Har du också problem med Outl1 och/eller Tianchen S520

  • Antal röster
    6
  • Omröstningen stängd .
Ja..!
 
Köpte en Tianchen 2600m2 S520 WiFi i maj 2015 av Outl1. Bara haft problem. Den är verkligen bara värdelös och enormt energikrävande.
Väntar på svar från ARN som jag anmälde dom till i somras, det skall komma senast i februari 2017.

Fel på varan:

Maskinen är inköpt för att underlätta klippning av 1500m2
gräsmatta men så många timmar jag lagt på den kunde jag
klippt gräset med vanlig klippare livet ut. Många fabriksfel.
Garanterar att det inte är installationsfel eller
handhavandefel.
Maskinen måste startas om i snitt varje kvart, vilket gör den
så gott som värdelös, speciellt eftersom vi inte bor i huset
och kan passa den.
Outl1s hemsida,
http://outl1.se/robotgrasklippare-exgain-s520, får köparen att
tro att det är riktigt bra kvalitet på produkten men eftersom
jag fått öppna den själv för att undersöka den efter anvisning
från säljaren framgår det tydligt att så inte är fallet.
"Vi kan verkligen rekommendera den här klipparen till dig
som vill ha en bra robotgräsklippare till under halva priset
mot vad en robotgräsklippare med motsvarande
specifikationer kostar från andra tillverkare."
Redan vid första kontakten efter installation ville jag häva
köpet då jag förstod att den inte fungerade som utlovat men
Outl1 ville ta in den för undersökning efter många mail från
mig. Robotgräsklipparen skickades tillbaka till mig utan att
felen åtgärdats vilket påpekades och Outl1 skulle få en sista
chans för att se över klipparen igen. När jag fick en ny
retursedel var det 7 december och ingen riktig möjlighet
fanns för deras verkstad att prova robotgräsklipparen i skarpt
läge under vintern då det inte finns någon gräsmatta att
pröva på under vinterhalvåret i Sverige, vilket jag påpekade
utan att då få informationen att retursedeln hade ett
utgångsdatum, och inte heller stod det något datum på
retursedeln. På grund av detta, plus att vi inte bor i huset
vars gräsmatta den används till och jag var sjukskriven, var
det ingen brådska att skicka den. När våren kom och gräset
snart skulle kunna provklippas av min robotgräsklippare på
deras testgräsmatta var det dags att skicka klipparen till
verkstaden men då tog inte DHLs ombud emot paketet
eftersom retursedeln inte längre var gällande, trots att det
inte stod något datum på den. Vid kontakt med Outl1 (som
inte har annat än mailsupport) meddelades då att jag väntat
för länge med att skicka och att dom ångrat sig och inte
skulle ta tillbaka den och hävdar felaktig installation medan
jag hävdar fabriksfel, vilket jag hävdat sedan start. En
oberoende besiktningsman skulle med största sannolikhet
bekräfta mina synpunkter och stödja önskan att häva köpet.
Fler än jag har haft liknande problem med Outl1, går att se
när man googlar och har även fått 42st anmälningar till sig
hos ARN på bara ett par år.




Beskriv vad du har anmärkt på:

Ett av dom största problemen blir det moment 22 av. Vid
minsta lilla motstånd, alltså även när den klipper nyklippt
gräs, sänks klipphöjden till minsta klipphöjd 2,5cm, borrar
fast sig där, bakhjulen snurrar men orkar inte framåt och
efter en stund stoppar den och larmar den att ena drivmotorn
är överlastad. Detta problem finns redan från start. Man får
då höja till max klipphöjd 6cm igen på mekaniska vredet och
starta om den. Den faller ur sitt klipprogram vid omstart och
efter att den gått och laddat sig när batteriet behövt laddas
går den inte ut igen från laddstationen utan står kvar i
laddstationen trots att den är programmerad att gå ut igen.
Detta inträffar oavsett varför den varit tvungen att sättas
igång manuellt igen.
Jag har ställt in mekaniska klipphöjdsvredet på max
klipphöjd, 6cm, eftersom avgränsningskabeln är spikad fast i
mattan (och inte nedgrävd)(rekommenderas enligt
installationsmanual) och går den på lägre klipphöjd finns risk
att kabeln klipps av vilket hänt några gånger, plus att om den
ställs in lägre än 6cm fungerar den som sagt knappt alls.
Jag funderar på om klippaggregatet till och med skakas ner
av vibrationer eftersom klipphöjden sänks så lätt.
Maskinen nollställer inställningarna ofta när som helst och
ändrar då också i programmeringen, utan att den varit
urladdad. Bland annat har det hänt medan den laddades,
trots att den inte var dåligt laddad när den ställdes på
laddning av mig. Jag var själv där och kollade programmet
alldeles innan och efter.
Detta gör att den inte går enligt klipprogram och kanske inte
klipper alls på flera dagar (och då måste jag klippa för hand
först innan jag startar roboten, det tar 2h att klippa gräset för
mig). Det gör även att när inställningarna nollställs går den
över i range 1 som är minsta inställning vilket betyder att
klipparen går över avgränsningskabeln maximalt långt vilket
den inte klarar utan att tappa signalen från kabeln och då
hamnar på fel sida och rymmer utanför området och på
vägen ut kan den även klippa av kabeln ifall klipparen sänkt
sig till lägre klipphöjd än 6cm. Den måste ha inställning av
range på nr 4, alltså går minsta längd över kabeln, för att inte
rymma. Den rymmer till och med nära laddstationen under
tak utan gräs.
Regnsensorn har aldrig fungerat, den som skall göra att
roboten går till laddstationen vid regn för att skydda den.
Luckan på ovansidan, som skyddar on/off-knapp och
mekaniska vredet för klipphöjden, öppnade sig i början för
Anmälan om köp av vara
minsta lilla krock med träd för att senare inte gå att öppna
utan att bända upp locket.
Väldigt ofta fungerar inte appen, vilken man programmerar
klipparen genom.
Väldigt ofta fungerar inte wifit trots otaliga omstarter.
PIN-koden faller bort, den som skall fungera som stöldskydd.
enligt säljaren.
Maskinen klarar inte av lutningen som står i specen, trots
torrt, kort gräs med bara lite lutning.


Vad svarade säljaren?

*Skruva åt skruv för att klippreglaget inte skall
ändras så lätt.
-Den skruven fungerar ej. Inte ens Outl1s egen
verkstad kunde åtgärda.
*Byt till senaste mjukvaran för att lösa en del av
problemen.
-Åtgärdar ej problemen trots detta.
*Inte klippa tjockt gräs.
-Den klarar inte att klippa torrt nyklippt gräs, den
stoppar ändå. Tanken med en gräsklippare är att
den just skall kunna klippa gräset.
*Batteriet får inte laddas ur för att programmet då
kan nollställas.
-Den nollställs trots starkt batteri, jag har sett det
själv.
*Man skall inte gräva ner avgränsningskabeln.
-Det har jag inte gjort. Spikat fast den enligt
installationsanvisning.
*Klipparen kan rymma om det ligger elkablar i
backen.
-Det ligger inga kablar i backen där slingan går.
*Avgränsningskabeln skall mätas för att se så allt
är ok.
-Alla mätvärden är som dom skall.
*Det får inte luta eller vara vått i gräset, då stannar
den.
-Enligt spec skall den klara 30 graders lutning.
Den klarar väldigt mycket mindre lutning än 30
grader, trots torrt gräs.
*Den kanske rymmer där det lutar för mycket.
-Nej, den rymmer även på plan mark under
Anmälan om köp av vara
verandan nära laddstation där det inte är något
gräs och även i svag uppförsbacke går den
utanför avgränsningskabeln.

Här kan du kortfattat motivera dina krav

Produkten motsvarar inte förväntningarna. Varför
ha en gräsklippare som inte klipper gräs. Den har
inte underlättat, snarare stjälpt hela idén med
robotgräsklippare med tanke på dom över hundra
timmarna jag lagt på den.
Behöver du förklara mer kan du ladda upp en bilaga under



Outl1s svar till ARN var bara angående tiden på retursedeln.

Hej ARN!
Angående ärende med ärendenummer: 2016-XXXX.
Köparen har i detta ärende avvaktat i fyra månader efter att vi tillhandahållit returfraktsedel innan försök till att sända
produkten åter till oss för reklamation.
Datum för tillhandahållande av returfraktsedel för att påbörja avhjälpande: 2015-12-07.
Datum för när köparen ämnat fullfölja reklamationen: 2016-04-10.
Vi har som återförsäljare i detta skede valt att informera köparen om att en reklamation måste ske inom skälig tid från att
köparen meddelat återförsäljare om felet. I annat fall tappar köparen sin rätt att utföra reklamation för just det felet vilket
blivit fallet i detta ärende. Reklamation som fullföljs inom 2 månader från att köparen meddelat oss om felet skall alltid
anses vara gjord inom skälig tid. I detta fall har det gått mer än fyra (4) månader innan kunden valt att fullfölja sin
reklamation genom att utföra försök till att sända produkten för reklamation.
Vi motsätter oss köparens begäran om att få häva köpet då detta ej är applicerbart för ärendet.
Vi kan ej svara för fel som ej reklameras inom skälig tid fr.o.m. att problemet påtalats.
Vi önskar en fortsatt trevlig dag!
Vänligen,
Outl1.se
Patrik
Webshop: http://outl1.se
Gilla oss på Facebook för unika specialerbjudanden http://facebook.com/outl1.se
 
En fråga, var det du eller företaget som inte tyckte att det var lönt att skicka in klipparen pågrund av vintern?
 
Napster skrev:
En fråga, var det du eller företaget som inte tyckte att det var lönt att skicka in klipparen pågrund av vintern?
Det var jag och det skrev jag till dom med en gång. Finns ju ingen gräsmatta att testa maskinen på ändå. Fast misstänker att robotarna inte testas på en riktig gräsmatta ändå.
 
Ja, det är så bedrövligt så det är inte sant! Jag förstår inte varför inte Outl1.se får säljförbud på en så undermålig vara! Vad är det egentligen som skall till?
 
Vobbler skrev:
Det var jag och det skrev jag till dom med en gång. Finns ju ingen gräsmatta att testa maskinen på ändå. Fast misstänker att robotarna inte testas på en riktig gräsmatta ändå.
Okej, tycker du gjorde fel där att dra den slutsatsen helt själv oavsett vilken tid på året det är så skickar man in om inte företaget säger annat. Men gjort är gjort, hur lång tid hade du haft produkten när du reklamerade den?
 
Jag skrev ju till dom att dom ändå inte kunde testa den så såg ingen brådska med att skaffa hjälp till postombudet men det svarade dom inte på såklart.
Som jag skrev till ARN ville jag reklamera varan direkt jag testat den första gången, förstod med en gång att den inte fungerade som utlovat. Försökte hela sommaren 2015 att få den att fungera men gick inte.
 
Vobbler skrev:
Jag skrev ju till dom att dom ändå inte kunde testa den så såg ingen brådska med att skaffa hjälp till postombudet men det svarade dom inte på såklart.
Som jag skrev till ARN ville jag reklamera varan direkt jag testat den första gången, förstod med en gång att den inte fungerade som utlovat. Försökte hela sommaren 2015 att få den att fungera men gick inte.
Jo men du lyssnar inte, du kan inte själv dra den slutsatsen att "de inte kan testa den" pågrund av att det är vinter och därefter skita att skicka in den förrens om ett halvt år senare. Det är liksom inte ditt problem hur de testar eller löser felet, ditt ansvar är att skicka in den när du väl fått en fraktsedel.
 
Jag håller också med om att det är lite märkligt att du inte skickade in klipparen direkt. Men, samtidigt gör outl1.se (som vanligt) en egen tolkning av konsumentköplagen. Jag hittar inga belägg för deras påstående om att köparen förlorar rätten till reklamation om varan ej insänts inom två månader.

https://lagen.nu/1990:932
 
Napster, haka inte upp dig på att jag av olika skäl inte kunde skicka in den.
Knepigt att deras enda svar på all min text var om deras nej till att skicka tillbaka för att tiden gått ut, en tidsgräns dom inte nämnde något om för mig innan.
Att jag skrev här är för att jag vill varna andra från att köpa denna gräsklipparrobot för att den inte fungerar.
 
Jag har nu fått rätt hos ARN och skickade in maskinen för reparation. Den kom tillbaka i princip med "vändande post" och med tanke på årstiden är det omöjligt för mig att undersöka om den fungerar. Outl1 har lovat att jag ska få en video som dokumentation på att den är testkörd och förhoppningsvis kommer den (videon) så småningom. Jag måste ge Outl1 erkännandet att de var snabba att skicka retursedel när väl beskedet från ARN kom.
Vad som verkligen förvånar mig, är att företaget låter det gå så långt som till ett ARN-ärende. De hade lika gärna kunnat ta in produkten direkt i somras när jag först kontaktade dem och därmed vunnit i goodwill.
Men varningen kvarstår. Lita in på Tianchen, och undvik kontakter med företaget Outl1.se!
 
Ja det är bedrövligt att dom låter det gå så långt.
Tänk på att det de säger sig göra är att testa den i deras egen troligen innomhusbana och inte ute i verkligheten. Du kan ta en grön elledning och lägga ut på en utomhusfotbollsplan med konstgräs eller liknande med din laddstation och testa så snart du kan. Lycka till!

/Anders

Helena S skrev:
Jag har nu fått rätt hos ARN och skickade in maskinen för reparation. Den kom tillbaka i princip med "vändande post" och med tanke på årstiden är det omöjligt för mig att undersöka om den fungerar. Outl1 har lovat att jag ska få en video som dokumentation på att den är testkörd och förhoppningsvis kommer den (videon) så småningom. Jag måste ge Outl1 erkännandet att de var snabba att skicka retursedel när väl beskedet från ARN kom.
Vad som verkligen förvånar mig, är att företaget låter det gå så långt som till ett ARN-ärende. De hade lika gärna kunnat ta in produkten direkt i somras när jag först kontaktade dem och därmed vunnit i goodwill.
Men varningen kvarstår. Lita in på Tianchen, och undvik kontakter med företaget Outl1.se!
 
Helena S skrev:
Vad som verkligen förvånar mig, är att företaget låter det gå så långt som till ett ARN-ärende. De hade lika gärna kunnat ta in produkten direkt i somras när jag först kontaktade dem och därmed vunnit i goodwill.
Ja, ett företag tjänar alltid i längden på att visa sig generöst men deras girighet är uppenbart långt större än förståndet:thumbdown:
 
Hur gick det sen, då??? Tianchen S520.
I augusti i fjol, som kom det nya kretskort och skruvar skulle dras till lite här och där. Plötsligt började det att fungera ungefär, som jag tänkt mig. Fick dra om begränsningskabeln, lite här och där, m.m. Nu har den här rackarn gått och gått fram till slutet nu i september 2017. Inga fel, har stannat 15-20 gånger, där tråden eller grejor legat på felaktigt vis.
180 dagar ! , Hurra kinesen!!!
Trädgården är uppdelad i 3 sektioner, med olika klipptider per sektion. Klipparen går varje dag 2 timmar 30 minuter c:a.(har ändrat några gånger på grund av att gräset vuxet för mycket, mycket regn i år). Den har sitt hus under en trätrappa, som jag lagt en plastskiva på undersidan för att skydda mot regn. Den går ut minst 2 ggr per dag alla dagar i veckan. Går hem automatiskt om det blir regn. Regnsensorn fungerar så att när regnet kommer så bildas en kontakt mellan 2 skruvar och då skyndar den hem längs yttertråden. Den går inte ut förrän nästa dygn om det inte finns något fukta mellan kontaktdonen. Annars får man sätta igång den manuellt. Klippyta är c:a 1200 kvm plan yta.
Nu 1,5 år efter jag gjorde trådinstallationen, kan jag konstatera att man inte skall lägga begränsningskabeln mer än några mm under ytan. Gräs växer och plötsligt hamnar den djupt ner, med kanske svårigheter att känna av begränsningspulsen. Jag har skapat 3 frizoner där klipparn aldrig klipper. Dom är till för att ställa trädgårdsredskap, ommålnings/tvättplats för trädgårdsmöbler, leksaker och grenar som sågats ner. Eftersom man ändå måste ta längs ytterkanten med manuell gräsklippare, så tar jag dessa frizoner då också. Algoritmen(mönstret) den här klipper kan nog utvecklas lite till för att få ett effektivare klipp. Men gräsmattan är mycket snygg och mina grannar tycker det ser lika bra ut som med deras Husqvarnor. Det enda jag inte gillar är knivbytena. Bökigt och man måste vara lite skruvnisse för att gilla det. Firman Outl1, har turligt nog inte behövt ha kontakt så mycket med dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.