Någon som vet något om versioner av NEO? Alltså, jag föreställer mig att det sker små uppgraderingar av produkten lite nu och då. En NEO köpt 2014 är kanske inte identisk med en från 2016. Hur säkerställer man att det är den absolut senaste versionen man får om man beställer en NEO idag? Jag vill ju inte ha en som legat på nån lagerhylla i flera år om det finns nya features utvecklade. Vet någon vilken som är gällande version idag?

Om det bara gäller mjukvara är det kanske inte hela världen att flasha om den. Men hårdvaruförändringar är lite knepigare att ändra själv.

(Jag känner till ett exempel med Powermaster10 där en massa tillbehör inte fungerar om man har tidigare version än, om jag minns rätt, version 15. Nuvarande version är ca 17. En kompis gick i fällan och köpte ett Powermaster som var omodernt redan när han fick hem det. Jag vill inte hamna i samma fälla om jag ev. beställer ett NEO inom kort)
 
Robin_ skrev:
Pratade med en säljaren på Teletec för ett par veckor sedan angående appen.
Det skall komma en ny uppdaterad gsm sändare samt app i augusti? trodde han.
Då kommer man kunna ta del av kamera bilder i appen för eget bruk.
Någon som hört något mer om det här ryktet?
 
Hur funkar det om man inte vill koppla till en larmcentral, går det få larmet att ringa upp mottagare enligt en lista?

Jag har även sett att man kan programmera larmet med DLS5, är det något som privatpersoner får tillgång till?
 
gnuttisch skrev:
Hur funkar det om man inte vill koppla till en larmcentral, går det få larmet att ringa upp mottagare enligt en lista?

Jag har även sett att man kan programmera larmet med DLS5, är det något som privatpersoner får tillgång till?
Hej.
Det går utmärkt att ringa upp en lista med personer (normalt 2 nummer, det går med 3 nummer). Detta avser den analoga uppringaren. Då får du en larmton i telefonen om detta inte har ändrat sedan power-tiden. Det är ju ett tag sedan man kört med den analoga uppringaren ;)

DLS5 kräver en speciell kabel ocb en COM>USB omvandlare. Teletec säljer :) Tror säkert att det går att beställa genom en larmfirma. Men det är absolut inget måste att köra DLS5.
 
Annars kör man med gsm och skickar sms? Eller via IP till en app? Båda alternativen är ju ganska dåliga då det brukar plinga i telefonen för jämnan nu för tiden :)

Om man köper nätverks modulen till larmet så kan man väl konfigurera larmet via DLS5 över IP om jag har förstått det rätt?

norrbottenssnickaren skrev:
Hej.
Det går utmärkt att ringa upp en lista med personer (normalt 2 nummer, det går med 3 nummer). Detta avser den analoga uppringaren. Då får du en larmton i telefonen om detta inte har ändrat sedan power-tiden. Det är ju ett tag sedan man kört med den analoga uppringaren ;)

DLS5 kräver en speciell kabel ocb en COM>USB omvandlare. Teletec säljer :) Tror säkert att det går att beställa genom en larmfirma. Men det är absolut inget måste att köra DLS5.
 
Annars finns det ju många alternativ japp.
Ang gsm och sms, så går det alldeles utmärkt att göra det med tex en bgsm, iris touch eller dyligt. man kan också köra med dscs egna larmsändare. Jag har jobbat med allihop. Om jag ska vara 100% ärligt så kan jag inte rekommendera DSC egna varianter (de har två stycken, en med GSM och en med GSM+ETHERNET). De är inte speciellt användarvänliga. Samt så finns det kanonbilliga fina sändare begagnat att få tag på.

Du väljer själv hur mycket det ska plinga genom styrning av larmet. De fungerar så att de emulerar en telefonlinje så du kopplar in dessa på TIP och RING på larmet. Ett litet sidospår.

Med deras egna sändare kan du också köra med en APP som du beskriver. Detta fungerar både med 3g samt över ethernet. Kör du med 3gsändaren skickar du via appen ett sms till larmet som kopplar upp sig mot deras molntjänst, Sedan fjärrstyr du larmet. Med Ip behöver du inte skicka ngt sms.

Det går säkert att köra via en ethernetkabel, jag har inte gjort det personligen (för att jag har sladdarna) men det jag har gjort är att jag har fjärrstyrt larmen och programmerat dessa via Molnet. Detta är inte heller ngn speciellt rolig affär och kräver lite trixande. Men visst det går ju ;)
 
  • Gilla
johansj och 1 till
  • Laddar…
K
norrbottenssnickaren skrev:
Annars finns det ju många alternativ japp.
Ang gsm och sms, så går det alldeles utmärkt att göra det med tex en bgsm, iris touch eller dyligt. man kan också köra Samt så finns det kanonbilliga fina sändare begagnat att få tag på.
Du har inget tips på var dessa begagnade skönheter går att hitta?
 
Tomtomtom skrev:
Någon som hört något mer om det här ryktet?
Appen har uppdaterats nu. Är det någon som har fått det att fungera med bildverifiering i appen?
 
  • Gilla
Olle Rämsberg
  • Laddar…
Yksion skrev:
Vad tror ni om att ge sig på att försöka göra installationen själv? Fixar man det utan att vara larminstallatör?

Sneglade på manualen och den verkade förutsätta att man kände till massa begrepp. T.ex. så användes begreppen modul, område, sektion och detektor utan att förklaras. Detektor är ju uppenbart, men övriga är inte självklart för mig hur de skiljer sig åt.
Jag gjorde valet att installera NEO larmet själv. Det var inte omöjligt, men det var en ordentlig resa kan jag säga. Mycket läsande och klurande för att förstå hur man skulle bygga zonerna och konfigurera dem. Det finns ju en programvara för konfiguration som förenklar ordentlig; DLS5, men den var rätt svår att få tag på, eftersom man måste vara reggad på DSCs sida för att få ladda ner. Och för att regga sig måste man vara certifierad ÅF verkar det som. Jag drog en rövare och reggade ett konto, men inget hände... Lyckades dock att få tag på programvaran efter ivrigt googlande. kolla efter "dls5-int.exe"

Larmföretaget jag köpte larmet från ville ha 4000kr för installation, och om man räknar på 500kr i timman, så kan man säga att jag la mycket mer än 8 timmar på installation... :)
 
Tittar man i den senaste version av Neo GO, så finns det med "Bildverifiering"...:-D

Håller på att testa nu och återkommer om hur det går.
 
Är det förresten någon som med ett Powerseries Neo kopplat upp det mot larmcentral? Håller på med Falck just nu, men lyckas inte få till det riktigt. De får inga larm när jag drar igång det. Lite tveksam om vissa portar och konfigureringar.

Tacksam för tips från de som vet :)
 
Olle Rämsberg skrev:
Är det förresten någon som med ett Powerseries Neo kopplat upp det mot larmcentral? Håller på med Falck just nu, men lyckas inte få till det riktigt. De får inga larm när jag drar igång det. Lite tveksam om vissa portar och konfigureringar.

Tacksam för tips från de som vet :)
Vilken larmsändare har du?
 
norrbottenssnickaren skrev:
Vilken larmsändare har du?
Dsc TL2803g på en HS2016 larmmodul
 
Olle Rämsberg skrev:
Tittar man i den senaste version av Neo GO, så finns det med "Bildverifiering"...:-D

Håller på att testa nu och återkommer om hur det går.
Hu har jag meckat och till slut lyckats med bildverifiering. Jag hittade en guide hos teletec.se: http://www.teletec.se/downloads/dl/...ilder_fran_neo_larmsystem_till_neo_go_app.pdf

Fick efter mycket om och men igång det så nu när jag leker inbrottstjuv eller trycker på någon av direkt-larmknapparna på panelen så fastnar jag på bild och kan titta på den i appen! :)
 
  • Gilla
power650 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.