Jag har funderat ett tag på att bygga ett litet gästhus med bastu vid sommarstugan. Mest för att det är roligt att planera och bygga! :)

Jag vill bygga så enkelt och billigt som möjligt då det endast kommer att nyttjas 4-5 gånger om året.
Bygglov kan vi helt enkelt säga att det inte behövs så några byggregler behöver jag inte ta hänsyn till :cool:

Jag skulle vilja bolla lite idéer med er andra om billigaste sättet att bygga det på men utan att det blir fult.

Jag slänger först in en enkel skiss på hur jag har tänkt i stort.

Enkel handritad skiss av planlösningen för ett gästhus med bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yttermåtten är 3,6x4,8 och grundtanken är en funkismodell med pulpettak.
Planlösningen är inte optimal då jag egentligen skulle vilja ha plats för en separett och ett handfat.
Det är bara en första idé för att komma igång.

Hur bygger man då billigast?

Grund: Gjutna plintar
Stomme: 70mm regelstomme med glasull isolering
Bjälklag: Vet ej vilken dimension som behövs
Takstolar: Samma som ovan
Tak: Enklaste och billigaste plåten
Fasadbeklädnad: Masonite med locklister (för att efterlikna fasaden på befintlig stuga)

Det jag däremot inte vet alls hur jag löser det med bastun. Den hade varit mycket enklare att bygga fristående oisolerad, men jag vill helst ha den i samma byggnad.

Jag är som sagt bara i planeringstadiet än så länge. Min förhoppning är att komma igång med plintar och bjälklag i vår/sommar och sen får det ta den tid det tar.

Jag tänkte att det kunde vara roligt att med hjälp av forumets samlade expertis genomföra det här projektet. Jag är helt öppen för alla förslag och sågningar och slutgiltiga utformningen kan ni som läser detta till stor del vara med och påverka.

/Marcus
 
  • Gilla
byggbilligt
  • Laddar…
Personligen tycker jag att man ska kunna ligga i bastun när man är ensam, då är 40 cm lite för smalt, så den översta laven behöver vara lite djupare.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är lyxigt med skärm mellan sängarna. Sätter man sängarna längs med väggen ger detta en yta för stolar o ett litet bord. Dusch o toa? Jag har hel fönstervägg i bastun - ger mervärde när man har något trevligare att titta på ... om nu bastukompisen inte är så vacker ...
 
Ja det är lyxigt men uppskattat av gästerna tror jag. När man har druckit några för många öl en bastukväll så kan det va skönt att få sova ut relativ ostört dagen efter :)

Jag vill absolut ha så mycket fönster som möjligt i bastun. Man vill ju sitta där och titta ut på naturen och fundera.
Jag har 3st fönster liggandes ca 40x80 som kanske kan komma till användning.

Anna_H: Bra synpunkt. Får se om det går att få till med de måtten.
 
Jag tycker inte det är lyxigt med en avdelare, snarare obehagligt. Hade kommenterat det i första inlägget om jag fattat att det var det det var. Den enda nyttan en skärm gör är att man inte ser varandra, man hör exakt lika bra. Bättre att välja 90-sängar, som gott och väl får plats om man tar bort skärmen. Finns ju även gästsängar som är 120 i undersängen med lutande stege, mycket enklare att komma upp i och rymmer tre personer istället för 2.

Bastuns förrum är kanske lite litet, det är inte tänkt att man ska få plats med torra kläder någonstans? En sittbänk på ena sidan med hylla med handdukar över och rejält med krokar och hyllor för kläderna på andra sidan.

Linor för de blöta handdukarna har man givetvis i bastun, så torkar de på eftervärmen.
 
120+80 sängarna är smarta, men ganska dyra i förhållande till budget.
Går på huvudspåret med 80-sängar än så länge, duger gott och väl som gästsäng för 1 natt eller 2.

Utrymmet för bastudelen går att justera genom att ta 10-20cm av den andra delen.
Eller helt enkelt öka yttermåtten på huset.

Mitt mål är att bygga så ekonomiskt som möjligt och då har jag fått för mig att man bör anpassa måtten till cc60 standard så man får minimalt med spill på byggskivor. Men där kanske jag är ute och cyklar?

Toaletten ska endast vara för en separett och ett handfat för tandborstning och tvätt av händer/ansikte. Det kommer inte att finnas rinnande vatten.
 
Alternativ planlösning utan avdelare mellan sängarna och istället plats för en toalett.

Handritad skiss av rum med två våningssängar och en toalett, utan avdelare mellan sängarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför måste man gå ut för att gå in? Spara en ytterdörr?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tycker avdelaren är en bra ide i en gäststuga. Sätter man ett draperi framför så får man ju lite "privacy". Om jag var och besökte någon skulle ja inte gärna ligga och sova precis bredvid ngn jag inte känner så väl. Eventuellt skulle väl en vägg så det blir två sovrum inte vara helt fel.

Bastuaggregatet kan du väl flytta till väggen mitt emot, då blir det lättare att komma in och ut.
 
  • Gilla
Sinclear
  • Laddar…
yonna skrev:
Varför måste man gå ut för att gå in? Spara en ytterdörr?
Där har du en poäng :)
 
Jag skulle vilja ha bastun oisolerad och helst med trallgolv för att göra allt så enkelt som möjligt.
Men hur skulle man då lösa mellanväggen mot den andra delen, den måste ju isoleras?

Antar att det behövs nån plast eller folie för att fukt inte ska komma in i isoleringen den vägen.

Kan man sätta panelen på spikläkt och sen plast och isolering?
 
Här är ungefär vad jag hade gjort i din situation.

Sätt bastuaggregatet längst in. Skaderisken minskar enormt om man inte behöver passera det varenda gång ut/in. Dörren flyttas mer mot yttervägg så att lavarna kan byggas efter hela väggen. Dessutom blir förrummet större när du slipper tomytan just innanför bastun.

Sätt toan som av avdelare. Du får riktiga väggar som avdelare och mer utrymme just innanför ytterdörren.

Handritad skiss av bastu med bastuaggregat, lavar, toalett, och dörrar placerade enligt beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Inte en dum idé det heller Ymer! :)

Bastuaggregatet ska helt klart placeras inne i hörnet.

Det kommer att finnas en utedusch så jag behåller idén med utgång direkt via bastun än så länge.
Annars kommer det bli så blött i den "torra" delen när man springer ut och in.

Men det skulle vara bra med ett litet för rum där man kan förvara kall dryck och hänga av sig kläderna och handdukar.
 
En bastu torkar ut fukt riktigt bra så plast behövs nog inte. Ev. då ångspärr på insidan (bosidan) av mellanväggen om du ska plasta resten av bodelen på insidan.
 
Kretikos skrev:
En bastu torkar ut fukt riktigt bra så plast behövs nog inte. Ev. då ångspärr på insidan (bosidan) av mellanväggen om du ska plasta resten av bodelen på insidan.
Nej det blir plastfritt. Kommer att stå kallt stora delar av året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.