För att det inte är det vi gör i det här forumet.
 
  • Gilla
erikgöteborg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Daniel Stromberg skrev:
Kollade hur det mesta var kopplat i vardagsrummet och gjorde en bild som jag hoppas följde med nu.
Av bilden att döma har du troligen blå som nolla och svart som obruten fas i elanläggningen.
Det skulle jag åtminstone utgå ifrån, men kontrollera att det verkar stämma medan jag arbetar.

Och i takdosa 2 är det troligt att du har den bruna resp den vita ifrån kronbrytaren, så där är det troligen mellan vit eller brun och blå som en lampa ska kopplas.
Och nu hoppas jag att du inte har några jordade uttag i hela rummet, i så fall måste alla jordas och gulgrön dras fram till alla uttag.

Det som förbryllar lite är att den vita och bruna är kopplad vidare, vad kan det vara för? Någon fler lampa någonstans?. OK, det kan väl ha suttit lamputtag för fönsterlampa, men då borde bara ena varit kopplad vidare.
Jag skulle nog ta en liten kik på var dessa två ledare går vidare, så man inte sätter ström på något som inte borde ha ström på sig (kanske oisolerade kablar någonstans).

De två blå måste fortsätta vara inkopplade, annars är det nog så att några uttag någonstans "dör".
Dvs, vrid in en liten stump blå FK i samma torix som den sen kopplar till ditt lamputtag. Eller kanske ännu hellre en Wago toppklämma.

Obs, du får inte låta några FK vara synliga, vill du sätta ett lamputtag bredvid takdosan ska det vara en liten kort bit kabel till lamputtaget och ett doslock med kabelutgång.
 
Mikael_L
plaggis skrev:
Nu lär väl jag få stryk... Men varför är alla så hjälpsamma med behörighetskrävande arbete?

ÄR inte det bästa och enda rådet att be en elektriker komma och göra installationerna?!
Du, kunskap är inte farligt, hur mycket än katolska kyrkan under 1400-talet tyckte det. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
Mikael_L
@Daniel Stromberg
Är du förresten säker på att det är en kronomkopplare och inte en dubbeltrapp?
 
Dubeltrapp då måste väl den andra dosan ha minst två tändtrådar + fas för en trappkoppling? Enbart två trådar där.

Jag är med på att den blå är troligtvis neutralen som inte ska brytas och kopplas till min lampa men som någon sa är det förbryllande med vidarekopplingen av vit och brun. Jag vågar inte koppla in den i lampan förrän jag är helt säker på vad de gör. Tänkte att man med hjälp av bilden, som visar på alla dragningar i det rummet som kommer från en och samma säkring i elcentralen, skulle kunna lista ut vad färgerna är kopplade till och vad de är.
 
Antalet kopplingsdosor och dess placering tyder på en viss överkreativitet här som kan vara lite ansträngande att förstå ;) Tillhör allt på bild samma grupp? Det är lite svårt att följa utan att veta vad "upp" och "ned" innebär, dvs hur dosorna är förbundna, och var matningen kommer in.
 
Allt förutom de tre vägguttagen på vänster sida av rummet tillhör samma grupp som jag upplever det när jag stänger av säkringen och provar taklampor och lampa i olika vägguttag.
 
Upp har jag skrivit för att beskriva om rören och kablarna i kopplingsdosorna går upp eller ned.
 
Inte för att ta fokus från min fråga om hur jag ska koppla in mitt lamputtag i takdosa 2, som fortfarande är oklart, men finns det något program för att rita upp hur elen är dragen? EasyEL har jag hittat t.ex. är det något att ha? Jag kommer behöva skriva net hur fasen allt hänger ihop eftersom det var en väldigt entusisastik elektriker som bodde i huset innan som inte har skrivit ned någonting. Han gick bort för en månad sedan och ingen verkar fattat vad han gjort.
 
Är det något uttag som bryts av kronbrytaren? Utebelysning/uttag?

Gul/grön nämns i ritningen. Är alla uttag ojordade?
 
Daniel Stromberg skrev:
... men finns det något program för att rita upp hur elen är dragen? EasyEL har jag hittat t.ex. är det något att ha? Jag kommer behöva skriva net hur fasen allt hänger ihop ...
Rita och skriv först med papper och penna, jag gjorde det när vi flyttade in i huset.

Därefter så använde jag "organisationsschema" i MS-Excel, såhär blev det.
Schematisk bild av elinstallationer kopplade till säkringar i ett hus, visar förgreningar för belysning och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varje förgrening är fysiskt gjord i rutan/dosan ovanför.
 
  • Gilla
Janus82
  • Laddar…
Tosse skrev:
Är det något uttag som bryts av kronbrytaren? Utebelysning/uttag?

Gul/grön nämns i ritningen. Är alla uttag ojordade?
Ja den bryter åtminstone den ena vita kabeln i takdosa 2 som jag provat. Vit, brun och svart går från kronbrytare. Jag tänker att svart är obruten fas och vit samt brun är tändtrådar. Problemet är att alla kablar är vidarekopplade i takdosan så jag fattar inte vart eller varför de går så. Känns som en trappkoppling hade varit logiskt i det rummet om man är väldigt lat och inte orkar gå 3 meter till nästa brytare till takdosa 1 i så fall. Men den väggdosan har bara två trådar. Fattar inte logiken. Jag har skrivit alla kopplingar och färger på bilden. Kanske inte är så överskådlig men någon borde kunna lista ut hur det är kopplat hoppas jag.

Kopplingadosa 4 har jord men den går direkt ut till uttag i uterum. Gulgrön kabel förekommer ingenstans i vardagsrummet annars. Är det något konstigt med det? Kolla kopplingen på kopplingsdosa 4.
 
Öppna "kopplingsdosa 1 tapetserad"!

Rita ner på papper hur allt är kopplat och draget. "Ryck" försiktigt i trådarna i dom olika dosorna för att ta reda på vart dom olika trådarna går till för något, enklast är om ni är några stycken men det går att utföra det ensamt också men då tar det längre tid.
 
  • Gilla
Daniel Stromberg
  • Laddar…
O
plaggis skrev:
Nu lär väl jag få stryk... Men varför är alla så hjälpsamma med behörighetskrävande arbete?

ÄR inte det bästa och enda rådet att be en elektriker komma och göra installationerna?!
Det bästa rådet du kan få är att tänka till Varför klagar du överhuvudtaget?

Sen så är det så enkelt att man hjälper varandra på ett forum.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.