Kan det även finnas asbest i raka rör? Dvs fanns det bara asbest i "krökar"? Skulle gärna vilja snygga upp i källaren och ta bort skydden.
Äldre vita rör längs en betongvägg i en källare med två svarta elskåp och tegelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörinstallationer i källartak med synliga isoleringar, fråga om de innehåller asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källare med rörledningar längs taket, inklusive koppar och isolerade rör, med fokus på potentiell asbestisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
krökar??
det är isolering på rör som varit asbestisolering.
den du har verkar vara asbest. men helt säker blir man efter provtagning.
och det är fullt möjligt att riva själv även om det blir jobbigt
 
Det vanligaste är att det är i krökarna då brukar dessa vara hårda i jämförelse med dom raka rören
 
Tack för svar. Krökar=vinklade rör. Dom bilderna benämner jag som raka. Så.. Man kan anta att det troligaste är att de finns i krökarna och inte på raka rör men man kan inte vara säker? Mao bäst att riva utifrån att det är asbest (dvs med skydd)?
 
Mask är att föredra det allra säkraste är att hålla all isolering fuktig under rivningen så binder fukten upp dammet
 
S
tapaza skrev:
Tack för svar. Krökar=vinklade rör. Dom bilderna benämner jag som raka. Så.. Man kan anta att det troligaste är att de finns i krökarna och inte på raka rör men man kan inte vara säker? Mao bäst att riva utifrån att det är asbest (dvs med skydd)?
samma rör, samma isolering. när det var populärt så använde dom asbestisolering hela vägen.
 
Tack för all input!
 
O
Men du kan riva bort det hela själv... Men kör med mask och stäng in dig och kanske hyr en grovdammsugare som har rätt typ av filter.... Sedan brukar man ofta få slänga asbest på tippen. Om det är väl förpackat.

Jag skulle riva själv, utan att tveka.
 
Staffans2000
När jag i slutet av sjuttiotalet var aktiv i rörlaggerisvängen tog vi bort åtskilliga hundra meter sådan isolering. Med en morakniv och avbitartång slet vi loss isoleringen och precis som du själv skrev var det glasull och papp på rakorna och asbest i böjarna, krökarna, Knäna, vinklarna och alla andra ställen där rören inte var raka. Asbest ser ut som mjöl. Nu, trettiofem år senare är jag mig veterligen fortfarande cancerfri. Min chef som i många år stod och blandade Asbest i en spann med vatten på samma sätt som man blandar Cement klarade sig inte lika bra.
Blöt ner böjarna med en blöt trasa så de blir dyngsura för då blir asbesten som gegga och bösar nästan inte alls. glasullen är fastlindad med ståltråd och gasbinda.


Staffan
 
Antar att du ska sätta på ny isolering sedan? Det finns ju en anledning till att de är isolerat
Om inte isoleringen är väldigt trasig hade det varit enklare att bara måla det vitt, det är inte så lättjobbat det där. På bilderna ser det bara lite missfärgat ut men inte trasigt.
 
Finns ju även plast som man sätter över rörisolering, då kvittar det om det är lite skadat
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack igen för alla svar. Anledningen är helt kosmetisk, inga direkta sprickor eller så. Bergvärme gubbarna satte på svarta isoleringsband (eller vad det kan heta), på bilden ser det inte så roligt nu eftersom de blivit smutsiga efter att jag bilat men annars väldigt snyggt. Har en fet sättning(ar) precis vid elcentralen som blir en utmaning oxå.

Rörledningar med svart isoleringsband och en elcentral i en smutsig vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elcentral och isoleringsband på vägg med synliga smutsfläckar och en spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
tapaza skrev:
Tack igen för alla svar. Anledningen är helt kosmetisk, inga direkta sprickor eller så. Bergvärme gubbarna satte på svarta isoleringsband (eller vad det kan heta), på bilden ser det inte så roligt nu eftersom de blivit smutsiga efter att jag bilat men annars väldigt snyggt. Har en fet sättning(ar) precis vid elcentralen som blir en utmaning oxå.

[bild]


[bild]
vad det än är så ska man inte bara slita ner rörisoleringen. del för att det kan vara asbest och är det glasfiber och gamla sorten så kliar mycket mera än dagens.
finns plast"skydd" att sätta på isolering. så blir den direkt lite snyggare
 
Staffans2000
Nä. Inte skall du slita ner den hur som helst och som sagts så är glasfibern något som bara hårdhudade skall handskas med. Även jag rekommenderar färg och pensel för man skall aldrig joxa till det i onödan!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.