och dekorationsfärger och det visade sig träffa rätt, för hon uppskattade det. När hon fyllde år nu i helgen, tänkte jag dra det ett steg till - jag bygger nån slags lamp-möbel med hennes namn i utsågade bokstäver, så kan hon om hon vill, ta ut bokstäverna och måla dem som hon tycker att det passar.

[Tech spec]
Tre bitar MDF (19mm tjock), ca 60 x 30cm, staplades ihop och figursågades (med min julklapp till mig själv, Festool PS 300EQ, fantastiskt trevlig att hantera!) som en ram. Den mittersta ramdelen fick ett avlångt men grunt (ca 40 x 2cm) urtag sågat i "innertaket" så att det senare kunde monteras in en LED-list där. Jag sågade även ett spår i den mittersta delen från urtaget ner till den ena hörnan, så man kunde dra ut strömsladden den vägen. Jag la in ett dragsnöre till elen, och limmade sedan ihop den. Den slipades, grundades en gång och lackerades två gånger, givetvis med Biltemas top-notch färgsortiment :)

LED-listen tejpades i urtaget och kopplades in, och som skydd och för att dölja LED-listen, sågade jag en bit plastglas 40 x 2cm som jag slipade lätt med 400-papper så att den fick en frostad look. Den limmades fast med i urtaget med PL400.

Bokstäverna skapades av nåt typsnitt jag hittade på nätet som sen sågades ut ur en enkel 19mm MDF-skiva, och slipades och grundades två gånger. Undertill på bokstäverna borrades ett hål för att kunna montera dem i ramen. Tanken var ju att Klara själv skulle få sätta slutfinishen på bokstäverna, så därför gjorde jag sen inget mer med dem.

I ramens mittdel borrade jag fem försänkta hål underifrån, ett för varje bokstav, och sågade av fem 15mm distansbitar av en överbliven bit rör från en IKEA Grundtal. I hålen skruvade jag in 80mm skruvar, satte på distansen och skruvade sen i respektive bokstav.

Jag har tyvärr inga "under construction"-bilder, så ni får hålla till godo med det färdiga resultatet...
Handgjord personlig belysningsmöbel med utsågade bokstäver som bildar namnet "Klara".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmabyggd lampmöbel med ordet "KLARA" i utsågade bokstäver, belysta av en LED-list infälld i ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord grå MDF-ram med namnet 'Klara' i vit, utsågade bokstäver, placerad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och förresten, hon gillade den! :D
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 22 till
  • Laddar…
Frustrator: har du någon ritning på vinpusslet?
 
Alguvi skrev:
Frustrator: har du någon ritning på vinpusslet?
Nej, tyvärr ingen ritning, men har en skriftlig beskrivning på engelska som jag kan pma dig om du vill.
 
  • Gilla
Alguvi
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Nej, tyvärr ingen ritning, men har en skriftlig beskrivning på engelska som jag kan pma dig om du vill.
Jag tar gärna del av den beskrivningen.
 
Jäkligt kul att kolla igenom tråden för inspiration

Här är några av de jag har åstadkommit!
Finns lite till på Instagram (Brogren_snickeri)

Matbord med mörk yta och inläggsmönster i vitt rum, vita stolar med blåa dynor och tända ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjort vitt soffbord med mörkt träöverdrag i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksmässigt tillverkat mörkbrunt träbord med vita stolar i ett ljusinriktat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vit trägrind med korsdesign och svarta järnbeslag vid en stenlagd entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
shomakie och 9 till
  • Laddar…
Snyggt. Körde du ihop reglarna helt på kryss bordet? Fastnar inte massa damm och smuts där imellan? Fundera på om man ska en glipa i mellan eller inte. Hur fäste du mitt stolpen mellan bena? Fina byggen
 
Tackar. Jag la de kloss an. Träet krymper lite så nu är det 4-5 millimeter mellanrum.
Blir att man får ta en matkniv och pilla bort lite mat ibland efter ungarna. Glöm dock inte att måla eller betsa på insidan av planken.
Stolpen mellan bena fäste jag med skruv 45 grader in i benen underifrån (om vi pratar om det rektangulära bordet)
Ha det fint
 
S
räknas rc byggen i denna tråd?
bara en båt med dubbla vattenturbiner i stil med stridsbåt 90H
 
  • Gilla
Arkstedt och 2 till
  • Laddar…
SBH bilder bilder!!!!!!
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
S
pär h skrev:
SBH bilder bilder!!!!!!
nepp nepp. skall lekas med inte tas bilder på :wow:
och måste jag ner åt hemtrakterna.
 
SBH skrev:
nepp nepp. skall lekas med inte tas bilder på :wow:
och måste jag ner åt hemtrakterna.
Har man sagt A får man visa B(ilder)
 
  • Gilla
Arkstedt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.