H
Hej

Jag vill bygga en friggebod a 12 kvadrat på tomtgränsen till min granne.
Min granne vill i sintur bygga ett trädäck med plank runt på två av sidorna av trädäcket vid tomtgräns.
kan vi bygga så eller finns det några hinder för någon av oss?
Det kommer att finnas plats för underhåll av min friggebod samt min grannes trädäck/plank
Vill tillägga att vi är överens och vänner vi vill bara ha koll på läget om det finns något hinder för dom
två byggnaderna så nära tomtgränsen.

//Henrik
 
Finns inga hinder så länge ni är överens men skriv ner det på pränt så det inte blir bråk med framtida ägare om någan av er som säljer.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Njaa..

Friggebod får man bygga så nära om grannen godkänner det, den får inte ligga nära gata eller annan allmän plats..

Men planket på uteplatsen kan vara bygglovpliktigt, beror på hur högt det är.
 
H
Så om två granar skulle vilja ställa friggebod mot friggebod på tomtgränsen och båda är överens om det, så är det okey?
 
Inga problem.

H-Thomasson skrev:
Så om två granar skulle vilja ställa friggebod mot friggebod på tomtgränsen och båda är överens om det, så är det okey?
 
H-Thomasson skrev:
Så om två granar skulle vilja ställa friggebod mot friggebod på tomtgränsen och båda är överens om det, så är det okey?
Två "friggebodar" som är sammanbyggda över tomtgräns är inte friggebodar, utan utgör sammanbyggda komplementbyggnader över tomtgräns och blir då bygglovpliktiga. Friggebodar ska vara fristående komplementbyggnader och kan inte sammanbyggas med en annan byggnad inom fastigheten eller över gränsen.
 
H
Tänka skrev:
Två "friggebodar" som är sammanbyggda över tomtgräns är inte friggebodar, utan utgör sammanbyggda komplementbyggnader över tomtgräns och blir då bygglovpliktiga. Friggebodar ska vara fristående komplementbyggnader och kan inte sammanbyggas med en annan byggnad inom fastigheten eller över gränsen.
Nej dom ska inte vara sammanbyggda.
Det ska vara plats för underhåll i mellan dom
 
Om ni håller ett avstånd för underhåll mellan dem och de inte blir sammanbyggda med tak eller annan byggnadsdel så borde det inte vara något problem i sådant fall så länge ni bägge hamnar mer än 4,5 meter från allmän platsmark.
Jag instämmer med Huggans kommentar om att få grannemedgivanden på pränt för bägge konstruktioner så att det inte blir några problem i framtiden.
 
Men hur blir det med brandskyddsreglerna?
 
H
Det är ingen som ska bo där.....föråd
 
R
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ett smart sätt att få upp plank utan bygglov är att bygga grunda bodar istället. Det måste ju inte vara en frigga på 3*5 meter, det går att göra den 0,5*30 meter i extremfallet. Perfekt för förvaring av redskap, leksaker, dynor, krukor mm.
 
  • Gilla
HeleneP och 1 till
  • Laddar…
Där kan du ha fel. Det var en som försökte det på Orust för 5-10 år sen. Jag tror domstolarna kom fram till att det var ett plank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.