Fick en pump investpump installerad för ett år sedan i min verkstad. Grejen är att den aldrig nja undantags fall håller den temperatur som står på pumpen. Oavsett om den står i follow me läge. Är det + grader ute som runt julen (sthlm) så är det nästan alltid 2 grader varmare på morgonen när jag kommer för att börja jobba. Under dagen så stiger temperaturen så vid hemgång så kan det ha blivit upp till 4-5 grader varmare än inställd temperatur. Den ger värme hela tiden under dagen visserligen inte full värme.

När det är kallt ute 0-5 minus så är det 2 grader kallare än inställd temperatur när man kommer på morgonen. Men stiger under dagen om man är i verkstaden.

Enligt säljare så har värmepumpar ett spann på upp till 5-6 grader som mest oftast runt 2-3 grader som den pendlar upp och ner mellan. Så vid 20 grader kan det alltså vara 17- 23 grader i rummet.
Att det kan pendla någon grad upp eller ner är förståeligt.

Dom var här i mitten av dec och bytte kretskortet. Men ingen skillnad tycker jag.

Innan hade jag en jula pump som funkade klockrent. Ställde man den på 18-19 grader höll den det. Blev det kallare än minus 8 grader där började den tappa.
Men som mad pumpar med snabbkoppling funkade det inte så länge min höll värmen i 6 år.

Så den är det enda jag har att jämföra med. Visserligen en on off pump om jag inte mins fel.

Installation och support har och är bra med företaget. Dom har skickat mitt ärende vidare. Väntar på deras samtal. så inget fel med det.

Bara pumpen som lämnar så ojämn inställd temperatur.
Är det någon som känner igen detta
 
A
Jula o invest är egentligen samma pump/tillverkare.
Möjligt att din senaste har kineserna försökt att få mer energi optimerad och samtidigt fått några bieffekter.
Är det samma effekt på dessa?
 
Jag har faktiskt ingen koll. Och vet inte vilka siffror du vill veta. Men dom siffror jag läst på innerdelen så är Invests lite bättre. Tex jula heating input 1050. Rated input 1500w. Invest så står det flera men Heated power input 590w(420-1400w) och rated power input 1600w.

Fjärrkontrollen står i Follow me läge. Inställd på 19 grader. 17,4 grader var det när jag kom ner till verkstaden kl 12. Och vid inomhusdelen på väggen var det 21.1 grader
 
A
follow me är nog inget att rekomendera. det tar ju en stund att värma upp efter att den har märkt att du är i närheten.

om den är inställd på 19 så stämmer det rätt bra med 17 när follow me är aktiverat

ojämn temperatur får du om fläkten dessutom gått ner i varv.

inmatat effekt siffrorna beror troligen på att jula redovisa nominell effekt och invest min resp max
100 watts skillnad in är ju mest intressant när man beräknar COP.
det kanske är så att båda ger 4,5kW värme men det kostar 100w mer itimmen att driva investen.
 
Jag förstår inte riktigt. Fick förklarat att follow me läget betyder att inomhusdelen känner av och ställer in värmen efter fjärrkontrollen där den är. Och den ligger på ca 1 m höjd från golvet.några meter från inomhusdelen. och dom "ser" varandra.
Fläktlen är i läget där den ställer in sig själv efter behov. Inställningarna fick jag rekomenderat av säljaren.
 
A
Har inte uppfattningen att det sitter någon tempgivare i fjärren på investmodeller, men visst kan det finnas.
Är det ett galler i framkant på fjärren där man kan misstänka att det kan sitta en temperatur sensor?
Sanyo hade det och clima har det i dag.
 
Ja det gör det och säljaren påstår det
 
pär h skrev:
Jag förstår inte riktigt. Fick förklarat att follow me läget betyder att inomhusdelen känner av och ställer in värmen efter fjärrkontrollen där den är. Och den ligger på ca 1 m höjd från golvet.några meter från inomhusdelen. och dom "ser" varandra.
Fläktlen är i läget där den ställer in sig själv efter behov. Inställningarna fick jag rekomenderat av säljaren.
"Den ligger" skriver du, min uppfattning är att en tempgivare aldrig ska ligga på något.
Jag har haft en Sanyo med inbyggd givare i fjärren, fungerade väldigt bra, men placeringen av fjärren är viktig.
Nu vet jag inte hur din lokal ser ut, men jag hade monterat fjärren på samma yttervägg som pumpens innerdel sitter på.
Tempgivaren ska inte nås av luftströmmen från värmepumpen.
Lätt att testa och se om det blir stabilare.
 
Ja jag har oftast lagt den på en plan yta. Men jag har även ställt den upp lutande mot något. Enligt säljaren måste fjärrkontrollen "se" innerdelen. Jag har provat att stå på olika platser i verkstaden för att se vart den har kontakt med innerdelen. Och fjärrkontrollen har varit på flera olika platser . Allt ifrån 2 m framför utblåset till flera meter ifrån långt åt sidorna högt som lågt. Och det följde inte med någon hållare som man kan skruva fast på väggen som med jula pumpen. Har även haft den på platser där den inte har kontakt med innerdelen.

Lokalen är en helt öppen yta på ca70 m2 ca 3 m i takhöjd.

Det är nästan konstant 2 graders avvikelse. På morgonen visar den 2 grader kallare. Under dagen kommer den upp i den inställda temperaturen. Håller jag på till 6-7 på kvällen är det nästan alltid 2 grader varmare än inställd temperatur. Den slutar inte att leverera värme fast rummets temperatur har uppnåtts. .
 
Redigerat:
A
Okay jag har sett nu att denna funktion finns på vissa invest.
Men den måste aktiveras, är det gjort?
 
Ja det har jag gjort vid flertalet gånger. Bytt batterier för att vara på den säkra sidan.
 
A
Då kan jag tänka mig att den ligger mer eller mindre i varmluftströmmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.