Hej! Ska börja ta tag i ventilationen av ett fritidshus från 1969. Jag är nybörjare och således i behov av tips och skulle vara mycket tacksam för alla råd jag kan få.

Det finns i nuläget inga till- eller frånluftsventiler. Huset har en öppen spis med nyligen installerad spiskassett och det finns ett par öppningar högt upp på murstocken som jag misstänker är luftkanaler. Det finns enbart kolfilterfläkt och alltså ingen frånluft den vägen. Avslutningsvis så finns det en luftvärmepump i samma rum som spiskassetten (husets kök och största rum).

Min första undran är hur man ska betrakta varmluftspumpen. Gör den att man inte behöver ytterligare till- och frånluftsventiler i det stora rummet? Andra frågan rör öppna spisen (med spiskassett). Räcker den (i kombination med pumpen) som frånluft?

I övrigt tänkte jag sätta friskluftsventiler i sovrummen och en frånluftsventil med fläkt på toaletten.

Vad tror ni? Tacksam för alla tips!
 
En luftvärmepump är ingen ventilation, det är en värmeväxlare. Värme från uteluften tas upp i ett flytande medium som cirkulerar mellan utedel och innedel och där avges till inomhusluften. En viss luftrening kan man räkna med, om filtren hålls rena, men absolut ingen ventilation, den ska inte alls räknas in i sammanhanget.

Tilluft tror jag behövs i rummet med spisen annars kommer du att kyla ut sovrummen när du eldar, eftersom det dras in stora mängder frisk luft via tilluftsventilerna när man eldar.

Annars låter det helt rätt med frånluft i badrummet och tilluft i varje sovrum. Men mycket beror också på hur tätt huset är byggt.
 
  • Gilla
OveRa och 1 till
  • Laddar…
Där fick man omedelbart bevis på sitt nybörjarskap : ). Rodnar och tackar för inputten.

Du menar alltså att det kommer dras in kall luft i sovrummen tilluftventiler då man eldar i den stora rummet, med nedkylning av sovrummen som följd?

Räcker det med frånluft på toalett eller tror du att man även behöver frånluftsventil i det stora rummet?
 
Det finns olika lösningar beroende på önskemål och hur mycket man vill betala. En bra lösning är tilluftsventiler och sedan en ordentlig takfläkt med utsug i badrummet, då ventilerar man hela huset.
 
Tack för svar. Kommer nog lägga oss på en rätt modest budget och satsar på en självdragslösning. Vi har en WC där jag tänkte sätta in en fläkt. Sedan har vi ett badrum som ska renoveras om och då låter det som att det är läge för en rejäl takfläkt där.
 
Varför en modest budget, då får du ju en modest ventilation och vem vill ha det.
Tänk så här:
En bra ventilationsanläggning håller i minst 20 år, kostar mellan50 och 100 tusen vilket ger i det billigaste exemplet en kostnad på drygt 200 kronor och dubbelt då i det dyra per månad.
En familjepizza, ungefär för att inte tala om vad rökning kostar.
Du får en värdeökning på fastigheten, alltid fräsch luft och en perfekt värmespridning i huset med rätt aggregat.
Så, hoppa över en pizza i månaden och satsa på frisk luft istället, betydligt mer ekonomiskt klokt.
 
direktörn,

Vi har också ett gammalt fritidshus, ca från 1940-talet. Litet tillbyggt för ca 5 år sedan. Fanns från början ingen ventilation alls, inte en endaste ventil. Behöves nog inte på 1940-talet, då dåliga fönster även fungerarde som tillluftventiler.
För ca 5 år sedan då satte vi i alla fall liten fläkt i badrummet, som blåser ut badrumsluften till utomhus.
Men det fanns ingen tillluftsventil. Vi gjorde helt enkelt hål i vardagsrumsväggen och satte en enkel ventil där, som har rördiam ca 120 mm.

Som ventitaltionförsäljaren ovan yvas över att man skall installera stora fläktsystem i ett fritidshus, som man kanske vistas i ett par månader om året, är ju tok. För övrigt äter vi inte pizza Så vi kan inte spara ihop till ett fläktsystem för 100 000 kr, genom att minska ner på köppizza.
 
Redigerat:
Ser inte heller någon anledning att slå på stora trumman. Vi har en fjällstuga från -79 som när vi köpte den saknade tilluft. Braskamin, spisfläkt och frånluft utan fläkt i badrum fanns. Mycket kondens på fönster i sovrum. Nu har vi satt in tilluft i de tre sovrummen och det funkar riktigt bra. Fläkt till badrum är inköpt och ska monteras vid nästa besök.
 
Frånluft i badrum inte v-rum. Det räcker säkert som du beskriver om stugan inte är 200m2! Läs på lite mer också, bra för hälsan.
 
Ånej då, inte säljer jag ventilationsgrejor, däremot köper jag kvalitetsgrejor och vill ha sådana omkring mig, får råd genom att spara på sådant som andra tycker är nödvändigt, pizza till exempel.
Vi har installerat ett system som återvinner värmen från det utgående luften och även fångar upp värmen från kaminen och sprider den i alla rum.
Visst kan en del irriteras över att alla inte satsar på en skramlande badrumsfläkt men vi utnyttjar vårt fritidshus i stort sett varje helg och när tid finns även under längre perioder och kommer till ett välventilerat och fräscht hus där vi snabbt värmer upp från 10 grader till behaglig innetemperatur.
Vi köper fälgar till bilen för 20 000 men skriker när vi pratar om hälsobefrämjande saker som kostar mer än vad en enkel köksfläkt betingar.
Visst, man kan väl borra några hål i väggarna och säga att nu har ventilationen blivit bättre men då diskuterar vi helt olika saker.
 
Att få ett bra inomhusklimat i sitt fritidshus för under 5k gör nog att ett system för 100k eller mer inte finns på kartan för de flesta. Besparingen i uppvärmningskostnad är nog också svår att räkna hem för de flesta fritidshus. Och vi lägger nog inte ens en tusing om året på hämtpizza så det skulle ta sån fasligt lång tid innan vi fick upp nån ventilation. Får väl börja röka och sen sluta så det trillar in lite deg. Nä, det får nog bli en ny skoter istället 😀
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Vi har en fläkt i badrummet som går på lågt varvtal konstant, även vintertid när det endast är underhållsvärme på. Två tilluftsventiler i sovrum. Och så har vi i ca 10 år haft en enkel "luftsolvärmare", Solarventi, som sitter med anslutning till allrum/kök. Det står ju stilla när solen inte lyser men som komplement för att ventilera med varmare luft har den fungerat perfekt för oss.
Underhållsvärmen sköts till största delen av luftvärmepump och i badrummet är handdukstorken inställt på lägsta effekt. Så uppvärmning och ventilation i kombination är det som för oss ger ett bra inomhusklimat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.