KnockOnWood skrev:
Kan så vara, men några konstruktionsritningar har ännu inte, efter sju år, framställts.
De finns helt enkelt inte och har aldrig funnits!
Kommunerna har styrt upp detta efter nya PBL 2011. Det är nog ovanligt att man får ett startbesked utan konstruktionsritningar numera.
 
Är det inte brådskande kan jag rita av den åt dig om du kan scanna in den. Sånt är snabbt och enkelt så behöver ingen ersättning :)
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Skaffa ett enkelt ljusbord

Rita av de ritningar du behöver med linjal och en bra penna! Klart!

Bygglovsritningarna kan vara handritade, det var mina och de gick igenom direkt!
 
Vi fick fasadritningen handritad av vår byggare (fd arkitekt). Planlösningen ritade jag i ett enkelt program och nu när vi fått bygglov ska en K-ritning (sektion) lämnas in för startbesked. K-ritning gör en byggkonstruktör åt oss. Tillbyggnad i två plan.
 
Rita av oläsliga ritningar gör jag varje dag på jobbet. Ingen svårighet så länge skalstocken finns kvar, SKALAN är så viktig när man ritar. Annars kan man ta några långa mått på huset och skala om pappersritningen. Hör av dig om du behöver mer hjälp.
 
ghoti skrev:
Som jag tolkar det vill TS bara trixa fram en planritning. Sketchup har en del hyss för sig, t ex. att generera ytor överallt, vilket kan vara lite irriterande innan man fått kläm på det. Även en del huvudbry kring vad som händer med kopplade ytor/linjer om man får för sig att forma om ytor med musen. Draftsight å andra sidan är stendumt och gör bara vad man instruerar det att göra. Sen kanske det går på ett ut i slutändan, gissar att Sketchup går lite snabbare att komma igång med för en komplett nybörjare. Hur som helst ville jag presentera alternativet.
SketchUp fungerar utmärkt om man behärskar programmet dessutom lite kul att få det i 3D om man önskar... Stora problemet är att om man använder Gratisversionen (make) så har man inte tillgång till LayOut som du behöver för att skriva ut allt på ett korrekt sätt med ritningsramar och ritningshuvud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.