harry73
BirgitS skrev:
Ingen förnekar att det finns ett magnetfält över en påslagen induktionshäll ...
Har du testad? Skulle vara kul att göra. Om man ställer frågan rätt, är nog ryggmärgsreflexen att förneka :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Snälla ion blanda inte in Elfix i denna tråden också. Ta reda på hur en sån är uppbyggd och enligt vilka principer den verkar och är tänkt att användas, alltså inte för att göra några som helst mätningar inte ens jämförande såna kring en induktionshäll. Bestäm dig för vad du eventuellt vill mäta och gör det då på ett korrekt sätt och presentera dina resultat i de olika fall och fabrikat, utföranden du intresserar dig för.

Elfix får mig att tänka på ett tillfälle där jag var inblandad i en utredning kring EMC för ca: 15 år sen. En individ med ganska ytliga eltekniska/fysikaliska kunskaper var satt att försvara en levererad utrustning med dåliga egenskaper sett till EMC. Denne hade ordnat sig en plastkaspling med lite lysdiodstaplar, visarinstrument, potar på och till den kopplat en mycket konstfärdigt utförd "antenn" av olika grov koppar och aluminiumtråd med lite planplåtar där det såg bra ut också.

Hur som gick personen kring med sin låda och "stämde av" den så att det lös rött och gav utslag där det passade bäst dvs långt från utrustningen i det fallet. Vad som mättes uppgavs på direkt fråga till att "jorden skriker" där indikationerna fanns och det var skäl till de övriga reella fel och brister som fanns i den taffliga elkonstruktionen som försvarades. Vilken jord som menades är svårt att komma fram till men knappast den eltekniska som var i ett förstklassigt skick i det fallet sett både säkerhets- och signalmässigt.
 
Det fanns 2 saker jag ville resonera om i den förra tråden innan den låstes. Så jag provar här.
Jag är själv allergisk mot jordnöt bland annat och det är imponerande hur ofattbart små mängder kroppen kan känna av. Den som inte har upplevt det har mycket svårt att sätta sig in i det. Så många människor som blåst mig i ansiktet med jordnöt i munnen bara för att kolla om jag blir dålig. Blev jag dålig var det fel på mig för det var ju bara lukten av jordnöt jag fick på mig....
Men jag erkänner villigt att jag blir dålig av sådant som liknar nöt. Tex mandelflagn. Det går inte. Hel eller mald mandel är helt ok. Så man ska inte förringa den psykologiska effekten. En annan sak är att det är ju inte det allergiframkallande ämnet, nöten som är problemet, det är min kropp som startar alla tillgängliga försvarsmekanismer samtidigt. Triggas mekanismen så vänder kroppen ut och in på magsäcken tills dess den tycker att hotet har lämnat kroppen. Jag blir inte sjuk av nöten utan det är till hundra procent min egen kropp som gör mig sjuk. Jag kallade känslan i kroppen för fysisk ångest, en oerhört jobbig illamåendekänsla.
Känner elallergiker lika dant?
Jag vet ej men jag tror att det kan ligga något i det. Och då kanske det inte spelar så stor roll om det är fysiskt eller psykiskt triggat, personen lider oavsett.
Det var min första fundering...

Nummer 2 rörde olika experiment jag hade testat om jag hade lidit av elallergi.
Eller tänker inte människor så, att man vill veta vad som triggar igång obehaget?
Tål man inte magnetfältet?
Sov med magneter under huvudkudden. Funkade det?
Limma fast magneter på cykelhjulen och cykla 2 mil i skogen. Funkade det?
Testa flimmrande solljus eller stearinljus. Fixa en enkel drivannordning som helt utan elektricitet får flimra ljuset med tex 50hz. Funkade det?
Funkar statisk elektricitet från tex kläder?
Blir man lika sjuk av ficklampa med glödlampa som av en 230v lampa av valfri sort?
Känner man obehag av att säga ordet thyristor 3ggr i följd mm mm .

Tänker jag fel när jag tycker den elsjuke borde testa olika saker själv för att kunna finna lindring? Eller gör man det men finner inga samband?
 
  • Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Det är psykiskt betingat!
Ja, så säger de som inte har en aning om vad de pratar om.

Jag tror inte att man nödvändigtvis är korkad eller ohederlig för att man tror på elöverkänslighet. Om man däremot _inte_ tror på psykologiska effekter kan man börja fundera var det slagit slint och den här typer av reaktioner hjälper nog ingen.

Låt mig dra en parallell till ljud. Det finns massor av folk som har svåra vanföreställningar om mänsklig hörsel och om vad man kan och inte kan höra. Jag är helt säker på att en hel del av dessa är helt ärliga människor som verkligen tror tokiga saker, helt enkelt för att de faktiskt kan(!) höra skillnad. Men då pratar vi om hörsel som det hjärnan rekonstruerar med saker som kommer in från öronen och ögonen tillsammans. Även folk som vet hur hörsel fungerar kan höra de här sakerna. Upplevelsen är riktig, den har bara ingenting med det faktiska hörandet att göra utan är svårt styrd av förväntanseffekter. Jag kan också höra dem. Trots att det alltså inte är på riktigt.

Sedan finns det charlataner. Dessa "hjälper" folk att höra/se/känna saker så att de kan sälja dem saker. I ljudvärlden har vi till exempel MQA, en ljudstandard som bland annat föreskriver att en speciell lampa ska tändas när certifierat material spelas så att användaren ska veta att den får bra ljud, och vet du vad, folk hör skillnaden! Det har bara ingenting med hörseln att göra. Effekten är helt inbillad och är lika starkt om man bara tänder lampan och inte gör några andra förändringar av ljudet.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Nån skrev: Där det finns el finns det alltid magnetfält i olika magnitud
Detta felaktiga påstående ........
Detta gäller ju bara specialfallet när det bara finns en potential och ingen ström flyter. Om vi nu antar att "där det finns el" betyder att elen också används till något t.ex belysning eller drift av apparater och det därigenom flyter en ström, så är det inget felaktigt påstående!
 
Bjober skrev:
Tänker jag fel när jag tycker den elsjuke borde testa olika saker själv för att kunna finna lindring? Eller gör man det men finner inga samband?
Man kan absolut testa saker, men eftersom förväntanseffekterna är så otroligt starka går det inte att dra några säkra slutsatser av resultaten. Däremot kan man naturligtvis skära ned på mängden alternativ att testa på riktigt.

Förväntanseffekterna gör också att det är svårt att göra blinda tester av saker som olika typer av ljuskällor. Däremot är olika typer elektromagnetiska fält ypperliga för blinda tester eftersom man alltså inte kan detektera dem.
 
O
ion skrev:
[länk]
Den har sålts i flera butiker bla Elfa, kommer inte ihåg var jag köpte min, kan ha varit elfa. Avsikten med den är att söka av väggen där man tänker spika eller borra. Därför är den också känsligare än Phasen som bättre lämpar sig att leta upp fasen i eluttaget med. Gör jag samma mätning med den lyser den på ca 30 cm avstånd från hällen och i eluttaget. Vilken strålning det må vara så har man det i magen om man steker sin mat, då det i flesta fall innebär att man är nära järnet.
Och som du nämner kommersiellt, jag är övertygad om att IKEA i det längsta skulle förneka att det finns någon som helst strålning från denna platta.
Tja... med tanke på att en induktionshäll bygger på magnetfält så kanske det inte är så konstigt? Sedan vill jag inte vara allt för elak, men hur vetenskapligt blir din undersökning med ett mätverktyg som nämnts? "phasen" brukar tändas när man drar den mot tröjan, via statisk elektricitet.
Jag hade absolut kunnat fundera på din undersökning av induktionshällen om du hade använt ett mätverktyg vars display inte bara består av en lampa.
Ser du problemet? Det är problem när folk gör så pass ovetenskapliga test (med Elfix och en induktionshäll.) och sedan presenterar det som en sanning. Gjorde du förresten samma test på någon annan induktionshäll? och kanske över en vanlig spis?
 
O
Vad jag förstod av den tidigare tråden så finns det väldigt många som lurar folk på massa pengar. Förvisso säkerligen väldigt vanligt. Men problemet med elallergi är väl att ingen vet vad som orsakar problemet. Det gör det mycket svårare att "sanera" ett hem. TS presenterade ett nytt jordtag för att få ner allt möjligt skoj. Problemet var som jag förstod av våra experter här att det snarare kunde ha motsatt effekt. (Eller ingen effekt) Förhoppningsvis tar TS till sig den infon och sparar massa pengar.

Egentligen, om nu diagnosen är psykisk eller fysisk spelar det någon egentlig roll? symtomen finns där. Och personen som lider gör det verkligen. Men det är nog som jag skrev tidigare. Man vill att det ska vara fysiskt. Då finns det mediciner att ta. Inte psykiskt för det är bara galningar som har... dessutom finns det inga mediciner...
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
lat skrev:
1. Likspänning ger inga magnetfält
2. Problemet med gamla skärmar och tjock-TV var att det var högspänning i dem som gjorde att det blev statisk elektricitet
1. Nej, men likström gör det.
2. Skärmar av typ "tjock-TV" d.v.s CRT, hade/har ett flertal problem. De främsta var avlänkningsfälten ( magnetiska) och elektroner med energier på 25-30 keV (=mjukröntgenstrålning). Den statiska elektricitet, som byggdes upp på skärmen och som flera påpekat "drog åt sig smink", orsakade också uv-skador då de laddade partiklarna orsakade mängder av miniatyrgnistor.
 
I
Jaha, Marlen, nu förstår du varför jag valde att inte fortsätta i den andra tråden.
Hårklyveri, påhopp för att jag skulle utgett mig att gjort en vetenskaplig analys, komma och tro man är nåt med billig utrustning som inte är värd namnet.
Jag föreslår att experterna på forumet gör en vetenskaplig test, ni som har tillgång till rätt utrustning. Jag ser fram mot resultaten.
 
I
Odjuret skrev:
Tja... med tanke på att en induktionshäll bygger på magnetfält så kanske det inte är så konstigt? Sedan vill jag inte vara allt för elak, men hur vetenskapligt blir din undersökning med ett mätverktyg som nämnts? "phasen" brukar tändas när man drar den mot tröjan, via statisk elektricitet.
Jag hade absolut kunnat fundera på din undersökning av induktionshällen om du hade använt ett mätverktyg vars display inte bara består av en lampa.
Ser du problemet? Det är problem när folk gör så pass ovetenskapliga test (med Elfix och en induktionshäll.) och sedan presenterar det som en sanning. Gjorde du förresten samma test på någon annan induktionshäll? och kanske över en vanlig spis?
Nej jag ser inte problemet. Jag har redogjort för hur två namngivna verktyg reagerat vid två olika tillfällen. Inget annat . Förstår inte varför du undrar om jag testat nåt övrigt? Du anser ju att resultatet var ointressant.
 
Det måste ju inte vara antingen eller.
Jag kan mycket väl tänka mig att det finns personer som på något sätt är fysiska "elallergiker" (vad nu orsaken kan vara), men att det tar ett antal timmar innan symptomen sätter in. Så småningom lär sig personen ändå att det finns ett samband mellan obehagen och el och då kommer den psykiska biten in när man förväntar sig att må dåligt så fort man är i närheten av något elektriskt.
 
Jag slås av att alla, vare sig de tror att elallergi finns eller de som avfärdar det, så kategoriskt hävdar det ena eller det andra. Det har jag lite svårt att förstå. Själv är jag tveksam till förekomsten av direkt påverkan av el eller magnetism, men är ändå öppen för att det trots allt kan finnas ett samband . Det bygger jag enbart på logiska resonemang. Hela vår kropp styrs av elektriska signaler, allt från nervsystemet ner till det innersta i alla våra miljarder celler. Allt som på något sätt, kan störa den styrningen kan ju (men måste inte) potentiellt orsaka stor eller liten skada. Om vi dessutom betänker att det, som sker på molekylnivå mycket väl borde kunna störas av t.ex metalljoner och elektriska eller magnetiska fällt.
 
Redigerat:
BirgitS
HasseTeknik skrev:
Jag slås av att alla, vare sig de tror att elallergi finns eller de som avfärdar det, så kategoriskt hävdar det ena eller det andra. Det har jag lite svårt att förstå. Själv är jag tveksam till förekomsten av direkt påverkan av el eller magnetism, men är ändå öppen för att det trots allt kan finnas ett samband . Det bygger jag enbart på logiska resonemang. Hela vår kropp styrs av elektriska signaler, allt från nervsystemet ner till det innersta i alla våra miljarder celler. Allt som på något sätt, kan störa den styrningen kan ju (men måste inte) potentiellt orsaka stor eller liten skada. Om vi dessutom betänker att det, som sker på molekylnivå mycket väl borde kunna störas av t.ex metalljoner och elektriska eller magnetiska fällt.
Jag instämmer med dig i stort, men om yttre elektriska och/eller magnetiska fält skulle påverka våra nerver mm. inne i kroppen så borde det ju gälla alla människor och djur, inte bara ett fåtal människor. Jag har aldrig hört att djur skulle bli illamående eller bete sig som de har huvudvärk när de kommer in i hus eller liknande.
 
harry73
Odjuret skrev:
Egentligen, om nu diagnosen är psykisk eller fysisk spelar det någon egentlig roll? symtomen finns där. Och personen som lider gör det verkligen. Men det är nog som jag skrev tidigare. Man vill att det ska vara fysiskt. Då finns det mediciner att ta. Inte psykiskt för det är bara galningar som har... dessutom finns det inga mediciner...
Det finns mediciner mot depression men inte mot en bruten arm, så då borde depression vara fysisk och bruten arm psykisk ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.