Tack för alla tips och glada tillrop!
Detta är en man som verkar omöjlig att stressa fram något ur, så vi tar det hela i maklig takt. För mig handlar det om att bygga en bra relation, så han förstår vilka mina avsikter är och så. Sen är det en risk för honom att sälja, som fler varit inne på, så det gäller att hitta ett pris som gör affären värd eventuella orosmoln.

Just nu lutar jag åt att (om prisfrågan kommer på tal dvs) lyfta detta med "buffertzon" och krympa markplätten jag köper, och lägga ett bud på omkring 80kr/kvm plus att jag står för alla kostnader för avstyckning etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har precis gjort samma resa. Köpte 11000 m2 betesmark av en markägare för 17 kr/m2 detta i skåne.
Lantmäteriet hade inga synpunkter kostade 30' för avstyckning, kommunen var glad att någon ville bygga hus i deras kommun, fick bygglov på någon vecka. Söderåsens miljöförbund gav tillstånd får infiltration och bergvärme, inga problem.
Jag tom byggde huset innan avstyckning var klar, nackdelen är att det inte går att låna en spänn av banken om inte marken är din.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Snacka om prisskillnader på mark. Min tomt kostade ca 1000kr/kvm....... 😳
Och det var billigt!

Var ju bostadstomt då kan tilläggas.
 
Jag betalade 25000 för sommarstugan med en dryg hektar mark - Drygt 2kr/m[SUP]2[/SUP] inklusive hus... Men det är kanske inte så relevant för trådskaparen.
 
harry73
7000kvm räcker till två stora tomter som beroende på läget kan vara värd allt mellan 300tkr och 1,5 miljon per styck
 
Jag skulle försökt köpa kullen + åkerbiten fram till täckdiket och bjudit 1mille, då skulle jag ha tillräckligt för att barnen skulle kunna bygga en lite stuga också och tillräckligt stort för att inte bo på varandra. Eller stycka senare och ta hem lite vinst. Och bjuder man den summan så kommer bonden ha svårt att säga nej.
 
Utan att ha koll på markpriserna eftersom dessa varierar mellan olika orter så vill jag påpeka en sak:
Ni som kommer med fantasihöga priser, ni har ingen vidare koll på vad det kostar att göra villatomter av impediment (obrukbar mark). Observera att det inte är ett frågetecken efter den meningen, den är nämligen bara ett konstaterande.
För kännedom så är det faktiskt så att all mark i hela Sverige är inte vad mäklarna kallar för byggklar villatomt.
Det kostar en hel del att rensa en sån där tomt från skog (troligen för lite för att det ska löna sig att sälja), sten, stubb etc och att dra fram el/tele och VA (alternativt göra avloppsanläggning/brunn). Först när allt sånt är gjort finns det något egentligt värde i tomten och det är nog endast i Stockholm eller nån av de andra storstäderna som tomten d når upp till sjusiffriga värden.

I övrigt känns det som om TS är den som har bäst koll på prisbilden eftersom han/hon har jämfört med andra tomter utifrån lokala förutsättningar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kika på slutpriserna på tomter i Östergötland så förstår ni att det inte är så enkelt som att en kvm mark är värd X kronor, om jag inte bjuder Y kronor lurar jag bonden eller att det skulle gå att stycka vidare och sälja för Z. Det är inte så enkelt. Jag uppskattar alla som berättar om egna erfarenheter av att stycka av mark, men är trött på er som insinuerar att jag försöker lura bonden.
 
Redigerat av moderator:
Tror ni att alla kullar i Sverige är värda 1,5 mille? Alla som äger mark skulle vara oerhört glada om det skulle vara så, men all mark utanför kommunalt planerade områden är faktiskt inte värda mer än det faktiska markvärdet som är mellan 8 - 35 kr/kvm beroende på vad för typ av mark det är, såsom betesmark, jordbruksmark osv. Oavsett om man ska odla spannmål eller bygga ett hus så är priset det samma. Och den allra största delen av denna mark är avstyckningsbar och bebyggbar utan några som helst problem. Om alla bönder fått 1,5 mille för en kulle på 7000 m2 så hade vi inte haft några bönder kvar, de hade suttit och gottat sig med en paraplydrinkar i Thailand resten av sina liv.

Jag gav 17 kr/m2 för min mark, i samma kommun tar de 125 kr/m2 för mark i stadsplanerat område.
Om man väljer att bo/bygga inom stadsplanerat område så får man betala dyrt för det å andra sidan får man ju tillgång till en massa service oxå.

Att betala hutlösa m2 priser i storstäder är ju något man själv väljer. Det är inte alla som vill bo på landet.
Vy över en lantlig fastighet med ett vitt hus omgivet av öppna gräsmarker och lövträd, med stenmurar som markerar avgränsningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Jag har rensat otrevliga inlägg som inte var till hjälp för TS.
 
  • Gilla
Spett och slägga och 3 till
  • Laddar…
Tomter är som sagt otroligt svårvärderade i områden där få säljs. Om man vill kan man däremot titta på statistik över vad likvärdiga hus (samma storlek som ska byggas) säljs för i området. Sedan räknar man baklänges, statistiskt medelvärde - byggkostnader - övriga kostnader (t.ex avstyckning m.m) = tomtvärdet.
 
harry73
Roskulla skrev:
Kika på slutpriserna på tomter i Östergötland så förstår ni att det inte är så enkelt som att en kvm mark är värd X kronor, om jag inte bjuder Y kronor lurar jag bonden eller att det skulle gå att stycka vidare och sälja för Z. Det är inte så enkelt. Jag uppskattar alla som berättar om egna erfarenheter av att stycka av mark, men är trött på er som insinuerar att jag försöker lura bonden.
För min del handlar det inte om att lura bonden eller inte. Du får gärna lura bonden och lyckas du med det är det bara att gratulera. För min del handlar det genuint att hjälpa dig.
Nu har jag kollat slutpriser för tomter i Östergötland och prisbilden är väldig spretig. Jag hittade en tomt (7000kvm) som såldes för 100 000, så visst finns det billiga tomter. Statistiken säger dock inte om tomten såldes till vänner eller släkt, eller om den såldes samtidigt med resten av fastigheten eller om det fanns andra fel på fastigheten.
Inte heller om fastighetsägaren själv valde att sälja fastigheten (eftersom hen behövde pengarna) eller om någon övertygade fastighetsägaren att sälja.

Men du får gärna ge återkoppling när affären är slutförd eller när du fick ett tydligt nej, för jag tror att det finns mer som vill göra samma sak, och då är din erfarenhet ovärderligt.
En gång till lycka till!
 
  • Gilla
Reyhn
  • Laddar…
Ett alternativ är att låta en mäklare värdera den tilltänkta tomten utifrån det som är känt idag och förutsatt att det går att få bygglov. Att sitta och gissa själv och kolla på objekt som sålts är som harry73 skriver, svårt att veta hur själva affären gick till, kan ju vara 1000 olika upplägg gällande försäljning inom familj/släkt, gåva m.m.
 
stenig kulle på en åker. Låter som paradis för ormar och andra kryp
 
Bor man på landet så tillhör krypen. Men det är inte krypen som är värst utan rådjur o hare.
 
  • Gilla
Racing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.