jag ska ordna med nytt uttag i köket då nuvarande uttag delar säkring med "halva huset"
elcentralen är ovanför köket, till uttaget behövs max 2 meter kabel.
tänkte då köra med EKK-Light 3G2,5 och säkra 16A (vill betjäna micro, vattenkokare och en halvmodern ugn)

övervåningen där centralen sitter är helt nyrenoverad, med helt nytt laminatgolv som jag då måste borra igenom. för det jag ska göra nu behövs endast 16mm VP rör, men jag funderar på att vara förutseende inför framtiden, min spis (Regina populär QC 501 F, (80-tal?) så gammal så hittar den inte ens på Google) har säkerligen inte mer än 4 ledare (3P+J) och då bara 1,5mm kabel.

ifall jag i framtiden vill byta spis så vore det kanske bättre om det samtidigt som jag ändå borrar förbereda för att dra ny utanpåliggande 5G2,5

jag undrar då hur korrekt/bra/dåligt samt utseende mässigt det vore om jag nu körde på ett hål med 32mm rör för båda kablarna.
alternativet som kanske vore mer korrekt att dra ett 16mm rör och ett 20mm rör.

eller hur hade ni gjort?
 
Redigerat:
16+20mm man får inte blanda två grupper i samma rör
 
Reglerna tillåter flera grupper i samma rör, det är en fråga om det är lämpligt med tanke på åtskillnad etc, och om det fungerar med normal dimensioneringspraxis. Nu handlar det om kablar och där är varje grupp åtskild med en kabelmantel.

Så man kan välja vad som "byggmässigt" fungerar bäst här, ett stort eller två mindre hål.

Du bör för övrigt dra ned två grupper med en gång så att ugnen får en egen grupp (trefas om den når fram till tänkt plats för häll) och så att uttagsgruppen kan säkras med normala 10 A.
 
Va lite snabb där tänkte FK... Men såklart ha bo.s rätt
 
Bo.Siltberg skrev:
Reglerna tillåter flera grupper i samma rör, det är en fråga om det är lämpligt med tanke på åtskillnad etc, och om det fungerar med normal dimensioneringspraxis. Nu handlar det om kablar och där är varje grupp åtskild med en kabelmantel.

Så man kan välja vad som "byggmässigt" fungerar bäst här, ett stort eller två mindre hål.

Du bör för övrigt dra ned två grupper med en gång så att ugnen får en egen grupp (trefas om den når fram till tänkt plats för häll) och så att uttagsgruppen kan säkras med normala 10 A.
tack, har försökt söka en hel del, men minst 2/3 brukar säga att man inte får, hittade även följande.
"I 521.6 står det: Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör, förutsatt att alla ledare är isolerade för den högst förekommande spänningen."

kan förtydliga den "halvmoderna ugnen" är en "exclusiv micro" med defekt micro men att ugnsdelen fungerar (jämnare temperatur än 80-tals spisen), ansluts med vanlig stickpropp.

vad är anledningen till att välja att säkra med endast 10A? (om jag ändå drar ner 2,5mm)
jag vill minimum kunna köra vattenkokare (2000W) och micro (800W) samtidigt
alternativt om jag kör på en Schneider 13A som jag råkar ha ny hemma som ligger
 
Jo det är visserligen tillåtet att blanda flera grupper i samma rör i form av FK, men en bra ide är inte utan något man tar till i nödfall. Två kablar i ett större rör sticker mindre i ögonen även om man även där kan behöva tänka på belastningsförmågan.

Schukouttag i hushåll brukar avsäkras med 10 A, det är vad man förväntar sig. Det finns annars ingenting som säger att det inte skulle "fungera" med 16 A, men det kan vara bra att hålla sig till välkänd praxis i en bostad. 13 A kan ju där vara en kompromiss, eller två 10 A-grupper (tvåfasgrupp).

Ett schukouttag specifikt avsett för ugn kan dock ha 16 A om du vill.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jo det är visserligen tillåtet att blanda flera grupper i samma rör i form av FK
Inte för att ifrågasätta din kunskap men det ska väl vara överskådligt känns som det brister lite om man blandar en trefasgrupp och en enfas med FK i rör? Mvh Andreas
 
dom gamla uttagen var märkta med 10A, men nästan alla som säljs idag är 16A. det blir ett 4-vägs uttag i alla fall.

kommer i och med detta använda sista lediga platsen i proppskåpet, så kör på endast en grupp (finns redan två andra uttag i köket fördelat på två grupper men som delas av annat så vill inte belasta dom uttagen allt för mycket)
 
Av din beskrivning att döma så har du inget proppskåp, du har en normkapsling ;)

Andreas_kalmar skrev:
Inte för att ifrågasätta din kunskap men det ska väl vara överskådligt känns som det brister lite om man blandar en trefasgrupp och en enfas med FK i rör? Mvh Andreas
Just därför avslutade jag samma mening med att det var en dålig ide, speciellt i en bostad. Inom industri skulle det funka pga deras praxis/krav på märkning av ledare och dokumentation. Så ditt svar var egentligen bättre än mitt, som var mer petimetriskt än relevant...
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.