Jag har nu för tredje gången råkat ut för att tryckmätaren slutat fungera. Tryckmätaren sitter högt upp på pumphuset och vad jag förstår, så är själva sensorröret normalt luftfyllt. Före vintern tappar jag ur allt vatten ur pumpen, så den ska klara vinterkylan. Det verkar som om det trots allt tränger in vatten i mätaren för när jag nu tittade, så stod trycket på 3 bar. Tog in den i värmen och då sjönk utslaget till c:a 1,5. Skulle det kunna hjälpa att dra ett vertikalt luftfyllt rör några dm och sätta mätaren på toppen? Finns det någon annan typ av mätare, som kan användas och som tål vinterkylan?
Nuvarande typ :
Tryckmätare på träyta, mäter PSI och bar, märkt "FIMET", enkelt instrument, träbakgrund, industriellt verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, jag förstår inte riktigt varför det skulle vara luft i "sensorröret".
Är det ett vätsketryck du skall mäta så har du vätska i systemet.
Manometern har ett bourdonrör i sin konstruktion och vätskans tryck utvidgar detta bourdonrör och därmed finns det vätska i Manometern.
Är denna vätska = vatten så kan den frysa och i värsta fall spränga Manometern. Manometer med bourdonrör hållen framför en blå bakgrund.
 
Gänga ur mätaren på höstkanten och förvara den inomhus?
Vad jag vet så finns det ingen manometer som klarar att frysa.
 
Luften i mätaren komprimeras och in kommer vatten. När sen trycket sjunker stannar en del vatten kvar och en del luft försvinner ut. Efter några cykler har luft och vatten bytt plats.
Bästa tipset är nog att demontera mätaren inför vintern.
 
Jo, det finns membranmanometrar men jag vet inte prisklassen. Kanske inte försvarbart i privat anläggning, kanske bara i industrin där man har vätskor som är aggressiva. :confused:
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tänkte inte på att ursprungsluften i bourdonröret kunde diffundera ut i vattnet😡. Har väl haft tur då med 3 fel på 10 år med 2 system 🙂
Att skruva ur varje höst ( 2st system) är ju inte så tilltalande ( finns så många andra saker att skruva ur då), så vad tycker ni om förslaget med ett större luftfyllt rör innan mätaren och kanske en snabbkoppling för invintringsritualen?
 
Redigerat:
Jag har vattenpump med en hydropress. Vill alltså mäta vattentrycket. Ursprungsluften finns i mätröret före montage. Man kan ju sätta en manometer i toppen av en hydrofor och då finns det ju mycket luft. Ett lite grövre vertikalt, luftfyllt rör med tillräckligt mycket luft för att klara 1 säsong utan att vattennivån når manometern, var tanken. Är den tanken dålig?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Ja , mätaren bryr sig inte i om det är luft, vatten eller hallonsaft i röret. Trycket i en sluten kammare är ju lika stort i hela kammaren i alla riktningar, (bortsett höjden på vätske eller gaspelaren).
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
...
 
Redigerat:
Men det är ju fortfarande luft/vatten i bourdonröret, glycerinet ligger ju i mätarhuset så för frysning hjälper det inte.
 
Om du har glycerin i mätaren, vilket inte alla har, så är det för att öka livslängden, om trycket är pulserande eller om manometern sitter i vibrerande miljö.
Glycerin har ingen kontakt med själva mätmediet.
 
Montera en kulventil på tanken samt en snabbkoppling(hona) för tryckluft i kulventilen.
Manomerten får då en snabbkoppling(hane).

Enkelt att demonetera på hösten! :)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Blev lite mycket med snabbkopplingar, så nu har jag köpt nya manometrar och bestämt att de ska demonteras på hösten. Tack alla för tips. Stänger tråden från min sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.